MSI GeForce RTX 5070 Ti – Cea mai așteptată placă video din seria 5000 de la NVIDIA

Seria 5000 de la NVIDIA a fost cu adevărat una din cele mai interesante lansări din ultimii 10 ani, plin de suișuri și coborâșuri, de probleme, de lipsa stocurilor și multe alte subiecte demne de câte un articol separat. O parte din ele au fost atinse și în mini-podcastul echipei Zona dar s-au mai întâmplat și altele între timp, unele încă în desfășurare cu viitor chiar incert.
Chiar sunt curios ce ar mai putea să apară legat de aceste plăci video și ce surprize ne mai așteaptă în curând. Dar până atunci, hai să discutăm de posibil cel mai căutat model din toată seria, anume RTX 5070 Ti, calul de bătaie, cel care am prezis eu că va fi regele rezoluției QHD, sper să nu mă facă NVIDIA să regret această predicție.
O mică diferență de data aceasta față de review-ul nostru pentru surorile mai mari: RTX 5090 și RTX 5080, este faptul că în cazul lui RTX 5070 Ti nu am mai primit de la NVIDIA o ediție Founders ci o variantă MSRP de la un integrator 3rd party, anume MSI. Nu ne-am supărat prea tare pentru că avem rămas în birou chiar RTX 4070 Ti Super, tot aceiași variantă de la MSI, adică Ventus 3X.
Din nou, ca și în cazul plăcilor anterior testate, vom compara cu cea mai nouă și puternică iterație a gamei RTX 4070, în mare parte pentru că doar acestea se mai găsesc în stoc dar și pentru că ni se pare cel mai relevant, dar pe alocuri vom compara și cu alte modele pentru claritate.
Înainte să-i dăm drumul țin să menționez că ne bucurăm de sugestiile din comentarii sau de pe discord și facem tot posibilul în măsura timpului să integrăm cât mai multe din ele în review-uri. Nu știu când vom avea timp de serverul de Minecraft cu moduri RTX totuși dar e pe listă, stați liniștiți. Hai să vedem ce poate 5070 Ti.
Design/Construcție
Aspectul general al lui MSI GeForce RTX 5070 Ti Ventus 3X este aproape identic cu anterior menționata RTX 4070 Ti Super, tot de la MSI, lucru care ne-a dat puțină familiaritate, ne-am simțit de parcă foloseam placa respectivă de ani de zile deja, ca un vechi prieten care s-a reîntors.
Indicații care ar fi care sunt doar mici elemente de design care diferă, de exemplu pentru 5070 Ti avem elemente negre printre plasticele gri care sunt în zona ventilatoarelor și un backplate metalic regândit pentru a permite mai mult aer să treacă.
Tabelul obligatoriu de specificații și comparație inițială, pe hârtie între 4070 Ti Super și 5070 Ti:
Specs | MSI GeForce RTX 4070 Ti Super | MSI GeForce RTX 5070 Ti |
Architecture | Ada Lovelace | Blackwell |
GPU Codename | AD103 | GB203 |
SM Count | 66 | 70 |
CUDA Cores | 8448 | 8960 |
Tensor Cores | 264 (Gen 4) – 705.6 AI TOPS | 280- 1406 AI TOPS (Gen 5) |
RayTracing Cores | 66 – 102 TFLOPS (Gen 4) | 70 – 133 TFLOPS (Gen 5) |
TMUIs | 264 | 280 |
ROPs | 112 | 128 |
Boost Frequency | 2.64 GHz | 2.48GHz |
Base Frequency | 2.34 GHz | 2.30GHz |
Memory Data Rate | 21 Gbps | 28 Gbps |
L2 Cache | 48 MB | 64MB |
Total Video Memory | 16GB GDDR6X | 16GB GDDR7 |
Memory Interface | 256-bit | 256-bit |
Total Memory Bandwidth | 672 GB/s | 896.0 GB/s |
Texture Rate (Bilinear) | 689 GTexels/second | 686.6 GTexel/s |
Fabrication Process | TSMC 5nm | TSMC 5nm |
Tranzistor Count | 45,900 million | 45,600 million |
Connectors | 3x DisplayPort 1x HDMI | 3x DisplayPort 1x HDMI |
Format | Dual Slot | Dual Slot – ish |
Power Source | 1x 16-pin NVIDIA (3x 8-pin PCIe) | 1x 16-pin NVIDIA (3x 8-pin PCIe) |
Required System Power Supply | 700W | 750W |
Total Graphics Power (TGP) | 285W | 300W |
Max GPU Temp | 90* C | 88* C |
PCI Express Interface | Gen 4 | Gen 5 |
Deși par la fel, cele 3 ventilatoare au suferit și ele mici modificări. Seria de ventilatoare Torx de la MSI este chiar interesantă pentru că au ales să unească diferite palete ale acestuia în scopul obținerii unui airflow mai bun. Torx 5.0 de pe 5070 Ti are un airflow cu aproximativ 10% mai bun față de generația 4.0 prezentă pe 4070 Ti Super. Orice boost contează până la urmă.
