GAMINGPC&ConsolesREVIEWSRSS PaginaDeMedia

FIFA 21 vs. eFootball PES 2021 – Este timpul pentru o schimbare in piata simulatoarelor sportive!

Un joc care se minte pe sine si un update sincer care-si accepta soarta

Fiecare toamna obisnuia sa fie motiv de sarbatoare pentru mine. Frunzele uscate ale copacilor aduc cu ele racoarea de dupa caldura verii si desigur, noile simulatoare de fotbal. Doar ca pe masura ce am crescut, aceasta ocazie a devenit din ce in ce mai trista. Si nu ca mi-ar pieri mie pasiunea pentru fotbal, ci pentru ca jocurile care-l trec in mediul virtual devin mai slabe. Asadar, astazi nu vom avea parte de clasicele review-uri despre FIFA 21 si eFootball PES 2021. Vreau sa vorbesc mai de graba despre lectia pe care ne-o dau aceste titluri si de ce cred ca avem de invatat din esecul acestora.

Odata pe an poate fi prea mult!

Deja suntem obisnuiti cu lansarile anuale de „simulatoare sportive”. Adica de la an la an, sporturile populare precum fotbalul, baschetul si actoria cu pumni (WWE) primesc cate o trecere in digital. Doar ca in ultimii ani aceste variante au devenit foarte slabe. Update-urile sunt din ce in ce mai nesemnificative si oamenii continua din ceva motiv sadic sa plateasca 60 de euro pe niste transferuri la zi, niste echipamente actualizate si cam atat, in mare parte. Plus gargara de marketing care ne spune cat de importante sunt schimbarile aduse. Atat FIFA 21, cat si eFootball PES 2021 ne arata asta in cel mai bun mod posibil; doar ca 2020 este anul schimbarilor. Este pentru prima oara cand unul dintre aceste doua francize isi asuma incompetenta de a crea ceva nou. Iar acestia sunt fix japonezii de la Konami.

eFootball PES 2021 este ceva special intrucat numele sau complet include si o mentiune foarte importanta: Season Update. Si odata cu aceasta mentiune, pretul este scazut la jumatate fiind disponibil pe Steam la doar 30 de euro. O miscare asumata a celor de la Konami care recunosc ca nu si-au dat interesul anul acesta, dar pentru next-gen ne pregatesc o trecere in Unreal Engine. Si ce primesti pentru jumatate de pret? Ei bine, nu prea multe ca sa fiu sincer, iar pentru a trece in revista ce este acest joc, va invit cu drag sa cititi review-ul de anul trecut. Doar sa inlocuiti voi in minte 2020 cu 2021.

Review eFootball PES 2020 – Sa inceapa noul sezon!

Lista de noutati aduce cateva imbunatatiri pe partea de control al jucatorilor, modificari de licente si ceva schimbari de interfata; mai exact, cateva background-uri noi peste acelasi meniu care nu prea s-a modificat de la PES 6 incoace. Dar mai include ceva important care va fi primit bine de jucatori: DLC-ul UEFA Euro 2020. Chiar daca campionatul european a fost mutat spre a doua jumatate a anului viitor din cauza pandemiei globale pe care o infruntam in acest moment, inca este un subiect relevant. Astfel, toate echipele europene incluse in PES 2021 au licentele complete, de la jucatori pana la echipamente si chiar si artwork-ul competitiei.

In continuare insa, PES 2021 are un avantaj de care insa jocul celor de la EA nu are nevoie: comunitatea de modding. Lipsa licentelor si a echipamentelor este anual substituita de fanii jocului care petrec ore bune creand asa numitele Option File cu care introduc manual licentele in joc.

FIFA 21 – Joc de sine statator sau un update al seriei?!

O sa abordez acest review diferit si o sa ma concentrez mai putin pe Ultimate Team si modurile online. In schimb, ma voi lega de gameplay, mecanicile acestuia si tot ce tine de „nucleui” jocului in care investesc anual sute de ore. Iar FIFA 21 reuseste sa faca unele lucruri bine, insa nu chiar totul.

