ȘtiriTech&IT

Sistemul Tesla Autopilot, dependent de marcajele aplicate corect pentru evitarea accidentelor

În anul 2018, un inginer Apple care s-a bazat prea mult pe sistemul Tesla Autopilot a intrat cu mașina într-un parapet de beton amplasat la ieșirea de pe o autostradă. Investigații ulterioare au arătat că autoturismul Tesla Model X s-a ghidat după marcaje aplicate incorect pe suprafața carosabilă virând într-o bandă de circulație inexistentã.

Mulți posesori de autoturisme relativ noi se folosesc de o funcție numită Lane Assist. Departe de a fi un ajutor inteligent pentru asistență la condus, sistemul apelează la senzori optici și un algoritm simplu de detecție pentru alertarea automată a șoferului încadrat incorect pe banda de rulare. Unele sisteme pot chiar mișca (ușor) volanul pentru corectarea traiectoriei de rulare. Cert este că nimeni nu se gândește la funcția Lane Assist ca la un sistem de condus autonom, pentru unii șoferi tehnologia devenită obligatorie pentru vehiculele noi intrând pe lista funcțiilor de dezactivat la pornirea mașinii.

Revenind la Tesla Autopilot, sistemul cu multe ordine de magnitudine mai sofisticat se bazează pe numeroase camere video conectate la un computer dotat cu inteligență artificială, capabil să recunoască condițiile de trafic și să acționeze în baza „experienței” dobândite prin milioane de ore de condus simulat. Da, și șoferii în carne și oase folosesc marcajele trasate pe drum pentru orientare la modul general și încadrarea autoturismului în banda de circulație, dar în niciun caz nu sunt dependenți de acestea pentru a ține mașina pe drum, intrând cu mașina în cel mai apropiat pom dacă banda trasată pe asfalt arată în direcția acestuia.

Dar tocmai asta pare că s-a întâmplat cu șoferul devenit pasager al unui autoturism Tesla Model X, mașina acestuia virând în mod neașteptat către obstacolul de beton amplasat între ieșirea de pe autostradă și banda de circulație pentru mers înainte.

Potrivit mărturiei aduse de Akshay Phatak, un inginer Tesla, software-ul Autopilot este puternic dependent pentru orientare de marcajele de circulație aplicate pe partea carosabilă. De altfel acest comportament a fost dedus și de utilizatorii de rând, constatând că sistemul refuză să funcționeze la întregul potențial pe segmente de drum care nu a fost atent „cartografiate” și aprobate de Tesla. Iar dacă încerci să folosești opțiunea de condus autonom pe segmente de drum cu marcaje șterse sau incomplete mașina poate avea un răspuns impredictibil, bruscând volanul și deconectând sistemul autonom în mod neașteptat.

În cazul de față accidentul mortal pare sa fi fost cauzat de un anume design folosit la marcarea ieșirilor de pe autostrăzile din SUA, cumva ambiguu și predispus la a induce în eroare sistemele de condus autonom.

Potrivit mărturii depuse de inginerul Tesla, mașina se conduce singură bazându-se pe liniile marcate pe autostradă, o abordare asemănătoare sistemelor de avertizare la părăsirea benzii care pot fi găsite în multe mașini moderne, dar pe care Tesla l-a promovat ca parte a sistemului său avansat pentru condus autonom:

Dacă există benzi marcate cu linii clare, sistemul va urma liniile de bandă”, a spus Phatak sub jurământ. El a adăugat că sistemul Tesla a fost ”proiectat” să urmeze liniile benzilor de pe autostradă.

Potrivit avocaților familiei lui Walter Huang, victima incidentului, acesta conducea pe autostradă folosind Tesla Autopilot atunci când autoturismul Model X s-a apropiat de o zonă tampon marcată cu linii paralele, situată la intersecția cu o rampă de ieșire de pe autostradă.

În loc să păstreze vehiculul pe direcția căii de rulare, funcția autopilot a virat brusc către stânga, direct în obstacolul de beton amplasat în zona mediană. Aparent, vehiculul a reacționat la marcajele mult mai luminoase din afara căii de rulare, virând direct către bariera de beton.

Potrivit înregistrărilor extrase din computerul autoturismului, mașina a „plutit” pe măsură ce marcajele benzii de pe autostradă s-au estompat. Potrivit raportului, vehiculul a detectat apoi un marcaj mai clar pe stânga, virând brusc în încercarea de reîncadrare a benzii de circulație.

Reprezentată de propria echipă de avocați, Tesla susține că accidentul s-a datorat în cele din urmă lipsei de atenție a lui Huang: Dacă acesta ”ar fi fost atent la drum, ar fi avut ocazia să evite acest accident”, a informat Reuters. Aparent următoarea cale de atac pentru Tesla este folosirea înregistrărilor captate de la bordul autovehiculului pentru a arăta că Huang își folosea telefonul mobil la momentul producerii accidentului fatal.

Contactați pentru clarificări, oficialii Tesla nu au răspuns deocamdată solicitărilor primite din partea jurnaliștilor Business Insider.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button