Mi s-a părut amuzant faptul că și în pachetul lui RTX 5070 Ti avem inclus și un anti sag chiar dacă placa este micuță, ocupând doar 2 sloturi, poate puțin peste 2 sloturi și cântărind 1063 grame. Dar deh, better safe than sorry.
Chiar dacă și modelul precedent, RTX 4070 Ti Super, venea cu un anti sag de tipul extra bară metalică laterală în pachet, prefer pe cel în stil pilon reglabil regăsit în cutia lui 5070 Ti. Sunt totuși setup-uri în care nu poți folosi acest pilon, de exemplu dacă-ți montezi extra ventilatoare pe baza carcasei.
Alimentarea ambelor plăci video se face cu un cablu/conector de 12 Volți High Power. Acesta poate fi direct către sursă, în cazul în care ai o sursă mai nouă și mai capabilă, sau prin cablurile de alimentare PCIe + adaptorul 2 to 1 High Power inclus în pachetele acestora. Consumând aproximativ 270-280W pentru 4070 Ti Super și 300W în cazul lui RTX 5070 Ti, este suficientă alimentarea din 2 PCIe de 8 pini. (Nu îmi vine să cred că am ajuns să vorbesc inclusiv de alimentare, de puteri necesare și câte rail-uri de PCIe ai nevoie ca să nu ia foc cablul….. mersi NVIDIA).
Revenind la specificații acestea par foarte similare. La o primă privire de ansamblu am puține emoții că iar ne paște un 10-13% ca în cazul lui RTX 5080, caz în care cred că foarte multă lume ar fi dezamăgită. Dar hey, dacă merge prost… întotdeauna există și plăcile video AMD, nu…. cineva? (Insert sunet de greieri și tumbleweeds aici) Glumesc, chiar ne dorim din tot sufletul ca plăcile AMD și chiar și Intel să fie din ce în ce mai bune pentru că un mediu cât mai competitiv este extraordinar pentru noi, clienții. Niciodată nu a fost benefic Monopolul și NVIDIA s-a cam lăsat pe o ureche, pare-mi-se cu această lansare.
Dar nu are niciun sens să tragem concluzii fără să chinuim niște plăci video așa că hai să vedem și niște cifre. Ca și în cazul fraților mai mari, pe același sistem de testare am instalat atât noul RTX 5070 TI cât și vechiul RTX 4070 TI Super pentru a avea cea mai actualizată și la zi imagine posibilă, formulată în aceleași condiții cu cât mai puține variabile în ecuație.
Performanță
Începem capitolul de performanță prin a menționa lipsa coil whine-ului în cazul lui RTX 5070 Ti. În sfârșit puteți sta liniștiți, în mare parte datorită curentului necesar considerabil mai mic decât în cazul fraților mai mari 5080 și 5090.
Sistemul nostru de testare cere o pauză, care din păcate probabil va veni după lansarea noii serii de la AMD abia, moment în care probabil îi vom da o medalie pentru reziliență și un acatist ceva, pentru că săracul a suferit mult zilele astea, veți vedea rezultatele atât în acest articol dar și în altele la fel de interesante care urmează curând.
