GAMINGPC&ConsolesREVIEWS
Trending

Review – Warcraft 3 Reforged: Cum să distrugi irevocabil o companie

O iarnă fără viscol

Cu doi ani în urmă, la BlizzCon, au fost dezvăluite două jocuri ce au adus tristețe profundă și o sclipire de speranță. Nefericirea era generată de Diablo Immortal. Un joc pentru telefoane mobile, construit pe baza unui alt titlu similar din China, și prezentat cu multă mândrie de Blizzard fără să înțeleagă poate că lumea nu se va bucura atât de tare de el.

Din fericire, atunci a fost anunțat și Warcraft 3 Reforged. O modernizare a clasicului RTS responsabil pentru generarea câtorva dintre cele mai populare genuri din ultimii ani. De la Warcraft 3 avem DotA, League of Legends și toată mania MOBA. De la Warcraft 3 avem Tower Defense. De la Warcraft 3 avem o grămadă de jocuri ce și-au început existența ca hărți și o grămadă de dezvoltatori ce și-au început cariera ca simpli indivizi curioși ce s-au jucat cu acel World Editor în tinerețe. Iar acum, Blizzard se întorcea la acel joc glorios. Îi îmbunătățea grafica, îi aducea la zi infrastructura, păstrând compatibilitate completă cu toate hărțile de până acum, îi actualiza până și povestea. La urma urmei, lucrurile s-au mai schimbat în ultimii 18 ani, detaliile poveștii au fost modificate în World of Warcraft și diversele cărți lansate de atunci, iar anumite personaje au devenit mai importante între timp. Și, oricum, cei care preferau povestea tradițională, nemodificată, puteau oricând să joace varianta clasică. Nu era de parcă avea să dispară undeva.

Așa că Blizzard a dat drumul prompt la precomenzi, iar din 2018 până acum lumea a tot răbdat și a sperat. Iar în cele din urmă, ziua a venit. Ziua care trebuia să arate lumii că Blizzard pe care îl știam din vechi-străvechi n-a murit. Că încă mai poate lansa un joc bun, încă mai are pasiune pentru calitate. Încă mai are respect pentru propriile creații și pentru fanii acestora.

Toate aceste speranțe au fost spulberate în secunda în care Warcraft 3 Reforged a fost lansat. Dintre toate posibilitățile, dintre toate modurile în care acest joc ar fi putut să se manifeste, Blizzard a ales calea cea mai lipsită de efort și mai nefericită cu putință. Singurul lucru ce poate fi numit o îmbunătățire adus de varianta Reforged este actualizarea modelelor pentru unități. Acestea sunt foarte detaliate acum, au ocazionale animații hazlii, și sunt mai în ton cu ce ne-am obișnuit să vedem în World of Warcraft, decât cu ce era posibil pentru un RTS 3D făcut la începutul mileniului.

Restul este ca și cum te-ai împiedica la prima treaptă când cobori pe o scară foarte lungă. Prima lovitură doare, a doua tumbă la fel, la a treia deja încep să trosnească lucruri ce nu ar fi trebuit să crape. Până ce ajungi la ultima treaptă, deja nu mai știi sigur ce s-a rupt pe unde și probabil nu îți mai amintești clar cum ai ajuns aici în primul rând, dar știi sigur că așa ceva n-ar fi trebuit să se întâmple.

Dacă nu ați rămas la zi cu dezvoltarea lui Warcraft 3 Reforged din 2018 și până acum, probabil ați ratat câteva detalii importante ce au fost schimbate între timp. Lucruri destul de esențiale ce poate că nu erau cunoscute de cei care au precomandat jocul în 2018 bazat pe promisiunile făcute atunci de Blizzard. Sigur, cei care fac precomandă unui joc ar trebui să fie pregătiți pentru astfel de incidente. De aceea nu facem precomenzi la jocuri. Nu există nici un avantaj. Nu este un bun limitat. Nu primești ceva în plus. Doar plătești ceva înainte de a fi gata, cu șanse maxime să iei o foarte mare țeapă. Dar problema este că Blizzard nu prea a ținut morțiș să detalieze schimbările acestea pentru publicul larg, ducând la un record de scor pe Metacritic.