FIFA 20 a fost un fiasco, insa comparativ cu titluri mai vechi din serie a adus la randul sau imbunatatiri. Noul sezon insa incepe pe o nota mai pozitiva si pot spune sincer ca gameplay-ul este mai bine finisat. Jucatorii se simt mai umani, iar mecanica mingiei pare schimbata. Una dintre cele mai mari schimbari insa este pe partea de dinamica: jocul se bazeaza mai putin pe viteza jucatorilor, iar caracteristici precum forta si atributele defensive joaca un rol important. In plus, loviturile de cap revin dupa ce au fost eradicate aproape complet in editia de anul trecut. Dar haideti sa spargem acest rezumat in categorii si sa vorbim despre fiecare in parte.

Jucatorii par mai putin roboti si mai mult oameni

Daca am avut ceva de reprosat editiei de anul trecut, a fost cu siguranta modul in care se miscau jucatorii pe teren. Chiar daca pe alocuri pareau foarte realisti si reuseau sa recreeze faze pe care le-ai fi vazut doar in realitate, adesea faceau greseli stupide, erau impiedicati si se miscau de parca aveau un bat in partea dorsala. FIFA 21 vine sa schimbe asta, iar cu ajutorul noului sistem de dribbling jocul are o alta dinamica. Se joaca mai incet, insa este ok, iar momentele in care un jucator cu PACE de peste 90 zburda linistit pe flanc dupa un dribbling reusit s-au cam dus. Pentru prima oara in multi ani simt ca fundasii pot tine pasul cu atacantii, iar diferenta de viteza se diminueaza cand este vorba despre un jucator cu mingea la picior versus un fundas advers care alearga ca acceleratul pe sine cu scopul de a-l lasa fara de guguloi.

Review FIFA 21

O alta schimbare pozitiva in FIFA 21 este si sistemul de scheme. Unde anul trecut cam toti jucatorii cu patru si cinci stele la skill moves executau aproape identic aceste manevre speciale, anul acesta situatia sta diferit. Nu doar ca poti sa mai scoti cate un McGeady Spin cu un jucator care are doar trei stele la skills, dar se simte foarte diferit. Aici cred ca intra in joc si agilitatea jucatorilor si alte statistici; astfel intre Neymar si Lewandowski se va vedea diferenta. Unde brazilianul este agil si sta foarte bine pe partea de freestyle, atacantul celor de la Bayern va putea executa aproape toate schemele din joc dar o va face mai incet. Asta se datoreaza si diferentelor fizice precum greutatea si inaltimea, cat si balansului si agilitatii celor doi.

Si ca tot veni vorba de statistici, cand ai in echipa un varf care sta bine pe pozitionare si viziune in careu acesta va deschide mult mai multe culoare. De fiecare data cand vei incetini in speranta ca un coechipier iti va deschide o portita de pasa sau chiar de sut, nu vei ramane cu ochii in soare ca anul trecut. Inteligenta coechipierilor controlati de computer a fost imbunatatita, astfel vei simti un plus si aici sub forma unor patrunderi mai realiste si ale unor ocazii create fara ca tu sa faci ceva special.

Suturile se simt mult mai satisfacatoare si in acelasi timp mai grele

O alta schimbare pe care o vei simti instant in FIFA 21 sunt suturile. De aceasta data par ceva mai grele si nu stiu cat de mult se mai poate abuza suturile cu latul cu efect sau de bombele la firul ierbii. Mingea in sine pare ca se comporta diferit, atat pe gazon cat si in aer. Ceea ce imi place este ca au cam disparut suturile finesse aproape SF si ca accentul se pune destul de mult pe pozitionarea jucatorului si abilitatile acestuia.

Review FIFA 21

Daca este o chestie despre care lumea va vorbi mult, mai ales dupa FIFA 20, este vorba despre loviturile de cap. Nu doar ca revin, insa sunt mult mai realiste. Asadar jucatori precum Messi si Papu Gomez nu vor putea marca mari goluri folosind sfera de pe gat, insa un Giroud sau Dzeko va crea probleme in careul advers. Odata cu aceasta schimbare, jucatorii masivi cu viteza mica devin iarasi utilizabili. Loviturile de cap sunt acum setate pe modul Full Manual in toate modurile de joc, fie offline sau online, asa ca totul va depinde de cat de mult timp exersezi acest aspect si ce stil de joc preferi.