CPU | AMD Ryxen 9 7950X |
AIO | ROG Strix LC III 360 ARGB |
Motherboard | Gigabyte X870E Aorus Pro ICE |
RAM | 64 GB Kingston Fury Renegade DDR5 6000 MT/s RGB |
GPU | MSI GeForce RTX 5070 Ti Ventus 3X OC |
Storage | Samsung 990 Evo 1 TB |
PSU | BeQuiet Darkpower 1200 |
DLSS 4.0
DLSS 4.0 este prezent în continuare și în cazul lui 5070 Ti și în continuare am testat diferite scenarii de joc cu modelul vechi, Convolutional Neural Network (CNN) și respectiv pe cel nou, Transformer. Despre acestea am vorbit mai în detaliu atât la review-ul despre RTX 5080, dar și la capul de serie, RTX 5090.
MFG (Multi Frame Generation) este în continuare sursă interesantă de discuții atât pe Discordul Oficial ZonaIT dar și în comentarii pe Youtube sau diverse discuții prin redacție sau cu prietenii entuziaști care așteaptă să vadă poate printr-o vitrină ceva o placă video din seria 5000. Parcă văd că vine Comic Con și o să avem expoziții cu plăci video din seria 5000 mai ceva ca la muzee și eventual coadă să faci selfie cu un RTX 5090, singurul din țară. Râdem noi dar …
În cazul în care ai ajuns la acest review din pură întâmplare, nu ai văzut prezentările video sau articolele de pe site-ul ZonaIT pentru frații mai mari, reluăm: Multi Frame Generation este o tehnică nouă implementată odată cu lansarea seriei 5000 de plăci video de la NVIDIA. Aceasta îți inserează unul sau mai multe cadre generate de AI între cadrele randate normal de placa video cu singurul scop de a mări numărul de cadre pe secundă rezultate fără a compromite prea mult la calitatea imaginilor.
Există în continuare dezbateri intense cu privire la veridicitatea acestor cadre considerate Fake Frames de către mulți și că „nu se pune domne, ne interesează doar puterea brută, fără magie AI”. Noi suntem de părere că orice tehnologie nouă merită testată și, în utilizare normală, artefactele sau motion blur-ul generat în astfel de cadre este din ce în ce mai neobservabil pe măsură ce NVIDIA perfecționează algoritmul.
În continuare repetăm aceiași recomandare. Multi Frame Generation nu ni se pare deloc o idee bună pentru jocuri de tip multiplayer competitive unde orice artefact sau blur fix în jurul armei poate decide soarta rundei. Acele jocuri oricum rulează pe orice fel de PC, fie el și cu placă grafică integrată.
Cred că întotdeauna inamicul tehnicilor de tipul Frame Generation sau Multi Frame Generation vor fi mișcările random ale utilizatorului, care nu pot fi prezise precis de către AI. Acestea, fie ele ca schimbări bruște de cameră, de direcție sau de țintă, pot confuza AI-ul care lucrează la generarea de cadre extra, astfel apărând Motion Blur-ul pe care-l tot menționăm noi, de obicei în jurul obiectului care a efectuat acea mișcare (Arma, mașina etc). Nu vă gândiți că acestea ies în evidență prea ostentativ, inițial nu le observam nici eu prea ușor pentru că nu știam să mă uit după ele dar odată ce mi-au fost arătate acum le reperez instant și voi probabil ați avut o experiență similară.
Că MFG este sau nu un deal breaker pentru voi și-l veți folosi sau nu este complet decizia voastră dar ca și idee, este fascinant de văzut în acțiune. Dar cred că m-am scufundat iar prea mult în subiectul DLSS, să revenim cu picioarele pe pământ.
Ezit să mă hazardez din prima să arunc în ecuație 3 plăci video pentru comparații, mai ales după ce s-a întâmplat cu RTX 5080 care a fost primul XX80 care nu a depășit precedentul cap de serie 90, dar vom pipera pe ici, pe colo și informații despre cum este RTX 5070 TI față de RTX 4080/Super.
