
Ce e mai rău? Să cauți pe Google Search informația de care ai nevoie și să nu o găsești, sau să o găsești și să fi aruncat pe tot felul de „căi greșite”, de la articole click-bait care nu oferă de fapt informația, la articole „promoționale” care te îndeamnă să cumperi un anume produs, la dezinformări și fake-news grosolan. Internetul abundă deja de conținut creat cu ChatGPT, site-uri duplicate după altele legitime și tot felul de „încropeli” create pentru a genera orice venituri, cât de mici, din afișările de publicitate obținute prin orice mijloace. Iar Google nu pare să aibă nici cea mai mică idee despre multe dintre acestea, Google Search devenind un fel de „oracol” pe care îl poți întreba despre orice, primind tot răspunsuri despre „orice”.
Și ca să fim înțeleși, problema SEO Spam nu e de ieri-de azi, fenomenul apărând cam în același timp cu motorul de căutare Google, „fentarea” algoritmilor oferind baza așa numitei profesii de SEO Optimizer, pe care orice companie de marketing respectabilă o are în organigramă.
Propunându-și să răspundă la întrebarea „Se înrăutățește Google?”, specialiștii de la Universitatea Leipzig, Universitatea Bauhaus-Weimar și Centrul pentru Analiza datelor Scalabile și Inteligență Artificială, au analizat rezultatele căutărilor pentru 7.392 de termeni de recenzie a produselor pe Google, Bing și DuckDuckGo, pe parcursul unui an. Iar concluziile reflectă într-un mod mai sofisticat ceea ce mulți dintre noi au constatat deja în mod empiric: „paginile cu clasare mai înaltă sunt în medie mai optimizate, mai monetizate cu marketingul afiliat și dau semne de calitate mai scăzută a conținutului.” În același timp este constatat și că doar o mică parte din recenziile produselor de pe web (acelea legitime) folosesc marketingul afiliat. În schimb, majoritatea rezultatelor găsite pentru căutările după denumiri de produse indică recenzii publicate pe canale afiliate (șanse mari de a fi influențate în direcția unui narativ favorabil produsului respectiv).
De asemenea, site-urile de spam sunt într-un război constant cu Google în privința clasamentelor, găsind în mod constant modalități de a „trișa” sistemul pentru a ajunge în fruntea clasamentului Google. Odată ajunse acolo în vârf, site-urile de spam sunt descoperite și excluse din listele Google Search, doar pentru ca deținătorii acestora să reia procesul cu alte site-uri de spam deja pregătite și aflate în plină ascensiune.
„SEO este o luptă constantă și vedem în mod repetat tipare de spam și de recenzii care intră și părăsesc listele de rezultate, pe măsură ce motoarele de căutare și inginerii SEO își ajustează pe rând parametrii”, susține echipa de cercetători.
Astfel, motoare de căutare precum Google, Bing și DuckDuckGo își modifică în mod regulat algoritmii și elimină conținutul încadrat la categoria Spam. Dar în general, eforturile aduc doar ”efecte pozitive temporare”, motoarele de căutare pierzând tot mai mult jocul de-a șoarecele și pisica cu autorii de Spam.
Cercetătorii avertizează că „războiul” pentru ierarhia în clasamentul motoarelor de căutare probabil se va înrăutăți odată cu răspândirea spam-ului generat de inteligență artificială, diferențierea între conținut legitim și SEO-Spam bazat pe falsuri convingătoare fiind tot mai greu de trasat, cel din urmă ajungând să domine majoritatea rezultatelor afișate la căutare.