Pe cât de huiduite au fost în trecut diverse jocuri mari, precum Call of Duty sau Battlefield, nu cred că au reușit vreodată să atingă un User Score subunitar. Vedeți voi, chiar și când sunt bombardate de brigăzi puse pe glume, mereu există un grup care să susțină acel joc și să îi mai mărească scorul. În acest caz, nu există. Warcraft 3 Reforged nu are fani. Nu are oameni care să îl adore atât de mult încât să spune „Hai mă, nu e chiar atât de rău, face multe lucruri bune”. Asta pentru că singurele lucruri cu adevărat bune pe care „le face” sunt meritul lui Warcraft 3, nu ale acestui update grosolan.

Varianta Reforged aduce predominant dezamăgire. Una palpabilă încă de la meniul principal, unde ești întâmpinat de o căsuță de chat de care nu poți scăpa, și mai puține opțiuni prin meniuri decât ai crede că ar fi pe acolo. Vrei să joci în LAN? Ce e ăla? Nu știi că e anul 2020 și LAN-ul este pentru criminali care piratează jocuri? Presupun că ăsta a fost raționamentul celor de la Blizzard din ultimul deceniu. Vrei să creezi un meci offline unde tu și AI-ul vă puteți juca în tihnă? Nu prea ai nici asta. Bine, o să ai un ping de 0, dar ocazional vei vedea cum jocul merge „înțepat” fără motiv, de parcă încă ai fi conectat la un server ce ocazional sughiță. Vrei funcții avansate de chat, dacă acel chenar tot stă acolo și nu poți scăpa de el? Vreți să formați un clan? Vreți ca profilul vostru să fie ceva mai avansat de o simplă poză? Vreți meciuri competitive cu un clasament? Sper că nu, pentru că nu veți găsi altceva aici. Nu mai aveți nici măcar un buton pentru Custom Campaign.

Măcar există suport pentru mod-uri, printr-o interfață ce nu îți permite să organizezi în vreun fel sesiunile active, doar să le ordonezi. Mod-uri, hărți customizate, pe care Blizzard le deține. Conform termenilor de licențiere, nu ai nici un drept asupra creațiilor tale din Warcraft 3 Reforged. Blizzard va putea să ia ce ai făcut și să facă orice vrea cu acel lucru. Nici măcar nu trebuie să pomenească faptul că tu ai creat acea hartă, acel mod, acel „viitor DotA”. De ce? Pentru că Blizzard s-a ars grav când s-a culcat pe o ureche un deceniu, lăsând Valve să obțină un copyright pe DotA și să lanseze DotA 2. Acum vrea să se asigure că așa ceva nu se va întâmpla vreodată, și precum o fiară oarbă dă în stânga și în dreapta, lovind în tot ce mișcă, să nu cumva să vină iar Valve sau vreo altă companie și să îi ia prada. Ce motiv mai are cineva acum să creeze cineva ceva în Warcraft 3 Reforged? Nici unul. Vei depune muncă de pe urma căreia nu vei avea nici măcar dreptul moral de a spune că a fost opera ta. Și dacă vă spuneți cumva: „Ce contează, nu e de parcă vei face ceva grozav, și ce dacă orice ai creat va fi proprietatea Blizzard, contează că ai avut entuziasmul și curiozitatea de a crea ceva în primul rând. Asta este important, nu că puteai să faci bani din asta, doar o faci din pasiune, nu pentru bani”, ați putea să îngrămădiți acest raționament în același tomberon cu „Dacă faci review-uri la jocuri ar trebui să o faci pe gratis, că doar te joci, nu?”, sau „Programatorii ar trebui să ne facă jocuri pre gratis”. Munca nu este „pe gratis”. Niciodată. Și cine are vreodată pretenția asta nu își este prieten, ci se visează a fi stăpânul tău.

