La fel ca Google, Meta a început să afișeze direct sumarul știrilor distribuite pe Facebook sau alte platforme administrate, scoțând din circuit autorii de conținut care nu mai pot atrage la fel de ușor click-uri către propriul site.
Inițiativa este, teoretic, bună pentru cititori, care nu mai trebuie să piardă timpul citind articolul-sursă. Care ar putea conține și reclame plătite de terți. În schimb, vezi direct rezumatul AI pentru știrea respectivă, fără să părăsești interfața platformei Meta și rămânând disponibil pentru a continua imediat derularea în News Feed. În practică, este greu de crezut că partenerii de conținut care își distribuie conținutul propriu prin intermediul platformelor Meta vor mai găsi motivarea să participe și în viitor, din moment ce beneficiile rezultatele din munca acestora se duc către compania lui Mark Zuckerberg.
Cert este că funcționalitatea este similară cu AI Overviews, versiunea simplificată a listelor Google Search de care utilizatorii din SUA tot încearcă să scape, fără prea mult succes, după ce compania americană a trecut în plan secund obișnuita listă cu rezultate Google Search generate pe baza algoritmilor platformei și cu direcționare imediată către site-urile respective.
Fără a pretinde că este o sursă principală de știri, Meta a afișat până acum link-urile către sursele de informare centralizate. Dar se pare că nu mai este cazul.
Sub noua abordare, accesarea articolului de știri sau a materialului de informare respectiv nu implică în mod automat direcționarea către site-ul extern care a publicat știrea respectivă. În schimb, ești întâmpinat cu o versiune intermediară ce reproduce propoziții similare cu cele din articole și, uneori, le va copia cuvânt cu cuvânt. Doar că materialul citit nu este cel original scris de autor și ar putea reflecta o viziune distorsionată, în funcție de parametrii cu care este configurat AI-ul Meta.
Iar Meta pare că a depus toate eforturile pentru ca propria versiune de articol să semene cu cea a site-urilor web, doar disimulând rolul de intermediar prin strecurarea unui buton „View sources”, adăugat la materialul „plagiat”.
În lipsa unei reacții în forță din partea industriei online care produce știrile din care se inspiră AI-ul Meta, s-ar părea că micii întreprinzători vor trebui să găsească o modalitate de a se adapta la noul model de business, cu AI-ul în rol de intermediar pentru conținutul creat.
Momentan, nici Google și nici Meta nu admit că practicile folosite pentru maximizarea propriilor profituri ar putea fi interpretate drept furt intelectual, cu atât mai puțin să regândească noul model de business.