
Începând cu 2026, Euro NCAP (Programul European de Evaluare a Noilor Automobile) va introduce noi reguli de testare care vor impune vehiculelor să aibă comenzi fizice pentru a obține cel mai înalt punctaj de siguranță, 5 stele. Măsura ar reduce riscul de accidente cauzate de neatenția șoferilor, care în ultimii ani au fost obligați să navigheze prin meniurile ecranelor tactile pentru a accesa funcții esențiale.
Ce înseamnă noile cerințe Euro NCAP pentru producătorii auto?
Prin noile criterii de testare, Euro NCAP își propune să readucă în prim-plan butoanele fizice și comenzile dedicate pentru funcții precum:
- semnalizatoarele;
- ștergătoarele de parbriz;
- luminile de avarie;
- claxonul;
- apelurile de urgență.
Având în vedere că mulți producători, inclusiv Tesla și Volkswagen, au fost criticați pentru mutarea aproape tuturor comenzilor pe ecranele tactile, aceasta e o schimbare importantă. Deși designul modern și minimalismul sunt apreciate, siguranța rămâne o prioritate. Și folosirea excesivă a ecranelor a devenit o problemă din ce în ce mai mare.
De ce vrea Euro NCAP mai multe butoane?
Organizația spune că abundența de ecrane tactile este o problemă la nivelul întregii industrii auto. În prezent, pentru a regla volumul, a activa ștergătoarele sau chiar pentru a semnaliza, șoferii trebuie să parcurgă mai multe meniuri, ceea ce îi obligă să ia ochii de la drum. Euro NCAP susține că această practică crește riscul de accidente și consideră că butoanele și rotițele fizice oferă un acces mai rapid și mai sigur la funcțiile esențiale.
Impactul noilor reguli asupra viitoarelor mașini
Chiar dacă regulile Euro NCAP nu sunt impuse prin lege, acestea au un impact major asupra producătorilor auto. Un rating de 5 stele în testele de siguranță este un argument puternic de vânzare, iar companiile auto se vor conforma pentru a rămâne competitive.
Această schimbare ar putea marca o revenire a comenzilor fizice intuitive, un echilibru între tehnologie și funcționalitate, menținând totodată siguranța la volan. Probabil că unii producători auto vor alege să nu respecte aceste criterii de siguranță. Sunt curios cum va reacționa publicul când aceste mașini vor primi evaluări slabe în testele Euro NCAP, fiind clasificate cu un număr redus de stele.