Teste sintetice cele de toate zilele
Vom începe cuuu ați ghicit 3DMark și a lui colecție de teste și benchmarks. Acest pilon important al testării hardware este gata să ne arate o primă imagine a distanței între RTX 4070 TI Super și RTX 5070 Ti:
Benchmarks | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super | % vs 4080 Super |
3DMark Time Spy Extreme | 11765 | 13446 | 14.29% | -1.71% |
Graphics | 11592 | 13564 | 17.01% | -2.09% |
CPU | 12852 | 12819 | -0.26% | 0.37% |
3DMark Fire Strike Extreme | 27711 | 33815 | 22.03% | 4.86% |
Graphics | 28651 | 35625 | 24.34% | 5.40% |
Physics | 43962 | 43562 | -0.91% | -0.66% |
Combined | 15393 | 19698 | 27.97% | 6.34% |
3DMark Fire Strike Ultra | 14691 | 18346 | 24.88% | 3.86% |
Graphics | 14400 | 18160 | 26.11% | 4.35% |
Physics | 43879 | 43617 | -0.60% | -0.89% |
Combined | 7548 | 10238 | 35.64% | 3.48% |
Port Royal | 15371 | 19246 | 25.21% | 5.58% |
Speed Way | 6287 | 7705 | 22.55% | 3.70% |
Steel Nomad | 5497 | 6601 | 20.08% | -0.47% |
Superposition 4K Optimized | 18720 | 22994 | 22.83% | 1.71% |
Superposition 8K Optimized | 7105 | 9140 | 28.64% | 5.84% |
Blender – monster | 3508.71 | 3678.25 | 4.83% | -11.77% |
– junkshop | 1747.12 | 1973.88 | 12.98% | -5.16% |
– classroom | 1814.41 | 1940.44 | 6.95% | -8.09% |
V-Ray GPU – RTX | 6455 | 6775 | 4.96% | -9.57% |
Privind acest tabel îți poți face o privire de ansamblu asupra performanței de care poate da dovadă RTX 5070 Ti și o poți pune în context versus 4070 Ti Super, ambele de la MSI, dar și versus RTX 4080 Super, pe care în anumite momente îl depășește. Depășirea lui RTX 4080 Super recunosc că m-a liniștit puțin, pentru că speram să nu mai am iar o semi-dezamăgire ca în cazul lui 5080.
Cele 20-25% căștiguri, în funcție de test, coboară la 15% în cazul lui Time Spy Extreme, ceea ce nu mă miră neapărat în mare parte pentru că acesta nu folosește GPU-ul la 100%. Port Royal, Speed Way, adică testele pe unde intervin și nucleele Ray Tracing mai noi și mai rapide, indică o diferență de aproximativ 20-22% peste RTX 4070 TI Super, care, dacă vreți să comparăm Ti versus Ti, s-ar duce către 25-27%, o diferență mai mult decât rezonabilă.
Interesant mi s-a părut că, pe alocuri depășim chiar și pe 4080 Super, deși asta nu este ceva constant, după cum vom observa și la jocuri.
Din nou menționăm faptul că nu avem variație în cazul scorului CPU/Physics din testele 3DMark se datorează test bench-ului cu aceleași componente utilizat în toate testele. Motivul pentru care nu am schimbat încă procesorul cu unul din seria 9000 este faptul că vrem să păstrăm test bench-ul cât mai constant, iar 7950X este încă un procesor foarte capabil, cât să țină pasul cu toate plăcile video testate.
Blender în schimb a dat niște rezultate ciudate, pe care nu știu exact cum să le interpretez. Presupun că vinovații principali sunt Cuda Cores și RAMII care au aceiași capacitate.
V-Ray este și el un rezultat atipic pentru testarea RTX, rezultând o diferență infimă de aproximativ 5%.
