PCGamingPC&ConsolesTECH

Merită să cumperi o placă nouă din seria NVIDIA GeForce RTX 3000 pe final de 2022?

3050? 3060 Ti? Sau poate chiar un 3080?

Piața componentelor hardware este o nebunie în ultima perioadă, iar plăcile video sunt printre cele mai volatile ca preț. Toată lumea se aștepta ca prețurile să scadă, ca urmare a lansării seriei RTX 4000 și a transformărilor din domeniul criptomonedelor, dar lucrurile nu au stat chiar așa. Da, Am asistat la o scădere spre prețurile recomandate de producător, dar în continuare piața este mai sus decât ar fi trebuit să fie.

Este, deci, un moment bun să cumperi un RTX 3080, un 3060Ti sau un 3050? Vom afla în continuare. Vorbim întâi de funcții specifice seriei RTX 3000, apoi de performanțe și consum, după care ne vom uita la prețuri. Să începem, deci, cu particularitățile seriei RTX 3000.

Geforce RTX 3000: funcții oferite

Dacă vrei să faci mutarea la seria 3000 de la un GeForce mai vechi sau un Radeon, e important să te uiți și la feature-uri, nu doar la performanță. În special dacă treci de la un GTX sau la un RX la un RTX din noua generație, funcțiile în plus pot cântări foarte greu în balanță. Să le luăm pe rând:

  • Ray Tracing reprezintă o metodă de randare fotorealistă a imaginilor, bazată pe calculul și afișarea unui traseu realist al luminii. Este o metodă care îmbunătățește semnificativ calitatea imaginilor din jocuri și animații, cu condiția ca atât hardware-ul cât și aplicația să aibă implementat acest feature. Mai toate suprafețele care reflectă lumina vor arăta mai bine, realist chiar, odată cu activarea Ray Tracing-ului. Deși în sine, Ray Tracing-ul nu necesită suport hardware, activarea acestui feature în jocuri pe plăci fără nuclee dedicate pentru RT reduce drastic performanțele (vorbim aici și de scăderi de 90% la FPS) reușind să îngenuncheze chiar și cele mai puternice plăci. Plăcile RTX au nuclee dedicate acestui tip de calcule, iar scăderea de FPS-uri datorată activării RT este mult diminuată.
  • NVIDIA DLSS 2.0, de care am mai vorbit într-un articol mai vechi, este o tehnologie complementară Ray Tracing care reduce impactul asupra performanțelor. Pe numele ei complet Deep Learning Super Sample, funcția crește performanța în jocuri cu ajutorul procesoarelor AI integrate în plăcile video din seria NVIDIA RTX. Pe scurt, placa video randează imaginile la o rezoluție inferioară celei necesare monitorului tău, apoi imaginile sunt trecute prin această rețea, care scalează imaginea la rezoluția solicitată. În teorie, asta înseamnă că pierzi din calitatea imaginii, în practică, diferența este de cele mai multe ori insesizabilă. Diferența la performanțe este însă extrem de mare. De exemplu, atunci când am activat Ray Tracing în Minecraft RTX, rata de cadre pe secundă a scăzut de la 144 FPS la… 36,9. Activând și DLSS, rata s-a dublat aproape, ajungând la 75,8 FPS. Interesant e că se poate rula DLSS și fără Ray Tracing, jocurile având astfel performanțe semnificativ mai bune și putând fi jucate și pe plăci care în mod normal nu ar avea puterea necesară.