Pasele si centrarile au fost regandite

Pentru lovitura perfecta de cap ai nevoie si de o centrare pe masura, astfel FIFA 21 reuseste sa creeze un balans foarte interesant si aici. Cu ajutorul dribbling-ului fin vei putea crea spatii numai bune pentru centrari cu un winger, ca mai apoi sa te bazezi pe pozitionarea si inaltimea atacantului tau. Pasele au vazut si ele o schimbare in bine, iar acum vei avea mai putine greseli si mai multe interceptii. Unde anul trecut eram adesea frustrat de modul in care jucatori precum Modric greseau pase rudimentare, anul acesta am avut placerea sa scap de multe ori pe flancuri in urma unor pase geniale de la Jorginho pentru Havertz si Pulisic.

Defensiva este ca o relatie pasiv-agresiva

FIFA 21 aduce si o schimbare in dinamica defensivei. La fel ca si in atac, jucatorii inceti dar masivi vor deveni si ei utili. Asta se poate gratie pozitionarii si mentalitatii acestora, astfel daca ii spui lui Thiago Silva si ale sale 50 si ceva de puncte pe viteza sa stea in spate si sa rupa picioare, asta va face. Iar in acest timp, jucatorii defensivi mai rapizi il vor sustine de la mijlocul terenului pana la marginea careului. Insa nu totul merge la fel de bine pe cum suna, iar pe partea de intrari prin alunecare si recuperari toti jucatorii par sa sufere de agresivitate in exces. Intr-un singur meci jucat cu un prieten, amandoi am primit cadou lovituri de la 11 metri dupa ce jucatorii nostrii au facut exces de zel la intrari foarte usoare de altfel.

Review FIFA 21

Si ca veni vorba de jucatul cu prietenii, cele cateva meciuri pe care le-am jucat intr-o sesiune de „FIFA, bere si seminte” au scos la iveala o noua chestiune de care EA ar cam trebui sa se ocupe pana la lansarea FIFA 21. Este vorba despre respingeri. Unde mie imi plac, trebuie sa recunosc si sa-i dau dreptate colegului meu de suferinta cand spun ca sunt prea dese si tind sa devina frustrante la un moment dat. Adica da, in realitate se intampla destul de des ca un fundas sa respinga un sut, dar in FIFA 21 asta se va intampla cam odata la trei suturi, in medie. Asta poate sa difere de la un jucator la altul, dar daca esti ca mine si iti incerci sansele chiar si din unghiuri mai improbabile, adesea te vei trezi cu un Eric Bailly care s-a decis ca pentru un sut, circa 70km/h si 1m inaltime sunt doi factori irelevanti cand vine vorba de dorinta sa de a opri o minge trimisa puternic de adversar.

Modurile de joc au fost regandite

La fel ca si la gameplay, o sa vorbesc cate putin si despre fiecare mod de joc in parte. Aceasta este o problema veche a seriei, insa FIFA 21 a adus in sfarsit schimbari in moduri de joc care nu incep cu Ultimate si se termina cu Team. Unele sunt bune, altele mai putin bune, dar haideti sa vedem despre ce este vorba.

Ultimate Team ramane vaca de muls a EA Sports

Un nou an, un nou val de frustrari cauzate de Ultimate Team si neajunsurile sale. Sa va spun sincer, mi-am pierdut interesul fata de acest mod, asadar o sa vorbesc despre chestiile pe care le vad eu schimbate pana acum in cele cateva meciuri jucate si lucrurile care mi se par interesante.

Review FIFA 21

FIFA 21 Ultimate Team a suferit schimbari majore cand vine vorba despre interfata si meniu. De acum vei fi intampinat de un nou meniu in acest mod de joc iar accesul va fi mult mai usor catre toate chestiile care te intereseaza. In plus, EA a pus accentul pe jocul de fotbal in sine, astfel au fost eliminate multe lucruri care sincer, erau aproximativ inutile in acest mod. Asadar, ne luam adio de la sistemul de fitness, de la cartonasele care boost-au anumite statistici si de la nenumaratele cartonase pentru accidentari care au fost inlocuite de unul universal. O schimbare in bine care te lasa sa te bucuri mai mult de joc si sa-ti faci mai putine griji pentru detalii si asa irelevante.