Gaming Benchmarks
Cyberpunk 2077, jocul pe care mă bazam cel mai mult pentru scenarii de testare cât mai diverse, nu a funcționat 100% constant, returnând, pe alocuri, valori atipice sau care fluctuau enorm.
Pentru că acest fenomen nu mi s-a întâmplat și la alte jocuri, unde rezultatele aceluiași test rulat la aceleași setări au fost în general extrem de apropiate, am tras concluzia că pot arunca vina către drivere pre-release slab optimizate și sper să avem timp pe viitor pentru retestare. Menționez că am retestat și cu alte modele de 5070 Ti primite, unul din ele fiind tot MSRP, iar valorile obținute au fost și acolo similar de ne-constante, cel puțin în cazul lui Cyberpunk 2077.
Cyberpunk 2077 | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super |
QHD RayTracing Ultra, NO DLSS | 53.14 | 62 | 16.67% |
QHD RT Ultra DLSS Quality | 85.86 | 94.82 | 10.44% |
QHD Path Tracing NO DLSS | 29.83 | 35.6 | 19.34% |
QHD Path Tracing DLSS Quality | 55.93 | 63.7 | 13.89% |
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Generation 2x Transformer Model | 99.57 | 110.4 | 10.88% |
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Generation 2x CNN Model | 101.5 | 115.5 | 13.79% |
4K RT Ultra NO DLSS | 25.41 | 30.11 | 18.50% |
4K RT Ultra DLSS Quality | 46.39 | 51.93 | 11.94% |
4K Path Tracing NO DLSS | 12.31 | 14.73 | 19.66% |
4K Path Tracing DLSS Quality | 28.41 | 32.94 | 15.95% |
4K Path Tracing DLSS Quality – Frame Gen 2X, CNN | 54.6 | 63.37 | 16.06% |
4K Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 2X Transformer Model | 52.25 | 59.62 | 14.11% |
4K Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 4X | 110 | ||
4K Path Tracing DLSS Performance Frame Gen 4X | 159 | ||
QHD Path Tracing DLSS Quality Frame Gen 4X | 209.35 | ||
QHD Path Tracing DLSS Performance Frame Gen 4X | 266.2 |
Chiar și așa, putem trage câteva concluzii după aproximativ 80 de benchmarks efectuate pentru 5070 Ti pentru că aveam senzația constantă că e ceva în neregulă.
- Dacă iei în considerare puterea pură de procesare, fără DLSS, fără Frame Generation active, RTX 5070 TI se apropie de 20% boost față de RTX 4070 TI Super, ceea ce se traduce în aproape 25% diferență Ti vs Ti, o diferență acceptabilă.
- În modul Ray Tracing Ultra, adică cel mai bun nivel de detalii fără Path Tracing, atingi pragul minim de 60 de cadre pe secundă doar la rezoluția QHD (2560 x 1440). Dacă activezi Path Tracing la aceiași rezoluție scădem spre 35 cadre pe secundă care mie mi se par mult prea puține pentru Cyberpunk. Concluzia înainte să urcăm spre 4K – creșterea de performanță între 4070 TI Super și 5070 Ti a făcut jucabil jocul în modul Ray Tracing Ultra fără DLSS, fără Frame Gen, dar dacă vrei Path Tracing ai nevoie de tehnici de upscaling în cazul în care vrei să sari de 60 cadre pe secundă.
- Urcând la 4K putem observa din start că Path Tracing este ne-jucabil fără DLSS ȘI Frame Generation. Mă așteptam la aceasta fiindcă a fost ne-jucabil încă de la RTX 5080. Aș putea declara și modul Ray Tracing Ultra ne-jucabil în 4K, chiar dacă avem o creștere de aproape 20% de la 25 FPS pentru 4070 TI Super la puțin peste 30 FPS în cazul lui 5070 Ti. Trebuie ținut cont că în joc, în zonele mai populate sau când ai parte de lupte cu mulți inamici, aceste valori tind să mai scadă cu aproximativ 10%.
- În continuare modelul CNN (Convolutional Neural Network) produce mai multe cadre pe secundă decât Transformer dar ocupă mai multă memorie și efectul de blurring pe mișcarea armei este puțin mai agresiv.
