Potrivit unui studiu semnat Center for Digital Democracy (CDD) și trimis autorității americane Federal Trade Commission (FTC), Smart TV-urile nu mai sunt dispozitive „loiale” utilizatorilor care le-au cumpărat cu banii lor, devenind veritabile ”sisteme de supraveghere” care lucrează în folosul companiilor de publicitate, care la rândul lor împart câștigurile cu marile branduri de televizoare.
Iar Google (Android TV) și producătorii de televizoare care se întâmplă să aibă și platforme Smart TV de creație proprie (ex. Samsung – Tizen) sunt responsabile de situația apărută prin faptul că nu au impus decât reguli ambigue și interpretabile, dând astfel mână liberă partenerilor de publicitate să facă aproape tot ce vor cu utilizatorii platformelor respective.
Potrivit raportului întins pe 48 de pagini, companiile din spatele industriei de streaming (ex. Netflix), alături de producătorii de televizoare inteligente au dezvoltat un „sistem de supraveghere” care ”subminează confidențialitatea și protecția consumatorilor”. Tehnicile de urmărire fără precedent, gândite pentru a funcționa strict în beneficiul companiilor de publicitate, au făcut ca televizoarele conectate la internet să fie un ”coșmar în materie de confidențialitate”, potrivit lui Jeffrey Chester, coautor al raportului și director executiv CDD, ceea ce a dus la solicitări pentru o reglementare mai strictă.
Dispozitivele Smart TV conectate la internet ”nu doar că operează în moduri care sunt inechitabile pentru consumatori, ci îi pun pe aceștia și pe familiile lor în pericol, colectând și folosind fără acordul lor date sensibile despre sănătate, copii, rasă și interese politice”, a spus Chester într-un comunicat.
Raportul notează politicile de confidențialitate înșelătoare, care includ doar explicații minime despre metodele de colectare și urmărire a datelor și utilizarea strategiilor de marketing înșelător, cum ar fi folosirea de ID-uri care ascund numele real dar nu și identitatea, dezactivare fișiere cookie și promisiuni fără acoperire de a nu colecta sau folosi informații personale.
„În consecință, cumpărarea unui televizor cu funcție Smart TV echivalează cu aducerea unui cal troian digital în casa cuiva”, se arată în raport.
Problema este complicată și mai mult de tehnologiile bazate pe AI generativ
Producătorii de Smart TV-uri și partenerii de publicitate sunt îndeosebi interesați de aplicațiile tehnologiilor generative AI, în ce privește sporirea veniturilor generate din publicitate.
Iar unele dintre abordările explorate ar putea modifica ceea ce vezi ca spectator atunci urmărești o transmisiune TV sau un film în comparație cu un alt spectator. În cel mai inocent scenariu, pauza publicitară va include reclame personalizate pentru tine. Dar la fel de ușor ți-ar putea fi servit conținut optimizat de AI, care să-ți sporească interesul față de un anumit brand (ex. review-uri la un autoturism nou lansat, produs de un brand față de care ai arătat interes în trecut), cu scopul de a te face să cumperi produsul respectiv.
De exemplu, Amazon Web Services și compania de tehnologie publicitară TripleLift lucrează cu modele proprietare și învățare automată pentru plasarea dinamică a produselor în emisiunile TV transmise în direct. Raportul, care citează un studiu din anul 2021, spune că „noile scene care prezintă expunerea produsului pot fi inserate în timp real „fără a întrerupe experiența de vizionare”.
Colectarea datelor și reclamele personalizate, cu atât mai periculoase atunci când vizează produse farmaceutice, influențarea opiniei politice
Raportul detaliază preocupările legate de promovarea produselor farmaceutice, către publicul ușor influențabil, obișnuit cu vechiul mod de a lua televizorul precum o sursă de informare legitimă și credibilă din oficiu.
SUA este ”una dintre puținele țări care permit promovarea directă către consumatori a produselor farmaceutice”. Publicitatea pentru medicamente, susține raportul, ”a generat îngrijorări din partea comunității de sănătate publică cu privire la tehnicile agresive de vânzare care pun presiune pe consumatori, apelează la dezinformări și alte practici înșelătoare”.
În ciuda declarațiilor de fațadă, cum că datele de sănătate colectate și folosite pentru reclame personalizate sunt anonime, instrumentele de management al identității și tehnologia publicitară permit specialiștilor în domeniul sănătății să vizeze anumiți indivizi, cunoscând identitatea exactă a persoanei respective.