Dacă ne luăm după spusele lui Mark Zuckerberg, ochelarii de realitate augmentată Meta Ray-Ban Display Gen 2 sunt pe cale să devină o parte indispensabilă a vieții cotidiene, noi aplicații și instrumente bazate pe inteligență artificială oferind în orice moment indicații gata de urmat și toate informațiile de care avem nevoie. Totul pe loc, într-o experiență perfect intuitivă și naturală avută cu chatboți care aproape că îți citesc gândurile.
Doar că realitatea încă se încăpățânează să contrazică aceste așteptări, demonstrația oferită în direct publicului participant la evenimentul de lansare semănând un alt moment intrat demult în istorie, cel al lansării Windows 98, când totul părea să meargă împotriva viziuni și ambițiilor echipei Microsoft. Dar ca și atunci, tehnologia care ar trebui să facă din noul produs un succes răsunător există și funcționează, doar că întreaga rețetă mai trebuie rafinată și îmbunătățită pe parcurs.

Chiar dacă poartă denumirea Gen 2 în numele de produs, cea mai recentă iterație a ochelarilor Meta Ray-Ban Display încă poate fi considerată un dispozitiv de primă generație, la care funcționalitatea obținerea este mai importantă decât detaliile de ordin practic: cât de mult costă, cât de fiabili și cât de ușor sunt de reparat.
Și până la urmă, chiar inginerii Meta au declarat „foarte clar că primele iterații ale acestor ochelari inteligenți nu vor putea fi reparați”.
Iar lipsa caracteristiciilor de reparabilitate nu este deloc surprinzătoare la un produs de avangardă, care încorporează tehnologii complet noi sau relativ noi. Pur și simplu e nevoie de timp pentru a ajunge la formula unui dispozitiv cu adevărat sustenabil, ar fi un smartphone sau tabletă pe care o poți repara acasă folosind kituri de service comandate online.
Abordând acest subiect, specialiștii iFixit arată că există mai mulți factori care contribuie la această problemă, menționând că utilizatorii ar trebui să separe brațele și cadrul ochelarilor pentru o banală înlocuire a bateriei reîncărcabile, iar Meta nu oferă niciun fel de instrucțiuni pentru a realiza această operațiune cu succes. „Orice reparații vor necesita abilități specializate și unelte specializate”, a concluzionat tehnicianul iFixit. Acest lucru este valabil și pentru difuzoare, deoarece acestea sunt lipite.
Iar dacă lentilele din sticlă sunt deteriorate din orice motiv (ex. ai scăpat ochelarii pe jos), trebuie avut în vedere faptul că acestea sunt fabricate prin metode speciale și imposibil de procurat fără ajutorul Meta. Iar dacă reușești să obții o astfel de componentă (ex. Prin dezmembrarea unei alte perechi de ochelari defectată din alte motive), șansele unui montaj reușit sunt aproape de zero, fiind nevoite instrumente specializate din înaltă precizie pentru aliniere și calibrare.
Concret, lentilele folosesc un sistem de ghidaje optice care reflectă imaginea generată de mini-proiectorul încorporat în rama ochelarilor spre ochii purtătorului, folosind oglinzi parțial reflectorizante. Aceasta este de fapt „magia” care permite obținerea unei experiențe de realitate augmentată, totodată împiedicând alte persoane să vadă ce anume privești pe ecran.
În brațul drept se află respectivul mini-proiector, care ar fi, de asemenea, foarte dificil de reparat. Acest dispozitiv cu cristale lichide pe siliciu (LCoS) creează o imagine tip grilă de 600×600 de pixeli, care ar trebui să fie lipsită de artefacte și invizibilă pentru oricine altcineva decât purtătorul ochelarilor. Din nou, acest lucru se datorează lentilelor, deoarece acestea diferă de sistemele difractive mai vechi.
Cu atât de multă tehnologie avansată înglobată într-un produs atât de mic, specialiștii iFixit sunt de părere că Meta probabil vinde în pierdere acești ochelari, urmărind de fapt scopul pe termen lung: încurajarea adopției la scară largă. Cert este că lentilele respective sunt dificile/scumpe de fabricat. În ciuda acestui fapt, iFixit îndemnă Meta să acorde prioritate „bateriilor înlocuibile, brațelor modulare și lentilelor interschimbabile” în viitor, în ideea că și utilizatorii vor avea mai multă încredere să achiziționeze un produs pe care ar putea să îl folosească pe o durată de timp mai îndelungată.