NVIDIA DLSS HITMAN 3

  • NVIDIA Reflex este o tehnologie exclusivă NVIDIA, care poate deci fi relevantă dacă treci la seria RTX 3000. Pe scurt, această tehnologie îmbunătățește latența totală a sistemului (adică scade întârzierea între comanda fizică și acțiunea corespunzătoare în joc) în combinație cu periferice, componente și jocuri compatibile
  • Decodarea AV1 hardware este un avantaj al seriei RTX 3000 care este foarte apreciat atât de creatorii de conținut video, cât și de utilizatori în general. Formatul AV1 este cu până la 50% mai eficient decât H.264 și suportă HDR. Eficiența crescută se traduce printr-o lățime de bandă consumată mult mai mică pentru streaming, deci o accesibilitate mai mare pentru conținutul video.
  • NVIDIA Broadcast combină optimizări software cu aptitudinile plăcilor video de la generația RTX 3000 în sus pentru a optimiza calitatea game streaming-ului. NVIDIA lucrează activ la componente software și SDK-uri compatibilie cu programe cum ar fi OBS sau Discord, componente care ajută da efecte video în timp real și la o anulare mai bună a zgomotului de fond
  • DirectX 12 Ultimate este cea mai nouă versiune a API-ului și va fi noul standard pentru jocurile care vor apărea în continuare. DirectX 12 Ultimate oferă suport pentru ray-tracing, shadere de tip „mesh”, shading cu frecvență variabilă și tehnologia Sampler Feedback. GeForce RTX este prima și momentan singura platformă PC care oferă suport pentru aceste caracteristici.
  • G-SYNC este un feature care, în combinație cu monitoarele compatibile, sincronizează rata de refresh a monitorului cu numărul de cadre pe secundă pe care placa video le poate randa. În acest fel, se elimină tearing-ul, un efect deranjant la jocurile cu multă mișcare.

Evident, plăcile din seria RTX 4000 sunt ceva mai dotate la capitolul funcții, având DLSS 3.0 și codare AV1 hardware, dar seria RTX 3000 este second best și, după cum vom vedea în continuare, foarte atractivă în acest moment pentru gameri și nu numai. Ba mai mult decât atât, în curând apare FSR 3.0, o tehnologie similară DLSS 3.0 dar care va putea fi implementată pe orice placă video, astfel că avantajele seriei RTX 4000 vor fi chiar mai mici decât acum.

Geforce RTX 3000: performanțe și consum

La lansarea seriei RTX 2000, fanii NVIDIA au fost dezamăgiți de performanțe comparativ cu seria GTX 1000 (în special GTX 1080 Ti, care a fost și rămâne un unicorn), dar odată cu apariția seriei RTX 3000, plângerile nu au mai fost deloc despre performanțe. Cam așa arată progresul (clic pe poză pentru mărire):

geforce rtx 30

Vorbim deci de creșteri în zona 25-50% pentru toată gama RTX 3000 față de generația anterioară și, evident, mai mare față de plăci mai vechi. Față de GTX 1060 de exemplu, un RTX 3060 este aproape dublu ca performanțe la 1080p iar avansul crește în 1440p și 4K.

Un lucru la care are trebuie să fiți atenți însă este consumul. Comparativ cu plăci mai vechi, seria RTX 3000 are un consum uneori semnificativ mai mare:

RTX 2060 Super RTX 3060 RTX 2070 Super RTX 3070 RTX 2080 Super RTX 3080
Putere consumată 175W 170W 175W 220W 250W 320W

Asta înseamnă că, dacă faceți un upgrade serios, va trebui neapărat să verificați dacă sursa pe care o aveți face față unui consum mai mare. Există multe calculatoare de putere totală consumată de sistem, iar ca să vă faceți o idee despre câți wați ar trebui să aibă sursa pentru configurația voastră, puteți încerca acest calculator de la BeQuiet.

Ce placă să îmi iau pentru rezoluția monitorului meu?