Red Dead Redemption 2
Acest joc superb, care este un etalon al graficii chiar și în anul 2025, fără utilizarea tehnicilor de trasare a razelor luminii a rulat impecabil chiar și la rezoluție 4K cu absolut toate detaliile grafice setate la maxim. Nu cred că se va plânge cineva de aproape 100 cadre pe secundă obținute și cu siguranță nu ai nevoie de tehnici de upscaling cu RTX 5070 Ti. Pentru a ne satisface curiozitatea am comparat și cu 4080 Super, care este puțin peste dar diferența de 3% îl plasează la egalitate cu performanțe obținute de RTX 4080 non-Super, ceea ce ne bucură.
Red Dead Redemption 2 | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super | % vs 4080 Super |
1080p, Max Quality, VSync OFF | 156.93 | 167.32 | 6.62% | -5.74% |
QHD, Max Quality, VSync OFF | 127.13 | 141.19 | 11.06% | -5.36% |
4K, Max Quality, VSync OFF | 85.5 | 97.99 | 14.61% | -3.12% |
Black Myth: Wukong a fost și el chinuit atât în rezoluție QHD, cât și 4K, iar rezultatele au stat între 15 și 20%, cu diferențe mai mari pe măsură ce urci în rezoluții. Acest joc fiind mai demanding dacă vrei să păstrezi rularea în modul Cinematic va trebui să scazi la QHD pentru a avea o experiență cât mai fluidă, unde RTX 5070 TI tinde să se apropie de 60 cadre pe secundă fără niciun ajutor din partea tehnicilor de upscaling sau generare cadre cu AI.
Black Myth: Wukong – Cinematic Mode | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | #VALUE! |
QHD – DLSS Quality 60%, No Frame Generation | 49 | 56 | 14.29% |
QHD – DLSS Quality 60%, Frame Generation | 76 | 88 | 15.79% |
4K – DLSS Quality 60%, No Frame Generation | 26 | 31 | 19.23% |
4K – DLSS Quality 60%, Frame Generation | 44 | 52 | 18.18% |
Am mai adăugat câteva jocuri în rotație cu benchmark inclus foarte competent, printre care enumerăm:
F1 ’24 este cea mai nouă adiție la suita de benchmarks pe care intenționez să o rulez pe absolut orice dispozitiv îmi pică în brațe. Acesta este suficient de detaliat cât să „make the cut” și apreciez că poți stabili tu cât de lung sau scurt să fie pentru a obține date cât mai constante. Și aici ambele plăci video depășesc pragul de 60 cadre pe secundă fără tehnici de upscaling sub care nu-mi place să cobor în general, mai ales în jocuri rapide precum unul de curse. Ba chiar 5070 Ti se duce către 80, un bonus de aproape 20% față de modelul anterior.
F1’24 – 4K, Very High | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super |
NO DLSS | 67 | 80 | 19.40% |
DLSS Quality, No Frame Generation | 103 | 120 | 16.50% |
DLSS Quality, Frame Generation | 124 | 145 | 16.94% |
Dying Light II a fost testat puțin mai pe larg, acoperind și câteva scenarii de utilizare în rezoluție QHD cu toate detaliile la maxim, în modul High Quality Ray Tracing. Valorile obținute sunt interesante, RTX 5070 Ti comportându-se mai bine în 4K, cu 20% mai bine decât 4070 Ti Super, urcând spre aproape 24% când activăm și DLSS pe Quality și Frame Generation pe ambele plăci.
Acum depinde de voi, utilizatorii. Dacă acceptați puțin DLSS în viața voastră, fără Frame Generation, puteți rula jocul cu detaliile la maxim, chiar și în 4K depășind 70-75 de cadre pe secundă (chiar 80 în cazul benchmarkului dar în joc, în momente pline de inamici, valorile tind să scadă cu vreo 10%). Dacă preferați fără, atunci pentru a menține detaliile la maxim va trebui să scădeți rezoluția la QHD, unde veți fi la 80 cadre pe secundă lejer.
