Pepsi are rezultate financiare mai slabe decât Coca Cola – profit net de 1,40 dolari per acțiune în primul trimestru al anului
PepsiCo (PEP) și Coca-Cola Company (KO) sunt două dintre cele mai recunoscute branduri la nivel global a căror luptă – prin reclame tv sau tipărite, prin susținători celebri sau plasare de produse în filme emblematice, nu cunoaște limite. Susținătorii fanatici ai uneia dintre tabere nici nu vor să pună gura pe cealaltă licoare, atât de intensă este segregarea, mai ales în Statele Unite unde este permisă publicitatea comparativă.
De-a lungul anilor am avut și eu momente din acestea când efectiv am plecat dintr-un restaurant pentru că aveau doar produse Pepsi; acum am schimbat tabăra și prefer gustul mărcii albastre dar am devenit și mai îngăduitor și nu mai fac atâtea mofturi, important este ca băutura să fie rece…
Este clar că ceea ce face diferența în primul rând este aroma băuturii (evident secretă) și apoi marketingul. Coca Cola are mai mult acid și un gust mai vanilat în timp ce Pepsi are o notă mai pregnantă de citrice și este mai dulce.
În ceea ce privește cota de piață, Coca Cola a avut în Statele Unite o cotă de 46,3% la finele anului 2021 în timp ce produsele Pepsi au reprezentat doar 25,6%. Se estimează că piața globală a băuturilor răcoritoare carbogazoase va ajunge la 372,10 miliarde de dolari anul acesta (din care 149,60 miliarde de dolari în Statele Unite) iar pentru următorii ani este prevăzută o creștere media anuală de 3,28%. Și așa ne dăm seama de ce lupta de guerilă este atât de dură între cele două branduri.
Totuși, Pepsi nu a fost investiția câștigătoare de-a lungul timpului
Coca Cola este una din investițiile preferate ale lui Warren Buffet și am văzut că a adus randamente foarte bune de-a lungul anilor, cotația acțiunii crescând de 20 de ori în ultimii treizeci de ani. În aceeași perioadă de timp, cotația Pepsi a crescut “doar” de 12 ori, deci putem spune că Buffet a ales sticla câștigătoare.
De la data raportării ultimelor rezultate financiare cotația Pepsi Co (PEP) este în scădere; rezultatele au fost un pic dezamăgitoare, sub estimări și, în mod clar, sub cele ale concurenței – profitul net per acțiune a scăzut cu 54% față de primul trimestru al anului trecut la 1,40 dolari în timp ce veniturile au crescut cu 10,2% la 17,846 miliarde de dolari. Creșterea veniturilor provine din creșterea prețurilor de vânzare pentru că volumele vândute au fost mai mici cu 2%. Estimările companiei pentru finalul anului sunt de creștere organică a veniturilor cu 8% și a profiturilor cu 7%. Totodată, este prevăzută și o răscumpărare de acțiuni în valoare de un miliard de dolari.
Scăderea profitului operațional a dus și la înjumătățirea marjelor de profit – marja operațională este acum de 13,79% în timp ce marja de profit net este de 7,47%. Compania a încheiat primul trimestru cu 4,77 miliarde de dolari cash și echivalent, cu o datorie pe termen lung de 37,48 miliarde de dolari și cu o valoare de 17,04 miliarde de dolari a capitalurilor proprii. Randamentul dividendului pentru ultimul an a fost de 2,5%, Pepsi fiind un bun plătitor de dividende.
Cu toate acestea, Coca Cola (KO) are creșteri de venituri și marje de profit mai bune de-a lungul timpului. Este clar, astfel, cine este câștigătorul din punct de vedere al businessului și de preferat pentru o investiție. Dar tot mai bun este un Pepsi cu gheață!