Si ca veni vorba de timpul petrecut pe teren, acesta va fi ceva mai placut intrucat FIFA 21 aduce si timpi mai scurti de incarcare (ochiometric vorbind), reluari mai scurte, celebrari de dupa gol mai scurte si mai bine filtrate si metode mai simple de a da skip cu totul acestor elemente. O alta bila alba din partea mea.

Pe partea de customizare am primit un alt upgrade. Unde anul trecut puteai schimba doua-trei chestii pe la club pe langa tricouri si sigla, de data aceasta poti modifica mult mai multe chestii. Pe partea de stadion, vei putea sa modifici ce imagini sa fie predominante, ce culori sa aiba atat stadionul cat si scaunele, ce trofee sa fie afisate pe marginea terenului si multe alte elemente de personalizare. Si fanii joaca un rol important, intrucat ii poti seta sa cante chant-urile favorite, fie ca esti fan Liverpool „and you’ll never walk alone„, fie ca vrei sa auzi cantecele vikinge ale echipei internationale din Islanda.

Review FIFA 21

Si ca sa fie totul complet, FIFA 21 ne prezinta si o lista noua de legende ale fotbalului din diferite ere. Capul de afis este Eric Cantona, insa alaturi de acesta avem si nume precum Ferenc Puskas dupa care este numit si premiul pentru cel mai spectaculos gol al anului, jucatori retrasi recent precum Fernando Torres si Xavi sau nume pe care multi le asteptau sa apara in lista de legende precum Nemanja Vidic si Philipp Lahm.

VOLTA readuce fotbalul pe strada asa cum il stiam din FIFA Street 2012

FIFA 20 si al sau mod Volta au fost un fiasco anul trecut. Per total o experienta frustranta si mult prea nefinisata ca sa fie luata in seama. Anul acesta pare ca lucrurile s-au mai indreptat putin. In primul rand, poti sa dai gol din sut, lucru stupid de slab in editia trecuta, insa nu doar pe teren au aparut schimbari cat si in general peste tot acest mod de joc.

Review FIFA 21

Modul de cariera are mai multe evenimente disponibile si feeling-ul per total este diferit fata de meciurile normale desfasurate pe gazon. O alta schimbare pe care am simtit-o inca din start a fost mingea care pare ca se misca diferit fata de cea normala, fiind mai putin saltareata. Oricum, senzatia per total se aseamana cu cea din FIFA Street 2012, joc din care clar, cei de la EA s-au inspirat odata cu introducerea Volta in FIFA 20.

Modul de cariera primeste cateva modificari substantiale

In ultimii ani interesul meu s-a cam mutat de pe Ultimate Team pe modul de cariera cand vine vorba de FIFA. Automat, am tresarit de bucurie atunci cand campania de promovare pentru FIFA 21 a inclus schimbari pentru modul acesta. Si schimbarile n-au intarziat sa apara. Cred ca de departe cea mai buna si asteptata schimbare este abilitatea de a-ti controla mai mult echipa. Jocul a devenit ceva mai tactic odata cu posibilitatea de a-ti dezvolta jucatorii in functie de pozitiile pe care vrei sa le joace acestia.

Pe langa asta avem parte si de un nou sistem de antrenament. Vei primi skill games pe care trebuie sa le indeplinesti o singura data. Dupa aceea, cand le vei simula acestea iti vor oferi automat calificativul pe care l-ai obtinut cand ai jucat. In acest fel simularile nu mai sunt la voia sortii si calificativele per jucator nu se mai acorda la intamplare.

Si ca veni vorba de simulare, FIFA 21 introduce ceva ce ar fi trebuit sa existe de mult timp. Un mod de manager in care primesti o interfata similara cu cea din Football Manager in care jucatorii tai sunt niste buline agitate pe un ecran. De aici poti schimba tactici si daca nici asa meciul nu curge in favoarea ta, poti interveni pe loc sa schimbi soarta echipei tale. Fie ea in bine sau in rau.

Grafica si meniurile imi dau un sentiment de deja-vu

Trecerea pe Frostbite Engine din 2016 a insemnat un pas inapoi pentru FIFA si a marcat momentul in care seria si-a pierdut mare parte din farmec. Da, nu pot spune ca nu arata bine, insa preferam oricand gameplay-ul peste fidelitatea grafica, mai ales intr-un joc care se vrea simulator sportiv. Iar odata cu trecerea anilor, incep sa se simta semnele de imbatranire. Doar ca FIFA 21 nu are neaparat probleme grafice, cat are probleme pe partea de glitch-uri.

