GamingPC&ConsolesRSS PaginaDeMedia

Istoria Need for Speed, Capitolul 1 – Un început spectaculos

Nevoia de viteză adică… Need for Speed! Sau „nidz for spidz” cum se mai auzea el pocit cu ani în urmă prin sălile de calculatoare din toată țara. Un joc ce te obliga să depui armele și să îți aduci aminte că și tu ai fost copil! Iar pentru generația nouă, inseamna drifturi și curse în care trebuie neapărat să ieși pe primul loc. De la nașterea sa până astăzi, Need for Speed a suferit transformări majore și a primit laude… dar și critici. Cu toate astea, are un loc special în sufletele noastre, fie că ne aducem aminte de întreceri cu poliția sau de tunatul mașinii care ajungea să arate ca un OZN. NFS aduce nostalgia în mulți dintre noi! De unde a plecat această serie? Care îi sunt rădăcinile și ce anume a făcut ca acest proiect arcade să strălucească atât de tare încât să dăinuie peste decenii?

Prima sa apariție a fost consemnată în anul 1994! În acel an, mașinile licențiate nu erau ceva obișnuit în jocurile video, mulți producători alegând să realizeze propiile modele pentru a nu plăti mărcilor auto drepturi de autor. Chiar și așa, primul Need for Speed a satisfăcut nevoia de a conduce, fie și virtual, o mașină „de fițe”. După ce și-a făcut inițial apariția pe defuncta consolă 3DO, primul NFS a mai fost portat pe DOS, Playstation 1 și Sega Saturn, urmând ca o viitoare ediție, intitulată Need for Speed Special Edition, să ruleze numai sub DOS. De aici și confuzia că Need for Speed a fost inițial o franciză destinată gamerilor de PC.

De unde a început totul?

Primul NFS are o poveste interesantă în spate. Acesta este primul și ultimul joc din serie care a încercat să ofere o simulare cât mai apropiată de realitate, Electronic Arts lucrând strâns cu o revistă numită Road & Track pentru a calibra controlul mașini. Specialiștii de la revista în cauză au încercat, și pentru standardele vremii au și reușit, să ofere o metodă de a vira în spațiul virtual care impresionează și astăzi. Din păcate munca depusă nu s-a justificat raportat la numărul de unități vândute, așa că EA a decis că această direcție nu este una profitabilă pentru Need for Speed.

Istoria Need for Speed
Road & Track Need for Speed

Jocul introducea patru moduri: Time Trial, Head to Head, Single Race și Tournament. Tournament era unul dintre cele mai importante. Aici îți puteai debloca noi bolizi și înfrunta noi provocări, pistele disponibile în varianta de PC incluzând suport pentru Direct X 2 și… joc în rețea. Așa s-a întipărit NFS în cortexul gamerului român: în acea perioadă nu exista sală fără NFS în rețea! Orele investite în acuratețea cu care se controlau mașinile au făcut din NFS un hit și în Japonia, unde jocul a primit un nou nume: Over Drivin’ Skyline Memorial! Un titlu care onora mașinile Nissan Skyline, jocul apărând în 1996 pe Playstation, dar din păcate lansat doar în Japonia. Portarea sa până și în țara Soarelui Răsare a fost încă o dovadă a popularității sale, așa că se înțelege de ce un nou joc a fost pus la dospit!

Apărut în 1997, Need for Speed 2 făcea primul joc să pălească prin comparație! Nu s-au mai făcut concesii, de această dată EA urcând cifra octanică sus de tot, introducând mașini exotice și noi moduri de joc. Tot aici, NFS va vedea și prima scindare între console și PC, cele două versiuni, de PC și Playstation fiind dezvoltate de două echipe separate. Dar asta nu a afectat prezența unor vehicule concept precum Ford Indigo, Ford GT90, McLaren F1 sau Lotus Elise GT1. Dar aceste mașini nu mai aveau în spate beneficiul unei echipe de experți, NFS 2 făcând pasul către arcade racere.

