Deși a promis că o va face pentru protejarea utilizatorilor împotriva practicilor abuzive de colectare a datelor, Google renunță la planul său pentru eliminarea completă a fișierelor cookie din browser-ul Chrome.
Anunțat în anul 2020, planul de renunțare treptată la modulele cookie s-a împotmolit încă de la etapa blocării cookie-urilor third-party, cele care nu provin direct de la site-ul pe care îl accesezi, ieșind la iveală că Google nu avea de gând să joace după propriile reguli. Astfel, Google ar fi vrut să-și acorde o excepție pentru propriul business de publicitate, însă acuzațiile de dublu standard au atras multe critici și chiar o investigație antitrust.
Pe bună dreptate, planul anunțat în 2020 a fost criticat de agențiile de publicitate care au declarat la unison că măsurile pregătite le vor afecta modelul de afaceri, înclinând balanța în favoarea Google care va putea colecta prin alte mijloace datele obținute până acum cu ajutorul modulelor cookie. Google ar putea folosi aceste informații în interes propriu, pentru a-și crește vânzările de publicitate, sau le-ar putea vinde terțelor companii de publicitate care astfel devin clienți-captivi pentru compania care le face concurență neloială. Concret, preocuparea Google pentru protejarea utilizatorilor ar fi doar un pretext pentru sabotarea competiției din piața de publicitate. Iar suspiciunile nu au rămas neinvestigate, autoritatea britanică pentru concurență deschizând în anul 2021 o anchetă pentru posibile încălcări ale legislației antitrust.
Anticipând un deznodământ nefavorabil pentru investigația antitrust, Google a încercat să implementeze o alternativă la modulele cookie, dar a abandonat-o pe fondul îngrijorărilor că nu protejează, în mod real, confidențialitatea utilizatorilor Chrome.
Inventate în anul 1994, modulele cookie sunt simple fișiere text pe care site-urile le plasează pe dispozitivele utilizatorilor, în istoricul de navigare. Majoritatea site-urilor încă folosesc cu bună credință fișierele cookie pentru a salva diverse informații care ajută la personalizarea experienței la navigare oferită fiecărui vizitator. În schimb, pentru companiile de publicitate fișierele cookie sunt instrumente de folosit pentru identificarea utilizatorilor și documentarea fiecărei pagini/link accesat, iar asta pentru toate site-urile incluse în rețeaua de monitorizare a companiei respective. Așa se face că dacă zăbovești prea mult asupra unui produs sau subiect discutat pe un website, poți fi bombardat cu reclame țintite despre acesta pe orice site vizitat mai târziu.