Camera de bord 70mai A810 – companionul perfect pentru drumuri lungi (review)
Ai nevoie de o cameră de bord la mașină? Răspunsul la întrebarea asta depinde de foarte mult de fiecare, dar dacă alegi să optezi pentru așa ceva, care-i mai bună? Produsul de azi, camera de bord 70mai A810, este un pretendent serios la titlul de must-buy, și vine cu o mulțime de funcții care mai de care mai utile și mai practice, dar și cu câteva lucruri enervante.
Dar până una alta, să începem cu începutul, adică cu montajul. Camera se atașează de parbriz relativ simplu, cu ajutorul unui sticker antistatic și lipici. E o soluție mai puțin practică decât o instalare cu ventuză din punctul meu de vedere, dar ținând cont că un dispozitiv de genul nu este gândit să fie mutat, nu e un capăt de țară. Am apreciat totuși că standul și corpul camerei sunt separate, deci o poți scoate dacă vrei să o iei cu tine sau dacă vrei să o ascunzi atunci când parchezi mașina într-un loc dubios.
În pachet găsești tot ce ai nevoie ca să montezi totul fără probleme, camera principală 4K dar și o cameră mai mică, 1080p, pentru spate. Chestia asta e foarte interesantă, și asigură faptul că ai o acoperire cât mai mare în cazul vreunui eveniment. Calitatea materialelor folosite nu e strălucită dar cu siguranță nici rea, ambele dispozitive sunt solide și nici nu arată rău.
Înainte să trecem la calitatea video, poate cel mai important aspect al unei camere de bord, vreau să ne aplecăm puțin asupra funcțiilor extra, deoarece 70mai A810 vine cu niște chestii tare mișto, dar și unele enervante de-a dreptul. Începând cu părțile bune, GPS-ul integrat înseamnă că fiecare rută poate fi înregistrată și urmărită. Asta e o funcție utilă dacă ai nevoie să demonstrezi locația vehiculului tău în cazul în care asiguratorul îți cere asta.
Ba mai mult, poți achiziționa separat și un kit gândit să îți permită să legi camera direct la sistemul electric al mașinii, nu la un USB care nu va primi curent imediat ce iei contactul. Kitul de hardware suplimentar deschide câteva funcții în plus, inclusiv înregistrarea în modul timelapse și un mod care îți păzește mașina atunci când ea e parcată. Funcția de timelapse este destul de ușor de înțeles, dar, în esență, face posibilă capturarea perioadelor lungi în fișiere mai mici.
Modul de pază inteligentă pentru parcare urmărește mișcarea din jurul vehiculului și poate inclusiv detecta șocuri sau impacturi. Astfel, dacă ți se pare că mașina care a parcat în fața ta ți-a lovit bara, poți verifica rapid dacă ești doar nebun sau dacă chiar s-a întâmplat ceva.
O altă funcție pe care am observat-o este cea de lane assist și collision assist. Da, ai auzit bine. Dacă nu ai optat pentru opțiunile astea atunci când ți-ai făcut mașina, le poți obține simplu și ușor cu o cameră ca asta. Well, asta mi-ar fi plăcut să spun dacă funcțiile astea mergeau mai bine. Lane assist-ul este deosebit de enervant, deoarece camera nu știe că eu am dat semnal și că sunt aware că intru într-o depășire, așa cum ar fi știut un sistem integrat direct în mașină.
Collision assist este și el la fel de useless, dat fiind faptul că de fiecare dată am putut să văd obstacolul cu muuuuult înainte ca sistemul să se panicheze, și făceam accident imediat dacă mă bazam pe el. Poate că pentru unii ar fi de folos, mă gândesc la cei care sunt campioni la scris mesaje la volan, dar dacă te afli în categoria asta și ai nevoie de o cameră de bord ca să te facă atent la drum… lasă te rog mașina acasă, nu mai ne pune viața în pericol și ia un taxi.
În plus, grație senzorului giroscop din interior, camera asta poate porni automat înregistrarea atunci când simte un impact în mers. La prima vedere pare ceva extrem de util, pentru că este, dar recunosc faptul că funcția asta m-a făcut să realizez cât de rele sunt gropile din București. Prietene, într-un drum de 25 de kilometri camera s-a activat așa de trei ori, și credeți-mă că nu am facut trei accidente pe drum. Sau poate este prea sensibil acel senzor, dar dacă așa stau lucrurile, nu am văzut vreo setare în meniu care să îți permită să controlezi asta.
Una dintre cele mai importante caracteristici ale oricărei camere de bord este calitatea video. Nu are rost să ai toate caracteristicile astea suplimentare de supraveghere în dispozitiv dacă ceea ce capturează nu este de o calitate suficient de înaltă pentru a „vedea” ce se întâmplă în cadru.
Din fericire, calitatea video a camerei frontale este excelentă la ambele sale rezoluții, 4K și 1080p, cu aceasta din urmă disponibilă atât la 30fps cât și la 60fps. Imaginea este clară, cu culori îndrăznețe și vibrante. La asta ajută cu siguranță și senzorul folosit, care este un Sony Starvis 2 IMX678, gândit special pentru performanța în lumină slabă, un alt capitol unde 70mai A810 excelează.
Unghiul de vizualizare de 150 de grade este larg și îți permite să vezi cât mai multe detalii înghesuite într-un singur cadru. Calitatea 4K este deosebit de utilă în situațiile în care ai nevoie să dai zoom masiv pe înregistrare – ceva esențial pentru identificarea plăcuțelor de înmatriculare.
Camera pentru spate în schimb este un downgrade masiv la capitolul imagine, și nu se potrivește cu calitatea camerei principale. Asta este de așteptat, dar cred că camera cu orientare spre spate de 1080p se luptă să reproducă culorile în mod precis și produce o imagine destul de neinspirată overall.
Înainte să încheiem trebuie să menționez și despre aplicația de telefon, care funcționează exact așa cum te-ai aștepta. Poți să accesezi un feed video real-time de oriunde, poți viziona sau chiar descărca filmulețele deja salvate și poți modifica tot felul de setări remote. Ce nu mi-a plăcut așa tare este faptul că, odată ce ai configurat aplicația, butoanele de control de pe cameră se dezactivează și devin inutile, iar singura metodă de a accesa filmările este de pe telefon, nu mai poți intra în galeria locală a camerei, ceea ce e puțin ciudat. Poate un update de soft va rezolva această chichiță, vom vedea.
În final, vine întrebarea: ar trebui să cumperi camera de bord 70mai A810? Capturile frontale singure m-au convins în privința acestui model, iar GPS-ul și conectivitatea cu telefonul au pecetluit afacerea. Capturile din spate sunt și ele acceptabile, chiar dacă nu grozave, iar funcțiile extra sunt în mare parte utile și folositoare. Am găsit-o la vânzare pentru prețul de 1.000 de lei, iar pentru o cameră dual-channel 4K nu e rău deloc.