Review FIFA 21

Iar daca grafica care dateaza de la FIFA 17 nu vi se pare mare lucru, ce spuneti de meniurile pe care m-am saturat sa le tot vad recolorate de la FIFA 14 incoace. Pe bune, chiar e greu sa facem niste meniuri noi odata la doi-trei ani? Si macar daca tot sunt atat de refolosite, de ce in FIFA 21 merg in continuare atat de greu? Si ca sa nu adancesc mai tare gaura, doar voi mentiona in treacat ca tema inchisa la culoare din meniuri nu se potriveste nici cu jocul, nici cu nimic.

Din nefericire, am testat jocul pe PlayStation 4 si oricat mi-ar placea consola asta, nu pot sa trec peste cat de prost se misca un joc practic conceput in 2016. Meniurile au momente in care efectiv merg cu intarziere, iar in afara de jocul propriu-zis, totul se simte de parca merge la 15FPS. Noroc cu cinematicele care sunt blocate la 30. Gata, termin cu ironiile.

Review FIFA 21

Deci, update sau joc?

Cu parere de rau pentru toti fanii, FIFA 21 nu-si merita numele de joc de sine statator. Chiar daca aduce cateva imbunatatiri, acestea ar cam fi trebuit sa fie deja prezente in joc de mult si chiar sunt de parere ca EA Sports ar trebui sa invete ceva de la Konami. O lectie despre cum sa stii cand gresesti, sa accepti si sa vrei sa indrepti asta. Iar cu asta vreau sa discutam rapid si despre cum vad viitorul acestor jocuri si de ce cred ca e timpul pentru o schimbare.

In primul rand, acum e momentul pentru acea schimbare despre care tot vorbesc. De ce? Pentru ca ne asteapta consolele noi si urmatoarele jocuri din ambele serii nu vor mai fi (la fel de) jucate pe Xbox One si PlayStation 4, ci pe variantele next-gen ale acestora. Asta inseamna ca perceptia publicului se va schimba, iar daca jocurile nu evolueaza odata cu consolele, vor fi date uitarii la un moment dat. Cel mai bun exemplu este fix eFootball PES 2021, despre care daca nu vorbeam azi, ati fi uitat ca exista probabil. Si pe buna dreptate, deoarece este un joc bun peste care a trecut cam dureros timpul si inca incearca sa retraiasca momentele de glorie ale lui PES 6. Insa are o sansa daca trecerea pe Unreal Engine se va dovedi benefica si va fi facuta cu cap.

Review eFootball PES 2021

Cat despre FIFA, inca sunt de parere ca are nevoie de cineva care sa scuture franciza. Fara un competitor serios, FIFA 21 se va impune clar peste eFootball PES 2021 si anul acesta si va fi jocul cu fotbal preferat al majoritatii. Iar asta este ok, doar ca cei de la EA ar trebui sa fie mai recunoscatori in fata comunitatii si sa le ofere ceva pentru banii platiti, nu doar bug-fix-uri si „noutati” care ar fi trebuit sa fie deja introduse in joc de ani buni.

Cea mai buna solutie pe care o vad este prezentata fix de eFootball PES 2021. Acesta construieste pe baza deja solida a jocului precedent si aduce doar cateva imbunatatiri. Daca FIFA ar aborda aceeasi strategie, sincer, cred ca ar putea scoate lejer un joc la trei ani pe care sa-l mentina actualizat in acest timp. Iar trei ani sunt destui sa lucrezi la urmatorul titlu. Iar asta ar cam trebui sa se aplice intregii industrii de simulatoare sportive. PES, FIFA, Madden, NFL, WWE 2K, NBA 2K. Prea multe jocuri, prea putine schimbari, prea multi bani irositi. Este timpul ca noua generatie sa schimbe asta, ori ca genul sa isi gaseasca obstescul sfarsit. Dar la finalul zilei, este parerea mea contra cea a maselor de copii de 12 ani si a gamerilor casual carora nu le pasa de aspectele astea. Parerea mi-am spus-o; vreau sa o aud si pe a voastra!