GamingPC&ConsolesReviews

Review: Apex Legends

Genul Battle Royale a căpătat luna trecută un nou membru cu ambiții foarte mari, de la creatorii seriei Titanfall. Studioul Respawn, ce la rândul său a fost format de câțiva din creatorii seriei Call of Duty, ne-a trântit în brațe Apex Legends, un joc întreg complet. Nu este un Alpha, nu este un Beta, nu este Early Access, ci o lansare a unui produs finit, perfect funcțional. Faptul că este gratuit, cu micro-tranzacții în mare parte doar cosmetice, dar cumva publicat de Electronic Arts, face situația și mai uimitoare.

În atât de puțin timp, Apex Legends a strâns la un loc mai bine de 50 de milioane de jucători și atenția lumii întregi, amenințând să detroneze regii actuali ai genului. Iar modul prin care a reușit să facă asta nu a fost prin marketing tradițional, prin promovare intensă, prin luni întregi de amăgeli și trailere de la E3 ce nu coincid cu realitatea. Jocul pur și simplu a fost lansat, iar lumea a început să îl joace pentru că s-a dovedit a fi bun. Sigur, peste o luna sau doua probabil va ieși la iveală cine știe ce campanie de promovare inițiată de EA pe Twitch și Youtube, dar asta nu prea asigură succesul, după cum a descoperit Ubisoft cu For Honor.

Apex Legends nu este original, nu este o revelație, dar poveștile de succes din industria jocurilor rare ori sunt. Jocul merge pe aceeași idee de rafinare a unui concept bun, precum World of Warcraft sau League of Legends. Respawn a luat o idee populară, a depistat ce nu funcționa, ce ținea o parte din public departe fie de PUBG, fie de Fortnite și a creat Apex Legends cu asta în minte. A transformat feedback-ul de pe internet adresat celorlalte jocuri în ceva nou.

Primul lucru pe care îl vei observa la Apex Legends, atunci când intri în el, este cât de rapid poate fi. Secvența de match-making durează între 5 și 10 secunde de obicei. Încărcarea efectivă a hărții durează cam tot 5 secunde de pe un HDD, partea de așteptare a celorlalți jucători să se conecteze este tot de cam 5 secunde. Cel mai mult vei sta la alegerea personajului, unde cei trei jucători dintr-o echipă vor avea câte zece scunde la dispoziție să își selecteze eroul. Asta e tot. Vei sta maxim un minut să începi un meci, fără încărcări dubioase la care vezi un ecran static, dar auzi cum se mișcă lumea în jurul tău, fără timpi de încărcare de minute întregi, fără urlete non-stop înainte fazei de aterizare. Sistemul pe care Apex Legends a fost testat era un umil i5 Ivy Bridge cu un RX 480 a cărui driver nu a mai fost actualizat din vara lui 2017, dar cumva jocul a funcționat pentru cea mai mare parte din timp la mai bine de 60 de cadre pe secundă. Doar ocazional, când acțiunea era prea intensă mai scădea puțin sub 50. Jocul pur și simplu este fluid, rapid și funcționează fără cusur, atât la partea de design, cât și la cea tehnică… în cea mai mare parte. Momentan nu e recomandat să țineți jocul la setarea maximă de Texture Streaming, fiindcă uită adesea să golească memoria video, iar după două ore vă puteți aștepta la un crash chiar și pe 8GB de VRAM.apex legends

Puteți considera Apex Legends ca următorul pas în evoluția ideilor ce tot sunt reciclate încă de pe vremea apariției primelor mod-uri de Warcraft 3. La rețeta de Battle Royale, unde începi cu nimic și trebuie să scapi de inamici cu pumnii până ce dai de prima armă, a fost adăugat conceptul de personaje unice. Nu este o noutate, nici măcar pentru acest gen, dar abordarea este foarte bine gândită. Personajele ce sunt acum disponibile în joc funcționează fundamental identic. Nu este vreunul care poate să tragă, ca standard, mai bune cu o armă, sau care poate are vreo alergie la gloanțe. Însă fiecare dispune de o trăsătură pasivă, una activă și o putere specială, o ultimată, ce se încarcă mai lent și poate fi utilă la ananghie.

