ȘtiriTech&IT

Bicicliștii, victime sigure pentru mașinile autonome

Mai rău decât șoferii începători, mașinile autonome nu prea știu cum să navigheze pe lângă bicicliști și aparent nu au deloc noțiunea benzilor dedicate pentru bicicliști, adesea virând peste liniile de demarcație ca și cum nu ar exista.

Nu că șoferii de taxi ar fi cu mult mai civilizați, dar o mașină condusă de computer are o probabilitate și mai mare de a frâna fără motiv, acționând ca un zid pentru bicicliștii care o urmează la distanță presupus rezonabilă. Iar dacă un biciclist încearcă să navigheze în jurul unui EV care conduce foarte încet, computerul lăsat în locul șoferului ar putea avea reacții de „panică”, frânând sau virând în mod impredictibil.

Din fericire pentru europeni, majoritatea situațiilor unde EV-urile autonome cauzează incidente în trafic sunt localizate în statul american California, unde serviciile tradiționale de taxi au fost practic excluse din piață de companii precum Waymo. Iar dacă te gândești că e mișto să te urci într-o mașină în care nu se află nimeni iar apoi să fi condus la destinația selectată în aplicație, află că în cel mai fericit caz experiența este asemănătoare unei curse cu autobuzul, lentă și cu multe pauze inexplicabile. Iar dacă nu ai „noroc” ai putea intra sub ploaia urărilor „de bine”, în timp ce aștepți ca un operator să se conecteze pentru a scoate mașina din intersecția pe care a blocat-o.

În orice caz, printre reclamațiile legate de condusul prea lent și ignorarea semnelor de circulație s-au strecurat și destule plângeri din partea bicicliștilor care au avut experiențe din categoria „near death”, cu mașini autonome executând manevre în trafic complet impredictibile, ce ar fi considerate cu intenție criminală dacă ar veni din partea unui șofer oarecare.

Potrivit datelor analizate de firma locală de avocatură Walkup, Melody, Kelly & Schoenberger, în accidentele cauzate de EV-uri autonome, doar în zona Californiei, au murit 10 bicicliști și alți 243 au fost grav răniți. Deși, la nivelul SUA 1.105 de bicicliști au fost uciși în 2022 din pricina neatenției șoferilor, numărul de incidente în zonele frecventate de mașini autonome este cu o densitate mult mai mare, sugerând că dacă aceste vehicule ar fi acceptate în mai multe regiuni atunci numărul deceselor ar crește în mod dramatic.

Iar peste ocean situația este și mai dificilă, rețeaua rutieră europeană fiind de notorietate pentru drumurile înguste și orașe supraaglomerate, dificil de navigat chiar și pentru șoferi cu experiență. În România am putea adăuga și argumentul drumurilor marcate deficitar sau fără marcaje, intersecții improvizate și multe altele.

Aurelian Mihai

Îmi place să fiu la curent cu ultimele inovații și gadgeturi high-tech. Când nu scriu articole pentru Zona IT, îmi ocup timpul cu seriale SF, documentare sau periind internetul după tot felul de știri sau informații care-mi captează atenția. În week-end mă găsești cu bicicleta în parc sau colindând prin țară cu familia.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button