
Am aflat recent că Google ar fi plătit o sumă uriașă către Apple, de până la 18 miliarde dolari, obținând în schimb păstrarea Google Search drept opțiune implicită pentru căutările pe dispozitive Apple. Însă aceasta nu este singura prietenie pe bani mulți pentru Google noi dezvăluiri arătând că și Samsung are propriul „tarif”.
Potrivit dezvăluirilor făcute în cadrul procesului Epic Games împotriva Google, gigantul american a plătit 8 miliarde de dolari în 4 ani pentru a-și pune serviciile drept opțiune implicită pe dispozitivele Samsung. Amuzant este că, tot în contextul unei acțiuni judecătorești, a ieșit la iveală că Google virează către Apple nu mai puțin de 36 % din veniturile realizate în ecosistemul iOS și macOS, dezvăluirea având șanse mari să stârnească de mulțumiri în rândul celorlalți parteneri Google (ex. Samsung), care ar putea solicita renegocierea tarifelor actuale.
Potrivit informațiilor preluate de publicația Bloomberg, Google s-a angajat să plătească 8 miliarde de dolari în patru ani pentru Samsung, asigurând astfel că motorul de căutare Google, asistentul vocal și Play Store rămân opțiuni implicite pe dispozitivele mobile semnate de producătorul sud-coreean.
James Kolotouros, vicepreședintele Google pentru parteneriate, a recunoscut că Google a conceput strategii pentru a împărți veniturile Play Store cu producătorii de dispozitive mobile bazate pe Android. Obținând în schimb garanția că Google Play și alte aplicații Google vin preinstalate pe home screen-ul dispozitivelor. Altfel spus, chiar dacă Google este creatorul platformei Android, compania nu poate impune producătorilor să includă pe dispozitive și serviciile asociate, care generează efectiv venituri pentru dezvoltatorul Android. Asta nu e o problemă cu micii producători de tablete și telefoane, dar marii jucători au tendința să-și promoveze propriile servicii și ecosistem de aplicații, scoțând Google din ecuație.
Potrivit acuzațiilor depuse la tribunal de Epic Games, creatorul Fortnite, practicile Google legate de magazinul oficial de aplicații Android încalcă legile antitrust americane, iar înțelegerea făcută cu Samsung este un bun exemplu în acest sens. Depunând mărturie la acest proces, vicepreședintele Google pentru Parteneriate, James Kolotouros, a precizat că dispozitivele Samsung contribuie cu jumătate sau mai mult din veniturile Google Play. Pusă în acest context, înțelegerea cu Samsung pare chiar o afacere bună, raportat la comisioanele și mai mari percepute de Apple.
Având în vedere comisionul de 30 % perceput dezvoltatorilor de aplicații Epic Games estimează că profiturile Google au depășit 12 miliarde de dolari în 2021.
În 2019, Google ar fi propus să plătească Samsung 200 de milioane de dolari în patru ani pentru a include Galaxy Store în propriul magazin Google Play. Însă acest plan a fost abandonat, cele două companii negociind anul următor nu mai puțin de trei acorduri, în valoare totală de 8 miliarde de dolari plătibili în patru ani.
Documente interne prezentate în timpul procesului indică faptul că Google a economisit aproape 1 miliard de dolari în patru ani, retractându-și cererea ca Google Play să fie disponibil exclusiv ecranul principal al dispozitivelor, lăsând Samsung să-și adauge și propria soluție, Galaxy Store. Esența acestor oferte a fost de a împiedica utilizatorii să treacă de la dispozitivele Samsung Android la ecosistemul Apple.