Anunțată odată cu seria de acceleratoare Ge Force RTX 50xx, DLSS 4 este o versiune îmbunătățită a tehnologiei Multi Frame Generation introdusă de NVIDIA odată cu seria de acceleratoare Ge Force RTX 40xx.
Astfel, dacă prima implementare Multi Frame Generation asigura dublarea numărului de cadre pe secundă, generând cu ajutorul AI un cadru suplimentar pentru fiecare cadru real generat de placa video, implementarea DLSS 4 promite să livreze framerate jucabil cu aproape orice accelerator GeForce RTX, generând (în anumite condiții) până la trei cadre suplimentare pentru fiecare redat în mod tradițional. Astfel, din 50fps ai putea avea 200fps prin bifarea unei singure setări în jocurile care suportă DLSS 4 (1 cadru real + încă 3 cadre aproximate cu ajutorul AI).
Desigur, nu poți avea doar avantaje, procedeul Multi Frame Generation fiind recunoscut deja pentru modul în care amplifică latența (lag-ul) specific jocurilor randate la un framerate insuficient. Ba chiar, procesarea suplimentară vine cu propria penalizare (latență suplimentară ușor sesizabilă), utilizatorii care au încercat această inovație ajungând la concluzia că pentru a te bucura pe deplin de fluența unui joc afișat cu framerate ridicat este preferabil ca framerate-ul fără tehnologie Frame Generation să fie deja la un nivel consistent (ex. minim 80-100fps). În caz contrar, dublarea de la 25fps la 50fps poate da senzația unei imagini „deconectate” de acțiunea din joc.
Potrivit NVIDIA, DLSS 4 poate ajuta la multiplicarea de până la opt ori a cadrelor obținute prin forța brută a plăcii video. De aici și afirmații de tipul „GeForce RTX 5070 poate egala performanța fostului model flagship, GeForce RTX 4090, cu ajutorul AI”. Poate că afirmația este adevărată, dar numai dacă te uiți la acțiunea din joc așa cum te-ai uita la un film, fără să interacționezi cu nimic pentru a sesiza latența uriașă a imaginii convertite din 20 în 100 fps. Iar la subiectul LAG se adaugă și potențialul pentru artefacte vizuale, greu de evitat atunci când apelezi la algoritmi AI pentru aproximarea a 2-3 sau mai multe cadre suplimentare, într-un joc cu acțiune rapidă randat la un framerate insuficient.
NVIDIA spune că îmbunătățirile aduse de Multiple Frame Generation pe o placă grafică GeForce RTX 5090, noul său GPU de 11599 LEI (preț recomandat), vor permite experiențe de gaming 4K la 240 FPS în mod complet ray-traced. Sigur, la 240PFS efectul de LAG devine insesizabil, dar probabil că nu vei atinge atât de ușor un asemenea framerate cu o placă video din seria GeForce RTX 20xx. Totuși, probabil că ar trebui să fim recunoscători că vedem o tehnologie nouă și promițătoare adaptată pentru o generație de plăci video atât de veche. Deși, nu în forma completă.
Astfel, GPU-urile din seria GeForce RTX 40 nu primesc generarea de cadre multiple, dar beneficiază de generarea de cadre îmbunătățită a DLSS 4, reconstrucție îmbunătățită a razelor, rezoluție superioară și capabilități de anti-aliasing superioare. Între timp, GPU-urile din seria GeFore RTX 30 și seria RTX 20 primesc doar ultimele trei, ajutând la îmbunătățirea performanțelor în jocurile care folosesc Ray Tracing.
Un total de 75 de jocuri și aplicații vor accepta DLSS 4 din ziua zero. Când vor apărea noile acceleratoare RTX 50xx, jocuri precum Alan Wake și Cyberpunk 2077 vor fi actualizate în mod prioritar pentru a suporta DLSS 4.