Dying Light 2 – HIgh Quality Ray Tracing | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super |
QHD, NO DLSS | 73.41 | 86.13 | 17.33% |
QHD, DLSS Quality, No Frame Generation | 112.2 | 129.85 | 15.73% |
QHD, DLSS Quality, Frame Generation | 147.82 | 179.15 | 21.19% |
4K, NO DLSS | 39.14 | 46.97 | 20.01% |
4K, DLSS Quality, No Frame Generation | 67.93 | 82.5 | 21.45% |
4K, DLSS Quality, Frame Generation | 96.81 | 119.45 | 23.39% |
Shadow of the Tomb Raider
Unul din primele jocuri care au implementat tehnologia Ray Tracing pe umbre este Shadow of the Tomb Raider. Acesta are un benchmark încă interesant, cel puțin pentru noi, plin de detalii utile precum acele grafice. De ce mi se par interesante?
În primul rând prefer întotdeauna un grafic care-mi arată fiecare secundă de rulare a benchmarkului unde pot observa potențiale probleme sau chiar dacă-și iau plăcile noi bottleneck de la procesor, un punct ridicat și de voi în comentarii ca fiind posibil, lucru care m-a dus cu gândul să includ acest joc în lista de teste. Astfel, după cum putem vedea pe fiecare grafic CPU/GPU (cel de jos) sau tabel al fiecărui test, GPU nu depășește niciodată CPU deci nu avem CPU bottleneck, cel puțin în cazul lui RTX 5070 Ti.
Shadow of the Tomb Raider – 4K | MSI 4070 Ti Super Ventus 3x | MSI 5070 Ti Ventus 3X | % vs 4070 Ti Super |
Texture Quality Ultra, Shadow Quality Ultra, No RT, NO DLSS | 119 | 142 | 19.33% |
Texture Quality Ultra, Raytraced Shadow Quality Ultra, NO DLSS | 79 | 90 | 13.92% |
Texture Quality Ultra, Raytraced Shadow Quality Ultra, DLSS Quality | 117 | 137 | 17.09% |
Valorile obținute între cele 2 modele indică un boost de 19% raw power, fără DLSS fără Ray Tracing, lucru foarte interesant, mai ales că diferența scade puțin la activarea acestuia. În cazul fraților mai mari testați anterior, activarea DLSS în general ducea la creșterea distanței între generația 4 și 5, lucru care încă o dată mă duce la teoria că driverele ne-au încurcat de fapt.
Experiența în gaming general
Pentru că deși benchmarkurile îți pot da o imagine de ansamblu asupra performanței unei componente, acestea nu reflectă perfect experiența de utilizare. Așadar am luat 5070-u la plimbare prin câteva jocuri care nu au benchmark incorporat și în general am avut parte de experiențe foarte plăcute cu jocuri foarte demanding jucate comfortabil chiar și în 4K, cum indică și testele rulate mai sus.
Da, dacă în jocuri preferi best graphics și simți că DLSS este un compromis va trebui în general să te oprești la rezoluția QHD pentru a te bucura de un minim de cadre pe secundă acceptabil. Dacă nu te deranjează DLSS sau Multi Frame Generation atunci poți juca liniștit orice joc chiar și în 4K pe RTX 5070 Ti.
Nu cred că are sens să vă zic cât de rapid se poate mișca Counter Strike 2, deja cred că devine un meme. Înțeleg nevoia de cât mai multe cadre pe secundă pentru a avea un avantaj în reacție înaintea oponentului dar când sărim de 300 deja în QHD cu detalii medii deja cred că putem să stăm liniștiți. Poți juca CS2 pe RTX 5070 TI, la fel cum poți și League of Legends sau Valorant.
