TECHPC

NVIDIA Reflex pe înțelesul tuturor, partea 1 – Ce este input lag-ul?

Una dintre problemele cu care se confruntă gamerul modern este input lag-ul. Puțini îl iau în seamă, dar poate influența destul de tare experiența de joc. Fenomenul în sine este destul de ușor de explicat: faci click, informația ajunge la procesor, acesta o bagă în lista de așteptare cu sarcini pentru placa video, este randat următorul cadru și într-un final, afișat pe ecran după un refresh al pixelilor.

Input lag-ul are două cauze. Prima apare atunci când sistemul nu face față jocului, astfel media FPS este foarte mică. A două cauză este ceva mai complicată, pentru că dacă ai un sistem capabil, input lag-ul va fi generat de faptul că monitorul sau perifericele nu țin pasul cu media de cadre pe secundă la care rulează jocul.

Cum se manifestă input lag-ul?

M-am decis să văd cu ochii mei care e treaba cu acest input lag și să descopăr cam ce latență am în câteva jocuri. Cât despre configurație, am folosit un procesor AMD Ryzen 9 7950X, 32GB RAM DDR5 la 6.000MT/s și o placă video NVIDIA GeForce GTX 1060 de 6GB. A trebuit să scotocesc prin depozit și să scot un monitor FullHD la 60Hz ca să aibă mai mult sens ce urmează să vă povestesc.

Joc

Setări

Latență

Call of Duty: Modern Warfare II

1080p

Basic 42ms
Ultra

75ms

Destroy All Humans! 2 Reprobed

1080p

Low

41ms
Ultra

93ms

Overwatch II

1080p

Low 60ms
Ultra

54ms

Începem cu Call of Duty Modern Warfare II. Am măsurat latența la preset-ul grafic “Basic”, după care am trecut la următorul pas și am urcat totul la “Ultra”. Asta din urmă nu a fost o idee fenomenală pentru aspectul competitiv al jocului, însă mi-a generat un rezultat interesant. Vedem cum schimbările grafice afectează nu doar media de cadre pe secundă, dar și latența care în cazul ăsta a crescut semnificativ.

Ăsta este un soi de worst-case scenario pentru că avem o placă video care nu se descurcă prea bine în Modern Warfare II, alături de un monitor care limitează întregul sistem atunci când acesta scuipă peste 60 de cadre pe secundă. Cu toate astea, latența de 42ms la setări Basic nu este tragică, ba chiar acceptabilă. În schimb latența de 75ms este sesizabilă, dar la mai puțin de 30FPS credeți-mă că nici nu mai contează că input lag-ul e mare.

Următorul pe listă este un joc single-player, Destroy All Humans! 2 Reprobed, pentru că am vrut să văd impactul latenței și atunci când nu sunt într-un mediu competitiv. Aici am măsurat 41ms cu setările la „Low” și mai bine de dublu când am urcat la „Ultra„. Asta se întâmplă din cauză că GTX 1060 6GB nu este chiar potrivită pentru a rula jocul ăsta la maxim. Pe măsură ce FPS-ul a scăzut, latența a urcat din ce în ce mai mult, până într-un punct în care trebuia să anticipez mișcările personajului ca să știu să apăs din timp pe mouse și tastatură.

Dacă sunteți în căutarea unui PC de gaming cu placă video RTX 3000 de la NVIDIA, puteți arunca o privire în oferta celor de la IT Direct!

Recomandarea de astăzi este Cube by ITD Custom Works.

Încheiem cu Overwatch 2 unde am văzut un fenomen care inițial o să pară destul de ciudat. Latența a fost mai mică pe măsură ce am urcat setările. Dar și aici cred că am o explicație destul de logică: la preset-ul „Low” jocul scotea lejer peste 60FPS, dar cu un monitor la 60Hz nu poți să folosești tot acel avans și cadrele rămân în lista de render despre care va povesteam mai devreme. Când urci la „Ultra„, sunt mai puține cadre de randat în avans, ceea ce înseamnă un răspuns mai apropiat de frecvența de 60Hz a ecranului, deci, un input lag ceva mai mic.

NVIDIA Reflex este o soluție pentru această problemă

Am ales special jocurile astea pentru că scot în evidență foarte bine impactul latenței în jocuri, dar și diferitele scenarii în care ne putem întâlni cu acest fenomen. Prin intermediul acestui material am setat un baseline pe urma căruia voi făuri o serie de patru articole. Acum că știm ce este input lag-ul, este timpul să vă spun câte ceva și despre soluția pe care NVIDIA a găsit-o împotriva acestui fenomen. Se numește Reflex, iar în materialele următoare o să vă explic mai pe larg ce este, ce face și ce upgrade-uri vă pot afecta în mod pozitiv experiența de joc. See you soon!

Marinake

Andrei mă numesc, dar lumea mă cunoaște drept Marinake. Am terminat ceva facultate de publicitate, dar drumurile mele nu au condus niciodată spre acest domeniu așa că mă aflu aici și acum. După câțiva ani în care am tot migrat de pe o platformă pe alta și mi-am lăsat amprenta, scrisă, peste tot unde am apucat, am poposit la Zona. Scrierile mele includ recenzii de jocuri și hardware, cât și produse lifestyle. Când nu scriu review-uri, mă veți găsi adesea cu o cafea în mână, scriind despre ăle mai noi știri din industria tech și nu numai.

Articole asemanatoare

Back to top button