Ținând cont de cerințele de sistem ale jocurilor actuale, recomandările mele pentru gameri sunt următoarele:

  • pentru gaming ocazional, la 1080p, RTX 3050 reprezintă o alegere excelentă. Indiferent de implementare, vorbim de plăci reci, care consumă puțin și sunt silențioase, și deși performanțele 3D sunt mai mici, ele sunt totuși suficiente pentru cele mai multe jocuri moderne la nivel de detalii mediu
  • pentru gaming la 1080p, o alegere bună este RTX 3060 12GB. Versiunea de 8 GB este de evitat, fiind o opțiune validă doar dacă prindeți vreo promoție. Dacă jucați jocuri foarte solicitante din punct de vedere grafic, puteți merge și pe RTX 3060 Ti, dar pentru cei mai mulți gameri, 3060 simplu este suficient
  • pentru gaming la 1440p, RTX 3070 este cea mai potrivită alegere. Puteți merge pe 3060 Ti dacă nu vreți să jucați cu totul la maxim, respectiv 3070 Ti dacă vreți ceva mai future-proof
  • pentru gaming 4K și editare video, alegerea sigură e RTX 3080. Este o placă foarte performantă și a scăzut foarte mult ca preț în ultima vreme. 3080 Ti este o opțiune pentru cei care vor să joace jocuri mai solicitante, iar 3090 este foarte bună pentru creatorii de conținut și editare video.

Sigur, dacă vreți să țineți placa video pentru mai mult de doi ani, recomandarea este să mergeți pe clasa imediat superioară rezoluției la care jucați acum (de exemplu, pentru 1080p să alegeți o placă recomandată pentru 1440p).

Cum stăm cu prețurile la seria RTX 3000?

Elementul cel mai important, poate, în acest moment, pentru trecerea la seria RTX 3000, este prețul. Au scăzut suficient prețurile? Vor mai scădea? Dacă analizăm prețul lui RTX 3080, de exemplu, constatăm că de la începutul anului și până acum, prețurile au scăzut cu 25-40%, dar în ultimele luni nu au fost variații prea mari de preț în magazine.

Multă lume a sperat că apariția seriei RTX 4000 va împinge prețurile în jos, dar politica actuală de preț a NVIDIA încă lasă foarte mult loc pentru seria RTX 3000. Acum, în decembrie, o să apară și noutăți în tabăra roșie, deci e posibil să mai vedem ceva mișcări în zona de preț 4000-6000 de lei, dar pentru cei care vor să își cumpere o placă de buget mediu sau redus, situația nu pare că se va schimba în următoarele trei luni, pentru că nu există nimic care să forțeze o variație semnificativă de preț.

Review Gigabyte RTX 3080 Vision OC

La PC Garage, există momentan niște promoții interesante de la NVIDIA. GeForce RTX 3050 începe, la data acestui articol, de la aproximativ 1.600 de lei. RTX 3060 Ti , de la 2.500 de lei. În această gamă de preț, dacă AMD nu vine cu o scădere dramatică de prețuri pentru RX 6600 și RX6650 XT (puțin probabil), estimez că nu vom vedea evoluții pozitive semnificative.

Dacă în schimb nu vreți să vă complicați cu un upgrade de placă video și vreți direct un sistem cu RTX 3000, tot pe PC Garage puteți găsi o gamă variată de PC-uri complete cu RTX 3000. Am făcut recent recenzia unui sistem cu RTX 3060 configurat și asamblat de PC Garage și am fost mulțumiți de el.

Consider deci că este un moment destul de bun să treci la seria 3000, mai ales că nu sunt prea multe lucruri care să mai scadă prețurile în continuare. Ba dimpotrivă, războiul economic generalizat care se prefigurează va putea avea un efect negativ asupra pieței microprocesoarelor, inclusiv al plăcilor video.

Tudor Dan

Când nu scriu articole pentru Zona IT, mă veți găsi (dez)asamblând PC-uri, completându-mi colecția de aeromodele sau jucând jocuri de calculator de care n-a auzit nimeni. Sunt de profesie inginer, am o carte publicată și multă răbdare în a explica pe înțelesul oricui cum să folosească tehnologia. Primul meu PC a fost un HC - da, sunt ATÂT de bătrân. La Zona scriu în special articole de opinie și analiză, recenzii, dar și știri care îmi captează atenția.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button