ChatGPT continuă să fie gratuit, însă binevoința celor de la OpenAI care au tot deblocat funcții din versiunea ChatGPT Premium pare să aibă un scop anume, de a face versiunea ChatGPT free suficient de atrăgătoare încât utilizatorii acesteia să accepte până la urmă și compromisuri, cum ar fi strecurarea de mesaje publicitare printre răspunsurile generate de chatbot.
Până la urmă, Google Search face asta de la începuturi, afișarea de linkuri sponsorizate fiind parte esențială din modelul de business al companiei. Așa că de ce nu și OpenAI? Costurile cu dezvoltarea și susținerea ChatGPT sunt astronomice și suspectez că abonamentele Premium acoperă doar o fracțiune din aceste costuri.
Lăsând de înțeles că ChatGPT trebuie să devină mai profitabil, CFO OpenAI Sarah Friar a declarat într-un interviu acordat publicației Financial Times că nu exclude posibilitatea de a afișa reclame utilizatorilor ChatGPT neplătitori. Deși compania are multe îngrijorări cu privire la acest lucru, conducerea și acționarii OpenAI văd în folosirea reclamelor o soluție la îndemână pentru a îmbunătăți profitabilitatea companiei, amortizând costurile foarte mari rezultate din simpla menținere în funcțiune a serverelor AI.
Și adevărul este că da, ChatGPT consumă enorm de multă energie, fiecare întrebare pusă de utilizatori declanșând un imens lanț de rutine ce reverberează prin servere echipate cu mii de procesoare AI, nu foarte diferite celor întâlnite în acceleratoare grafice de înaltă performanță.
OpenAI, o companie cu valoare de piață estimată la peste 150 de miliarde de dolari, ar fi „ars” 5 miliarde de dolari doar în acest an, plătind facturi de electricitate pentru susținerea uriașului efort de procesare necesar la instruirea AI. Practic, pentru ca răspunsurile sale să rămână de actualitate, ChatGPT are nevoie să „perieze” în mod constant internetul și orice surse de informare public accesibile, analizând și încorporând informațiile noi în propria sa „experiență”.
Vânzarea de spații publicitare pe ChatGPT ar fi un început din direcția unei modalități sustenabile de a face platforma profitabilă, permițând ca aceasta să rămână disponibilă și pentru utilizatorii gratuiți. La începutul acestui an OpenAI a angajat mai mulți experți în publicitate de la Meta și Google, confirmând în mod indirect planurile de viitor ale companiei. Cu toate acestea, Friar susține că OpenAI încă nu a decis exact cum și unde vor apărea aceste reclamele, lăsând de înțeles că va mai dura ceva timp până să vedem în acțiune noua strategie de monetizare ChatGPT.