Printre alte titluri menționate putem spune că am făcut câteva puzzle-uri prin Indiana Jones and the Great Circle la aproximativ 75 FPS mediu pe RTX 4070 Ti Super și aproape 90 FPS – RTX 5070 Ti, în 4K cu aproape toate detaliile la maxim, screenshoturi mai jos. Momentan nu aș lua ca etalon acest joc pentru că are variații imense în funcție de diferite locații din joc. Dacă am timp voi căuta o rută pe care o pot reproduce și înregistra constant pe viitor dar ați cerut Indiana Jones în comentarii, m-am jucat pentru voi!
Dacă vrei un mic boost în performanță care poate adăuga acel crucial 1 cadru pe secundă ca să atingi 60 în anumite circumstanțe, atunci prin MSI Center, află că-l poți trece pe RTX 5070 Ti în modul Extreme Performance, mod în care se face un mini-overclock de la 2482 MHz la 2496 MHz. Realist vorbind, dacă nu faci un overclock mai responsabil, acești 15MHz vor fi aproape ne-detectabili. Dar mai multe despre overclocking ușor de făcut acasă într-un articol viitor, fiți cu ochii pe site pentru acesta, simt că va apărea în câteva zile.
Temperaturi
Senzorul Hot Spot încă nu este prezent și, în acest moment, tind să cred că nu se va mai întoarce în viața noastră. Păcat.
Cu aproximativ același sistem de răcire prezent pe ambele modele de plăci video comparate mă așteptam la comportament termic similar. Dar introduci în ecuație un TDP puțin mai mare pentru RTX 5070 Ti și avem un mic „salt” de la maximul de 65 grade Celsius pentru 4070 Ti Super la 69 grade în cazul plăcii noi. Nu e nimic alarmant, maximul de 88 de grade Celsius unde-și ia throttle fiind încă departe.
În mod evident am folosit HWMonitor pentru a obține aceste date dar am și coroborat cu graficele din 3DMark pentru a fi mai catolic ca Papa.
Concluzii
Phew, am avut ceva emoții, nu o să mint, mai ales după rezultatele puțin sub așteptări produse de RTX 5080, dar RTX 5070 Ti m-a liniștit puțin și asta-mi dă speranțe.
Dacă iei în calcul prețul de lansare, acest MSRP de 750 dolari de care nu ne apropiem prea curând, abia prin aprilie putem spera dar am senzația că sunt prea optimist, RTX 5070 TI este un model foarte reușit.
Țineți cont că atât RTX 4070 TI cât și ulterior lansatul RTX 4070 TI Super au avut prețuri mai mari de 800 de dolari MSRP, deci avem un boost mediu undeva pe la 18-20%, momentan(sau 23-25% dacă iei Ti versus Ti), în funcție de joc, la un preț TEORETIC mai mic. Am zis Momentan pentru că rezultatele obținute în 3DMark Fire Strike Ultra, Port Royal și alte teste sintetice de aproximativ 25% (Sau 30% Ti vs Ti) și instabilitatea observată în Cyberpunk 2077 îmi indică faptul că niște drivere mai bine optimizate ca varianta de presă, pre-release, pe care am testat noi ar putea aduce câteva procente extra de performanță în favoarea lui RTX 5070 Ti.
Primești BONUS și tehnicile noi DLSS 4.0 Multi Frame Generation și AI Neural Shaders, Neural Shader Compression și Neural Faces care-și vor face simțită prezența mai mult pe viitor pe măsură ce sunt integrate în mai multe jocuri și deja ai rețeta unui cal de bătaie solid pentru seria 5000 de la NVIDIA.
Observați că ne-am abținut de la un punct foarte important de discuție, pentru că ni se pare absolut EVIDENT deja că RTX 5070 Ti nu se apropie de performanța lui RTX 4090, precum apărea în acele slide-uri la CES faimoase. Bine acolo e arătat triumfant RTX 5070, varianta non TI, dar dacă nici TI-ul nu se apropie ce speranțe să ai de la fratele și mai mic? Ne bucurăm că totuși este cam la egal cu RTX 4080.
Hai că am supraviețuit încă unui review de placă video, cu altele interesante pe drum. În zilele ce urmează vom vorbi și despre cum am chinuit și un 5080 Astral, tot în scopuri terapeutice, desigur. Keep an eye out.