Google este pe cale să repete strategia abonamentului YouTube Premium cu motorul Google Search, oferind utilizatorilor opțiunea unei experiențe fără reclame și cu acces la instrumente mai avansate de căutare, bazate pe inteligență artificială.
Potrivit dezvăluirilor apărute în publicația The Financial Times, Google caută să-și sporească veniturile obținute de pe urma motorului său de căutare punând funcțiile mai avansate în spatele unui abonament opțional. Astfel, în timp ce actuala experiență Google Search va rămâne gratuită, funcționalitatea oferită nu va evolua prea mult față de nivelul actual, utilizatorii care doresc să scape de reclamele inserate ca și rezultate sponsorizate la căutările pe anumite cuvinte cheie și eventual să ajungă mai rapid la rezultatele dorite profitând de noile instrumente AI, vor trebui să plătească.
Noul abonament Premium va produce efecte atât în versiunea web a portalului Google, dar mai ales în aplicația Google instalată pe dispozitive mobile, deblocând anumite funcții bazate pe AI. În timp, funcțiile premium ar putea fi strecurate și în alte aplicații sau servicii Google, cum ar fi Gmail.
Surse familiare cu planurile Google arată că funcțiile de căutare Premium sunt în strânsă legătură cu Gemini, pentru care Google a anunțat deja abonamentul Gemini Advanced. Astfel, este posibil ca experiența Google Search Premium să vină la pachet cu abonamentul Gemini Advanced sau Google One, pe care mulți îl plătesc deja pentru a beneficia de stocare extinsă în spațiul Cloud.
Cert este că Google a raportat anul trecut 175 de miliarde de dolari venituri generate din reclame asociate motorului său de căutare, compania trebuind să fie atentă la orice ajustări pe care le va face actualului model de finanțare. Prin urmare, este posibil ca Google să meargă după modelul Netflix, introducând mai multe opțiuni de abonament: Premium cu reclame și Premium, cel din urmă la un preț simțitor mai mare.
Denumită Search Generative Experience (SGE), noua experiență Google Search este testată de ceva timp cu utilizatori din diverse regiuni ale lumii, adăugând informații și instrumente suplimentare în listele cu rezultate. Însă funcționalitatea este destul de limitată, iar Google ezită să ofere noua experiență Generative Search unui public mai larg din pricina costurilor mari.
Deși AI-ul poate genera rezultate de căutare mai precise, rezumând direct informația extrasă de pe site-urile web, fiecare interogare se face cu mari costuri în ce privește puterea de procesare, Google având nevoie de investiții majore în dezvoltarea infrastructurii de procesare cloud și acoperirea consumului de electricitate din surse sustenabile. În plus, există temeri că ajungând atât de ușor la răspunsul dorit utilizatorii nu vor mai avea motivația să interacționeze cu atât de multe link-uri web, ceea ce ar duce la mai puține afișări de anunțuri, reducând veniturile publicitare pentru Google. Desigur, folosirea conținutului indexat fără beneficiul afișărilor aduse de Google Search ar fi o mare problemă și pentru proprietarii de site-uri, care își vor vedea conținutul exploatat de Google fără niciun beneficiu direct.