Spre deosebire de alte exemplare ale genului, Apex Legends nu vă dă de ales în privința modului în care jucați. Mereu veți fi într-o echipă a câte trei indivizi, iar unele din abilitățile personajelor reflectă asta, fiind gândite ca personaje de suport. Însă nu suficient încât să fie de nejucat pe cont propriu. Dacă preferați să fiți un jucător solo, poate că asta are să vi se pară o dezamăgire. Însă nu sunteți tocmai descurajați să plecați de capul vostru dacă aveți încredere în abilitățile proprii. Dar dacă preferați să jucați într-o echipă, atunci veți găsi aici o revelație. Este un joc Battle Royale la care moartea nu trebuie să fie un final de drum. După ce ai picat la pământ, încă te poți mișca mai rapid decât poți merge în majoritatea altor jocuri și încă poți oferi informații celor din jur. Iar dacă ai crăpat de tot, în cazul în care un aliat reușește să supraviețuiască și să îți ducă o rămășiță colectată de pe cutia ta funerară la un punct predefinit de pe hartă, poți reveni la viață. Sigur, vei fi la fel de sărac precum erai atunci când a început meciului, dar ai șansa de a recâștiga totul. Astfel, nu stai degeaba când mori, așteptând ca prietenii tăi să îți împartă soarta. Există speranța că vei reveni, există șansa, iar asta te va ține conectat la joc. Mai important de atât, este o experiență cooperativă care vă pune la dispoziție unelte de comunicare și feedback audio-vizual atât de bune încât fiecare alt joc de echipă va părea scos din epoca de piatră. Cum au putut exista până acum jocuri ce își spuneau co-op fără atenția la detaliu de care dă dovadă Apex Legends sfidează rațiunea. Vei putea vedea în interfața ta clar atunci când un aliat este în mijlocul unei lupte, chiar dacă se află pe partea opusă a hărții, vei avea feedback constant despre acțiunile și performanța lor. Dar mai important, ai la dispoziție un sistem de comunicare non-verbală bazat pe indicatoare contextuale ce invalidează nevoia de a folosi vreodată un microfon în joc. Poți comunica rapid, eficient, fără pierderi de timp, orice, de la prezența unui inamic la intenția ta de a scotoci printr-o cutie după obiecte. Include până și unelte ce permit indicarea echipamentului pentru ceilalți coechipieri și opțiunea de a spune „Eu vreau asta!”.

apex legends

Sistemul de comunicare este menit să ușureze jucatul efectiv, reducând efortul suplimentar pentru a îți permite să te concentrezi direct pe acțiune și pe plănuirea unei strategii. Asta este valabil și pentru sistemul de inventar al jocului. Este simplu și la obiect, făcut pentru a-ți permite să cari după tine doar ce chiar îți trebuie și vei folosi, fiind chiar posibil să joci sesiune după sesiune fără să îl deschizi măcar o singură dată. Asta nu pentru că ar avea mai puțină varietate la echipament ca PUBG sau Fortnite, ci pentru că toate atașamentele se vor echipa automat pe arma ridicată de pe jos, sau pe cea nouă atunci când decizi să o schimbi.

