
După ce a redenumit Facebook în Meta, anunțând planuri pentru mutarea ecosistemului Facebook într-un univers bazat pe realitate virtuală numit Metaverse, CEO-ul Mark Zuckerberg îngroapă acea idee neinspirată sub un plan și mai ambițios, bazat pe folosirea investițiilor deja uriașe în hardware și tehnologii de inteligență artificială pentru crearea unui super-AI.
După ce a stârnit o adevărată furtună la Open AI, mergând până la concedierea creatorului ChatGPT, Sam Altman, urmată de reangajarea acestuia la presiunea angajaților care amenințau cu demisia colectivă, cursa înarmării cu tehnologii AI potențial distructive se mută în tabăra Facebook, o companie cu reputație mult mai „colorată” și fonduri aproape nelimitate pentru a duce mai departe astfel de ambiții.
ChatGPT și derivatele sale au un mod de lucru bazat pe modele lingvistice care folosesc asocierea statistică de cuvinte și expresii, răspunsurile oferite fiind mai mult o potrivire cu diferite contexte în care se regăsesc acele informații, decât un exercițiu de rațiune sau inteligență reală. Astfel, răspunsurile obținute reprezintă mai degrabă asocieri probabilistice de fraze și idei gândite de alții, împachetate într-un text/eseu coerent. Deși am fi tentați să credem contrariul, ChatGPT nu deține o înțelegere reală a întrebării tale și nici a răspunsului oferit, totul bazându-se pe potrivirea algoritmică a întrebării cu informațiile găsite în vasta bază de date folosită la antrenarea modelului AI. Neexistând un proces de gândire în așteptare, sau conștiință, interacțiunea se oprește odată cu generarea răspunsului.
De ce AGI-ul ar putea fi o amenințare la adresa civilizației umane
Denumită AGI (inteligență artificială generală), alternativa la AI-ul bazat pe model lingvistic reprezintă mult mai mult decât o potrivire de algoritmi, AGI-ul fiind capabil de gândire abstractă și învățare după criterii și reguli auto-definite, care se pot schimba fără intervenție exterioară odată cu procesul de învățare. Potrivit criteriilor stabilite de experții în domeniul inteligenței artificiale, AGI-urile sunt sisteme cu inteligență echivalentă sau superioară celei umane, capabile să rezolve probleme abstracte, cel puțin la nivelul testelor intenționate pentru elevi de școală, conținând asocieri de noțiuni abstracte și deducerea de informații care nu pot fi extrase sau calculate în mod direct din enunțul problemei. Este vorba de intuiție, o caracteristică a intelectului uman.
Revenind la Mark Zuckerberg și ambițiile sale, Meta plănuiește ca până la finalul lui 2024 să aibă instalate în infrastructura data center nu mai puțin de 350.000 acceleratoare Nvidia H100s, deținând astfel cea mai puternică platformă de procesare AI la nivel global. Folosind aceste capabilități, Meta intenționează să contopească două dintre platformele sale emergente, FAIR și GenAI, punând bazele primului AGI funcțional și viabil pentru aplicații comerciale. Compania din spatele Facebook intenționează să ofere noua platformă în regim Open-Source, invitând și alți dezvoltatori sa contribuie cu propriile inovații bazate pe inteligență artificială, atingând domenii precum servicii de asistență prin interacțiune vocală, instrumente pentru creatori și aplicații destinate mediului de afaceri.
Totuși, Meta nu oferă informații concrete cu privire la capabilitățile noului AGI sau când va fi acesta disponibil:
„Nu am o definiție concisă, cu o singură propoziție”, a spus Zuckerberg. „Puteți să speculați asupra noțiunii că inteligența generală este asemănătoare cu inteligența la nivel uman, sau poate superioară, sau că va deveni o super inteligență în viitorul îndepărtat. Dar pentru mine, partea importantă este de fapt amploarea acesteia, adică inteligența are toate aceste capacități diferite în care trebuie să fii capabil să raționezi și să ai intuiție.”
Între timp, creatorul Facebook a vorbit despre o nouă platformă care se află la orizont, permițând oricui să-și creeze propriile personaje AI, pe care să le conecteze la aplicațiile sociale ale Meta. Zuckerberg a propus ideea că aceste mini AI-uri să acționeze în numele tău postând pe Facebook, Instagram și Threads. Cum ar fi, dacă tot nu mai ești interesat de Facebook, atunci să găsim un roboțel care să facă treaba în locul tău, păstrând cât mai vie iluzia că platforma nu a intrat demult în moarte clinică.