
Pandemia COVID și măsurile de distanțare socială care au forțat nenumărate companii să se adapteze pentru telemuncă au fost ca o mană cerească pentru producătorii de laptopuri și tablete. Dar „minunea” nu putea dura la nesfârșit, vânzările post-pandemie scăzând accelerat, în timp ce dispozitivele deja achiziționate rămân să strângă praf prin sertare sau în dulapuri, iar angajații revin fără prea mare tragere de inimă la rutina navetei zilnice către sediile companiilor unde lucrează.
Vânzările de tablete au scăzut din nou la nivel mondial. Potrivit raportului Canalys publicat pentru anul 2023, la nivel global au fost vândute 135,3 milioane de tablete, în scădere de la 150,7 milioane cu un an înainte. Iar dintre marii producători, Apple rămâne lider de piață cu o marjă considerabilă.
Producătorul iPad a reușit să livreze 54 de milioane de unități, deținând 40% din piața globală de tablete. Totuși, la fel ca aproape orice alt OEM din top 5, Apple a înregistrat o scădere abruptă a vânzărilor față de anul trecut, de 11%.
Pe locul doi, Samsung a vândut 25,6 milioane unități, rămânând lider al pieței de tablete cu Android. De asemenea, producătorul sud-coreean deține 19 % din piața globală de tablete și raportează o scădere de 11,5% a vânzărilor.
Lenovo este pe locul trei, cu 9,3 milioane de tablete vândute și 6,9% cotă de piață. Compania care aprovizionează mai ales clienți business a înregistrat, de asemenea, o scădere de 19,4% a vânzărilor.
În mod surprinzător Huawei raportează o creștere considerabilă a vânzărilor de tablete. Poziționat pe locul 4, Huawei a livrat 8,3 milioane de tablete, urcând la 6,1% cotă de piață. De asemenea, Huawei a înregistrat o creștere uriașă a vânzărilor față de 2022, de 32,1%. Nu este clar de unde anume provin aceste vânzări, dar putem presupune că este vorba de piața locală din China
Pe locul cinci. Gigantul american Amazon a vândut anul trecut 7,7 milioane de tablete, păstrând 5,8% cotă de piață la nivel global. Amazon a înregistrat o scădere uriașă a vânzărilor față de 2022, de 42,9%, reflectând prăbușirea cererii de tablete pe piața din SUA.
Din punct de vedere istoric, prăbușirea vânzărilor consemnată în 2023 ce aduce piața tabletelor la nivelul anilor 2017-2018. Cât despre perspectivele de revigorare a vânzărilor, în lipsa unei alte pandemii care să ne țină pe toți încuiați în case, ciclul normal de înlocuire a dispozitivelor mai puțin importante cum sunt tabletele este de aproximativ 5 ani. Altfel spus, abia de anul viitor am putea vedea o creștere ușoară a vânzărilor de tablete și în orice, caz nu la nivelul anului 2020.