MORE

Gaming la maxim pe Linux!

Pentru prima data, dupa mult timp, gamerii au un motiv sa zambeasca. Sa te joci pe o platforma cu un sistem de operare deschis era o bataie de cap si trebuia sa folosesti programe de emulare ca Wine sau PlayOnLinux, dar aceasta metoda nu iti garanta functionarea perfecta a jocurilor. Dar exista sperante mari ca acum vom putea instala jocurile nativ pe acest sistem de operare. De ceva vreme, Valve au lansat Steam pentru Linux si un sistem de operare bazat pe acesta, numit SteamOS. Multumita lor, tot mai multi dezvoltatori de jocuri au inceput sa isi porteze jocurile noi si vechi pe aceasta platforma. In momentul de fata exista pe Steam putin peste cinci sute de jocuri care ruleaza nativ pe Linux, iar numarul lor creste de la o saptamana la alta. Printre dezvoltatorii de jocuri se afla si cei de la CryTek, care au anuntat ca urmatorul CryEngine va avea varianta pentru Linux, si acest lucru inseamna ca vom primi mai multe jocuri de calitate AAA. SteamOS mai are suport si din partea celor de la AMD, care au spus la randul lor ca API-ul lor Mantle va fi si el compatibil Linux. Momentan jocurile de pe Linux folosesc OpenGL, care are suport din partea multor producatori de componente. In urma cu un an, cand a fost anuntat SteamOS, lumea se temea ca gaming-ul va fi distrus de aceasta initiativa, dar din contra, jocurile care sunt acum pe Linux merg mult mai bine, avand mai multe FPS-uri decat cele de pe Windows, si aici se poate vedea suportul foarte bun pe Linux pentru OpenGL.

Cei de la Valve au portat deja aproape toate jocurile scoase de ei, printre acestea numarandu-se Dota 2, Team Fortress 2, Portal, Left 4 Dead 2, toate seriile Half Life, Counter Strike 1.6, si in cateva luni vom avea si Counter Strike Global Offensive. Gasim in aceasta lista si jocuri premium ca Metro Last Light, The Witcher 2: Assassin of Kings, Civilization 5, Super Meat Boy, FEZ, Euro Truck Simulator 2, seriile Serious Sam, si multe altele. Chiar si cei de la GOG (Good Old Games) au anuntat ca vor oferi suport pentru Linux undeva la sfarsitul acestui an, sau cel tarziu in vara lui 2015, acest lucru insemnand vom vedea portate pe Linux si titluri clasice si foarte indragite, precum Fall Out. Printre jocurile care sunt inca in dezvoltare si or sa apara pe Linux se afla Project C.A.R.S, un online racer, free to play dezvoltat de comunitate impreuna cu cativa membri care au lucrat la jocurile SHIFT, SHIFT 2 sau BMW M3 Challenge.

Pe langa partea de software avem si hardware dedicat, dar este mult spus dedicat, deoarece acestea sunt simple PC-uri, care nu au nimic special in afara de o carcasa interesanta si un pret mare. Ele vin cu SteamOS preinstalat, dar sa nu uitam ca acesta este gratuit si se poate descarca de pe siteul celor de la Valve. Pe noi nu ne-au atras deloc acest computere, poate carcasa sa sara in ochi putin, dar in rest…Chiar acum cateva zile Alienware au lansat o asemena masinarie care vine cu Windows 8.1 preinstalat (desi este declarat ca fiind un Steam Box), are un pret de pornire de 549$, iar ca si configuratie are un Intel i3, un HDD de 500GB, o placa video nVIDIA 750 Ti si un controller de Xbox 360. Exista si variante cu 8GB RAM, Intel i5 si i7, spatiu de stocare 1TB sau 2TB, dar inca nu au anuntat preturi pentru aceste versiuni.

Un lucru interesant cu care mai vine SteamOS este posibilitatea de a face stream la jocuri pe alte dispozitive, exact ca si in cazul lui nVIDIA Shield: poti avea un calculator puternic intr-o camera, iar in restul camerelor poti avea „mini PC-uri ietfine, pe care te poti juca orice, evident conditia fiind sa ai instalat pe ele SteamOS. Eu sper sa apara cat mai repede aplicatia si pe Android, astfel vom putea folosi mini pc-uri cu Android pe care sa ne jucam tot ceea ce avem in libraria de pe Steam. Daca nu va place SteamOS, nu este o problema, puteti folosi orice alta versiune de Linux, ca Mint sau Ubuntu.

In viitor acest lucru va ajuta si mai mult la raspandirea sistemului de operare gratuit Linux. Pentru unii, inca este un impediment faptul ca nu exista programe decente de editare foto sau video, iar acest lucru ne face si pe noi dependenti de Windows. Sunt sigur ca multor utilizatori individuali sau companii le-ar conveni un sistem stabil si gratuit precum Linux. Noi vedem cu ochi buni implicarea marilor compani in zona Linux, si asteptam cu nerabdare sa vedem ce o sa fie peste sase luni sau un an.

Zona IT

ZONA IT