Jocul nu te lasă să pierzi timpul degeaba, să te simți de parcă ți-ai irosit acele minute prețioase pe care le-ai pus deoparte pentru a te distra. Dar asta nu înseamnă că este totul acțiune, non-stop, fără o pauză sau o clipă de respirat. Înseamnă că ești lăsat să joci așa cum vrei. Poți să fugi în cel mai îndepărtat colț al hărții și să te ascunzi pe acolo până ce restul lumii a murit, iar apoi, în loc să pierzi timpul alergând înspre cerc, poți să te urci într-un balon și de acolo să zbori către destinație rapid. Pentru cei care vor acțiune, Apex Legends oferă o soluție ceva mai elegantă decât să sari la școală sau în baza militară. Pe hartă, la începutul meciului, va fi indicată o zonă cu obiecte foarte valoroase unde cei curajoși pot să se adune pentru o luptă intensă. Apoi, o barjă plutitoare își va mai face apariția, cu șanse foarte bune să conțină obiecte de nivel mare și acțiune aeriană foarte intensă. Dacă vrei acțiune, nu trebuie să stai să o cauți, o vei găsi cu ușurință. Iar pentru că locațiile se schimbă la fiecare sesiune, nu există repetiție. Nu vei muri iar și iar în același coridor prost texturat, ci oriunde pe o hartă foarte frumos realizată.

Singurele critici cu adevărat negative care ar putea fi aduse în acest moment jocului ar fi poate că nu merge suficient de departe. La fel cum World of Warcraft era o variantă șlefuită a lui EverQuest, și nimic mai mult, la fel este și Apex Legends. Finisează, rafinează și îmbunătățește conceptul de Battle Royale pe echipe la o extremă dincolo de care nu pare să mai fie altceva rămas. Iar mecanica de FPS este pe cât de solidă poate fi opera unor oameni care fac FPS-uri de 20 de ani. Dar nu face ceva de-a dreptul cutremurător cu gameplay-ul său. Asta se vede în special la modul în care personajele se mișcă și la arsenalul lor. O să vă ia ceva timp să vă dați seama care armă este care, sau că Mozambique este o alegere oribilă pentru orice situație, dar de la un moment parcă veți dori ceva mai mult. Mai exact, de la momentul în care primiți într-un supply drop o armă din Titanfall, precum un Sniper Rifle ce ocupă un sfert de ecran.

apex legends

Jocul împarte același univers cu creația anterioară a celor de la Respawn, iar estetic se poate vedea asta… deși estetic pare că este plasta în același univers cu One Punch Man, dar asta e o cu totul altă treabă. Nu vă veți simți ca într-un joc Titanfall, atât din cauza arsenalului limitat la arme menite să doboare oameni, nu roboți, cât și a sistemului de mișcare. Chiar dacă include abilitatea foarte amuzantă de alunecare și cea de a sări peste obstacole încă din prima zi, nu la un an după lansare, pare constrâns și limitat comparativ cu Titanfall. Sigur, roboțelul are un cârlig ce îl ajută să escaladeze rapid, dar pentru fiecare alt personaj pare atât de limitat. Nu alergi pe pereți, nu poi rămâne agățat de ziduri, nu poți face parkour, iar lipsa sa. și a ocazionalului Titan care pica din ce, parcă se simte.

Însă aceste critici sunt adresate unui joc lansat acum o lună dintr-un gen în care în care unele titluri pot sta în faza de testare ani de zile. Așa că Respawn are timp să adauge, să modifice, să rectifice, să îngrămădească orice în Apex Legends. Succesul de care s-a bucurat până acum i-a asigurat studioului existența continuă în cadrul Electronic Arts, chiar dacă până acum marea companie părea că face tot posibilul pentru a sabota jocurile Titanfall.

 

Apex Legends ar putea fi punctul culminant al genului Battle Royale. Cel dincolo de care nu vom mai avea parte de un alt mare pretendent, iar piața se va muta la următorul mare lucru. Asta s-a întâmplat cu MMO-ul, asta s-a întâmplat cu MOBA-ul și cu scurta suveranitate a genului supranumit Hero Shooter. Ce va urma? Poate ceva bazat pe construirea competitivă a lui Fortnite. Poate RTS-urile vor fi iar în vogă. Nimeni nu poate ști ce va prinde la public în viitor. Cert este avem acum în față un joc atât de bine finisat încât ridică dubii despre soarta modului de Battle Royale al lui Battlefield 5, și despre competența dezvoltatorilor unui anume alt joc marca Electronic Arts lansat recent. Acum nu putem decât să fim martori la modul în care va evolua.

 

 

Iulian Mocanu

Redactor Știri

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button