Și cum rămâne cu noua campanie actualizată? Acele modificări ale poveștii nu s-au mai manifestat. Nu aveți parte de conținut nou sau misiuni fundamental alterate, doar de schimbări predominant estetice, fiind modificat amplasamentul câtorva elemente din decor. Secvențele „cinematice” create în motorul jocului nu au fost nici ele modificate pentru a se folosi din plin de noile modele detaliate, făcând acest upgrade cam inutil. Iar mediul înconjurător, deși are acum iarbă efectivă, nu doar o textură, arată de parcă ar fi fost generat fără pic de umbrire, oferind un stil vizual cu mult mai slab față de ce aveam într-un joc vechi de 18 ani. Măcar avem parte de o secvență de introducere nouă și foarte detaliată, cu lupta dintre acel orc și acel ostaș. Restul secvențelor CGI ale jocului nu au fost actualizate în acest fel, doar au fost scalate la o rezoluție mai mare ce le face să arate bine atât timp cât nu se mișcă prea multe.

Peste asta mai punem și ocazionalele instabilități ale jocului, precum și faptul că nu ai de ales. Dacă ai Warcraft 3 pe Battle.net, ai acum varianta Reforged. Poate că nu ai grafica fistichie, dar ai exact același joc, exact aceleași probleme, exact aceleași minusuri masive aduse de un update de aproape 30GB. Varianta clasică nu mai există. Blizzard a dat buzna în calculatorul tău, a pleznit jocul clasic la o parte și a pus Reforged în locul său. Nu ți-a cerut permisiunea. Nu te-a întrebat dacă vrei asta. Nu a considerat că poate varianta nouă nu este la fel de bună ca cea veche. A făcut ce a vrut, sperând că cei care au acum varianta Reforged fără grafica modernă vor plăti 30 de euro pentru a avea setul complet. Nu că ar conta oricum, pentru că văzut de sus, nu vei observa detaliile noi. Nici măcar nu au încercat să îi de o interfață mai modernă, care să nu ocupe un sfert din ecran, sau să lase zoom-ul ceva mai mai moale, și să vedem mai mult din câmpul de luptă pe PC-urile noastre cu rezoluții de trei ori mai mari cât aveam în 2002.

Măcar în cazul lui Starcraft Remastered Blizzard a dat jocul de bază gratuit tuturor, chiar depunând efort în cazul său. Chiar era o îmbunătățire, una ce păstra intact spiritul și esența originalului. Reforged scobește o parte din spiritul și esența originalului, lăsând un vid ce momentan se umple cu dispreț.

Până la ora actuală, Blizzard nu s-a sinchisit să ofere o declarație oficială, prin care să își ceară măcar scuze față de cei pe care i-a mințit despre conținutul efectiv al jocului. Probabil o va face după o săptămână. Probabil va scoate încă un „am acționat prea rapid, ceva, ceva”, probabil va încerca să măture încă o goangă sub covor. Probabil a venit timpul să își dea seama că lumea nu mai acceptă scuzele de acest gen. Dar atât timp cât Warcraft, Starcraft, Diablo, și acum Overwatch, au fani, cât timp există un public captiv ce a petrecut decenii imersat în aceste universuri, Blizzard va avea mereu de unde să scoată bani, indiferent cât de puțin efort ar depune în produsele sale. Iar cea mai mare parte a banilor nu vor fi reinvestiți în dezvoltare, ci în achiziția altor proprietăți de succes, în răscumpărarea acțiunilor de pe piața bursieră, în mod convenabil atunci când conducerea companiei le vinde.

Pe scurt, Warcraft 3 Reforged reprezintă șosetele murdare ale companiei Activision-Blizzard. De ce ar vrea cineva să cumpere așa ceva nu îmi pot imagina, dar oricum îți vor fi aruncate peste față, iar tu ar trebui să te simți onorat. Putem măcar să ne liniștim cu ideea că orice gogomănie s-ar mai întâmpla în industria jocurilor anul acesta, nu are cum să întreacă inepția comisă acum de Blizzard. Sau măcar asta sper. Pentru că atunci când o companie vede că alta scapă basma curată bătându-și joc de clienți, puteți fi siguri că vor încerca să îi întreacă. Este o cursă până la fund și deja pot să simt podeaua.

Tags

Iulian Mocanu

Redactor Știri

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button
Close
Close