
După ce anul trecut anunța că intenționează să taxeze utilizatorii X care vor să-și înregistreze cont pe platformă, Elon Musk a apărut să renunțe la planul său de a transforma fosta rețea Twitter într-un serviciu exclusiv contracost.
În stilul caracteristic, Elon Musk s-a oferit să cumpere rețeaua Twitter și apoi s-a răzgândit, doar pentru ca acum fostul proprietar al rețelei Twitter să-l dea în judecată pentru declarațiile care ar fi lezat imaginea companiei. Acuzat că prin declarațiile sale a încercat cu rea voință să cauzeze deprecierea companiei pentru a negocia un preț mai avantajos, Musk a fost obligat în instanță să concretizeze oferta inițială de preluarea companiei. Ce a urmat, știm deja cu toții. Prins într-o cursă perpetuă pentru recuperarea investiției păguboase, Musk a impus nenumărate schimbări nu tocmai inspirate care au alienat utilizatorii fideli și îndepărtat partenerii de publicitate, culminând cu un rebranding forțat ce a șters cu buretele vechiul logo și mare parte din identitatea Twitter.
Elon Musk ar vrea să transforme noul X într-un fel de alternativă WeChat, integrând și altele servicii conexe precum platformă dedicată de plăți și secțiune pentru cumpărături. Nu în ultimul rând, Musk ar vrea ca X (Twitter) să devină un serviciu contracost, fiecare utilizator plătind o mică sumă lunară, sau anuală.
Dincolo de nevoia perpetuă pentru maximizarea profitului, antreprenorul american justifică taxarea fiecărui utilizator ca pe o măsură împotriva ”armatelor de boți” care au inundat platforma cu milioane de postări din categoria spam, propagandă și dezinformări. În viziunea sa, va fi mult mai greu să ridici o armată de spam-bots dacă trebuie să plătești o taxă pentru fiecare cont nou înregistrat, eventual riscând ca acestea să fie șterse în orice moment pentru încălcarea regulilor platformei.
Aparent, Musk nu știe că mare parte din conturile asociate cu spam bots poartă deja ecusonul Twitter Verified, deținătorii acestora (ex. afiliați ai Partidului Comunist Chinez) considerând afacere bună plata abonamentelor Twitter Blue în schimbul privilegiilor rezervate conturilor premium (ex. vizibilitate sporită sporită a postărilor și tratament „relaxat” la abuzarea regulilor platformei).
Chiar dacă nu dă un termen pentru concretizarea acestei decizii, Musk a spus cu cât intenționează să taxeze utilizatorii Twitter pentru privilegiul de a distribui postări în rețeaua X, sau da Like postărilor distribuite de autorii preferați: 1 dolar/an. Nu este mult, dar dacă ne raportăm la cei aproximativ 550 de milioane de utilizatori lunari suma rezultată ar acoperi măcar un mic procent din prețul plătit de Musk la preluarea platformei. Dar dacă „tariful de intrare” în rețeaua X este atât de mic, atunci este mic și pentru administratorii operațiunilor de spam, propagandă și dezinformare. Cu siguranță 50.000 USD plătiți pentru tot atâtea conturi de X este un mizilic pentru un actor statal precum China, sau afiliații unor organizații teroriste. Dar pentru utilizatorii de rând care oricum nu sunt foarte activi în rețeaua X, simplul deranj de a plăti tariful anual ar putea fi suficient pentru a descuraja orice activitate pe platformă. În timp, utilizatorii deveniți simpli spectatori pentru postările altora și-ar putea pierde complet interesul în platforma lui Elon Musk, accelerând-ui declinul ce pare deja inevitabil.