Business

Să fie oare Henrik Fisker noul Elon Musk? 

O analiză asupra producătorilor de automobile electrice

De câțiva ani, de când mașinile electrice nu mai sunt așa un soi de hipstereală ci mai mult o necesitate, iar Tesla nu mai este un start-up, devenind deja un producător tradițional aș putea spune, diverse alte companii se chinuie să scoată capul pe această piață din ce în ce mai concurențială.

În SUA se încălzesc pe margine Lucid, Fisker, Nikola, Rivian, Lordstown Motors asta ca să amintesc doar pe cei din State, companiile din China sunt un pic ciudate ca să zic așa și prefer totuși să le ignor (adică să nu investesc în ele) iar cele din Europa sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârșire. Producătorii tradiționali europeni încearcă și ei să dezvolte diverse variante electrice, dar parcă au trei viteze lipsă. Haide să vedem care dintre ele are potențial de a deveni noua Tesla.

Fisker (FSR) a anunțat ieri 27 februarie rezultatele de pe trimestrul al patrulea 2022, precum și previziunile pentru producția viitoare. Cum rezultatele nu contează așa de mult la acest tip de companii, pierderea de 54 de cenți per acțiune la vânzări de 306.000 dolari nu a generat vreo emoție negativă. Fisker se așteaptă să construiască și să vândă anul acesta 42.000 de SUV-uri Ocean, prima mașină a companiei, asta în timp ce rezervările sunt de aproximativ 65.000 de mașini.

SUV-ul este construit cu partenerul Magna International și este preconizat a avea o autonomie de 570 de km, ceea ce îl face cel mai performant din acest punct de vedere la nivelul lui de preț, aproximativ 50.000 de USD. Și cel de-al doilea model Pear este în lucru și este prevăzut a fi lansat în 2024. Deci, perspective destul de bune pentru Fisker, ceea ce a dus la o creștere a cotației cu 30% ieri. 

Fisker cotatie bursa

Săptămâna trecută, Lucid Motors (LCID) a anunțat că se așteaptă la o producție de maxim 14.000 de mașini anul acesta, mult sub nivelul estimat de analiști – 27.000 de unități și sub nivelul maxim de producție al companiei de 34.000 de unități. În mod clar, Lucid duce lipsă de comenzi după ce a livrat mai puțin de 2.000 de mașini din modelul Lucid Air în trimestrul patru 2022 iar aproximativ 6.000 de livrări au fost anulate pe parcursul ultimelor trei luni.

Faptul că Lucid deja produce și livrează dar mult sub potențial, nu poate fi de bun augur pentru finanțele companiei și pentru perspectivele pe termen lung; cel mai probabil, Lucid va fi nevoită să mai adune capital de la acționari pentru a nu avea probleme pe viitor. Singura veste bună dinspre Lucid pare a fi continuitatea investiției Fondului Public de Investiții al Arabiei Saudite, acționarul majoritar al lui Lucid cu 62%. Dar până la profitabilitate mai este cale lungă de câțiva ani. In ultima săptămână, acțiunile Lucid înregistrează o scădere de aproximativ 20%.

Nikola (NKLA) a anunțat de asemenea rezultatele financiare ale trimestrului patru 2022, cu o pierdere de 37 de cenți pe acțiune la vânzări de 6,6 milioane de dolari. Problema a fost, la fel ca în cazul Lucid, la livrări – 20 de camioane în trimestrul patru (față de 48 în trimestrul al doilea și 63 în cel de-al treilea) dintr-o producție de 133 de unități. Având în vedere întârzierea producției pentru modelul hibrid hidrogen-electric, dar și competiția Tesla – ce tocmai a livrat primele 100 de camioane Tesla Semi către PepsiCo, nici pentru Nikola viitorul nu sună prea bine. Scădere pe linie și pentru acțiunile Nikola după acest anunț, minus 12% ultima săptămână.

Pentru Rivian (RIVN) așteptăm rezultatele și previziunile astăzi. Compania a produs 24.337 de unități anul trecut din care a livrat 20.332 de unități. Cu siguranță, rezultatele vor fi negative ca în cazul celorlalți producători, nevoia de bani de investit este uriașă până aceștia vor reuși să urce producția la break-even.

Evoluția din ultimele 52 de săptămâni pentru cei patru producători este clar descendentă: la prețurile de închidere de ieri, Fisker scădea cu 37,61%, Lucid cu 65,35%, Nikola cu 72,39% iar Rivian cu 71,04%. Dintre toți, cel mai bine poziționat pare a fi Fisker.

Henrik Fisker este danezul din spatele acestei companii, artizan al mai multor modele BMW și al Aston Martin V8 Vantage – cel mai bine vândut model Aston Martin din toate timpurile. În 2007 a lucrat pentru designul inițial al Tesla Model S. Așadar, cu un background foarte interesant și cu o experiență în domeniu îndelungată, Fisker pare că urmează pașii Tesla și, dintre toți acești mici producători visători este cel mai bine ancorat în realitate. Sunt de urmărit și de investit niște mărunțiș pe termen de câțiva ani. 

Așadar, până la succesul Tesla mai este de muncă. Geniul nebun al lui Elon Musk e greu de egalat.

Adrian Barbu

Eram student acu vreo douăzeci și ceva de ani și mă gândeam cum să fac bani mulți fără bătaie multă de cap (ceva legal totuși, nu vă gândiți la prostii...). Așa că m-am apucat să investesc la bursă, tocmai ce se apăruse bursa în Romania în iarna lui 1995. Și cum, evident, norocul începătorului a fost de partea mea, am zis că gata, asta vreau să fac în viața! Ulterior, din investitor am devenit și broker/trader în cadrul a două bănci importante din România, unde am ajutat clienți să tranzacționeze la bursă. Când nu citesc știri despre companii sau cărți din domeniu, fotbalul îmi produce cel mai mult stress...

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button