
Potrivit autorităților europene, Apple ar fi încălcat reglementările Digital Markets Act (DMA) ce au intrat în vigoare în 2024, folosindu-se de calitatea de administrator App Store pentru a impune tarife și condiții dezavantajoase dezvoltatorilor de aplicații interesați să-și promoveze prin intermediul App Store, totodată acționând pentru blocarea accesului magazinelor de aplicații competitoare. Vizat cu o amendă de 200 de milioane de euro, Meta ar fi impus utilizatorilor din Uniunea Europeană să plătească tarife nerezonabil de mari pentru a accesa versiunile fără reclame ale relelor Facebook și Instagram, sub constrângerea bb colectării discreționare a datelor personale și folosirea acestora în scop publicitar.
Considerate abuzive, ofertele de tip ‘Pay or Consent’ unde utilizatorii au de ales între a consimți pentru colectarea discreționară a datelor și plata unui abonament pentru alinierea serviciilor cu bunele practici descrise în legislația europeană Digital Markets Act a intrat încă de anul trecut sub vizorul Comisiei Europene, dezactivarea contracost a funcțiilor agresive de colectare a datelor fiind privită ca un tertip pentru „fentarea” legislației europene. Însă decizia oficială a întârziat cu aproape un an iar amenda stabilită pare a fi cumva sub nivelul gravității faptei, momentul fiind probabil întârziat pe criterii politice, oficialii europeni anticipând cu siguranță bb reacții negative din partea administrației Trump.
Reamintim că potrivit mesajului afișat tuturor utilizatorilor Facebook și Instagram din Europa, aceștia au de ales între a plăti o taxă lunară pentru a beneficia de o versiune de Facebook/Instagram fără reclame, care nu îți „vinde” datele personale în scop publicitar. Problema este că abonamentul stabilit de compania lui Mark Zuckerberg cu tariful de 9.99 euro/lună pentru versiunea Web a serviciului, respectiv, 12.99 euro pe lună dacă vrei să scoți reclamele și din aplicațiile Facebook/Instagram pentru Android și iOS, nu reprezintă nicicum o ofertă rezonabilă din punct de vedere al beneficiile astfel obținute. De fapt, rezultatul urmărit de Meta este forțarea consimțământului necesar pentru a folosi fără riscuri datele pe care le colectau și până acum: dacă utilizatorii nu plătesc, atunci datele lor ne aparțin și le putem valorifica după bunul plac, iar asta cu acordul lor explicit.
Potrivit anchetei preliminare, Meta risca amenzi de până la 10% din veniturile globale și până la 20% pentru încălcări repetate, doar că în forma finală s-a ajuns la o amendă în sumă fixă și presiuni pentru corectarea încălcărilor constatate.
În tabăra Apple, creatorul iPhone a fost amendat cu 500 de milioane de euro pentru încălcarea regulilor legate de magazinele de aplicații. Apple ar fi impus restricții tehnice și comerciale dezvoltatorilor de aplicații, împiedicându-i să le ofere utilizatorilor alternative mai ieftine în afara App Store. Pe lângă amendă, Apple a primit și un ordin prin care i se cere implementarea unor modificări pentru aducerea la conformitate a magazinului App Store, până cel târziu bun la finalul lunii iunie. În urma constatării perpetuării stării de ilegalitate, Comisia Europeană poate emite câte o amendă pentru fiecare zi suplimentară de abatere de la legislația DMA.
Solicitat pentru o poziție oficială, un purtător de cuvânt Apple confirmă planurile companiei de a face recurs la decizia UE. De asemenea, oficialii Meta compară măsura impusă de UE cu un “tarif de miliarde de dolari”, susținând că abordarea folosită afectează competitivitatea companiilor americane în favoarea celor europene sau chineze.