Istoria Need for Speed
Need for Speed 2 Special Edition

Mecanica de joc și fizica au fost simplificate pentru a face jocul mai accesibil, iar tactica asta a funcționat. Need for Speed 2 a fost un succes. Din păcate, jocului i-a lipsit un element care ulterior a ajuns să definească seria, și anume poliția. Aceasta a fost îndepărtată din considerente de timp. Dar multe alte elemente cheie ale seriei își au rădăcinile în acest joc. De la prezența țărilor și a curselor prestabilite, până la coloana sonoră, Need for Speed 2 era și primul joc din serie care îți prezenta și bolidul. Bolizi care acum erau roadstere, exotice și supercars, în ediția specială primind și un upgrade grafic, o nouă cursă, mai multe mașini și un nou stil de control numit Wilde. Need for Speed 2 Special edition a fost și încă este unul dintre cele mai cunoscute jocuri din serie, fiind de fapt și piatra de temelie a legendei NFS. Dar să revenim: seria se îndrepta cu viteză năucitoare către cel de-al treilea joc! Un joc în care conducătorii virtuali au atras atenția cui nu trebuie, ce-a de-a treia parte urmând să fie plină ochi de urmăriri … încinse!

Need for Speed Hot Pursuit ne-a pus pentru prima oară poliția pe urme

NFS se maturiza… și nu prea. Veți înțelege imediat de ce spun asta. Cea de-a treia parte a introdus acel element pe care creatorii îl dorisera încă de la primul titlu: poliția! Acesta a fost ingredientul care a adus Need for Speed 3 Hot Pursuit în milioane de sufragerii sau săli de jocuri, indiferent că discutăm despre PC sau console. Includerea mașinilor de poliție controlabile a fost cel mai mare pas pe care l-a întreprins seria, inteligența artificială și mecanica de joc fiind dramatic schimbate față de titlul precedent. Și dacă până atunci jocul fusese livrat pe dischete, pasul către Compact Disc le-a priit celor de la EA, jocul putând acum să includă mai multă informație, și implicit o grafică mai bună. Erau vremurile lui Voodoo Banshee și Rush, o epocă în care 128 MB de RAM era î nsemna foarte mult, o epoc ă în care poligoanele începeau să – și mai piardă din colțuri și să devină mai prietenoase cu ochiul uman! DirectX 5.2 a fost lansat în luna Mai a acelui an , iar Hot Pursuit, varianta de PC lansată în luna octombrie a anului 1998, a capitalizat aceste avansuri tehnologice. Jocul arată senzațional pe atunci.

Istoria Need for Speed
Need for Speed Hot Pursuit

Hot Pursuit a fost un titlu care a scindat comunitatea de jucători, existând diferențe majore de gameplay între varianta de Playstation și cea de PC, lucru care a nemulțumit gamerii la vremea respectivă. Elemente precum sunete, radio de poliție care se aude doar pe varianta de PC, faptul că poliția te putea opri și aresta pentru o viteză de doar 50 Km/h sau absența modului Pursuit în varianta de Playstation 1. Dar de departe, cea mai importantă adăugire a fost modul multiplayer online. Un alt etalon care va defini franciza Need for Speed! Trei moduri de joc au fost introduse în Need for SpeedHot Pursuit: Knockout, Single Race și Tournament, Knockout și Tournament fiind cele mai populare, dar și modurile în care puteai să încerci toate cursele jocului. Aici se puteau alege fie mașini de poliție, fie mașini exotice, super cars sau altele, jocul având lipici la gameri cum nu se mai văzuse!

Din păcate, un singur lucru a umbrit jocul în ochii gamerilor de pretutindeni… Modul Pursuit! Unele mașini nu puteau fi accesate în acest mod, adică în cadrul urmaririlor cu poliția, asta poate pentru că dezvoltatorii le-au văzut ca fiind prea puternice, stricand astfel echilibrul jocului. Dar fie că alegeai să fii polițist sau racer, jocul îți ridica adrenalina la cote maxime, condimentate și de capcanele pe care poliția le putea planta pe șosea pentru a-ți incapacita mașina! Un mod de joc care la vremea lui a stricat prietenii, iar EA Canada nu s-a oprit aici. Încurajat de succes, Need for Speed Hot Pursuit include și tuning auto, putând să îți ajustezi controlul mașinii sau propietătile motorului, o serie de slidere fiind incluse pentru a-ți personaliza experiența. Un pas în față… cu toate că în ’98, Playstation Magazine afirma despre joc că nu poate reprezenta o competiție serioasă pentru jocuri ca Gran Turismo sau Ridge Racer. Și asta în ciuda faptului că jocul se afla la acel moment pe locul 10 în UK în topul celor mai cumpărate titluri! Dar seria Need for Speed nu s-a lăsat impresionată nici de succes și nici de critici: virează într-o nouă direcție, cel de-al patrulea joc uimind atât criticii, dar și jucătorii.

Pe baza succesului răsunător pe care Need for Speed: Hot Pursuit l-a avut, EA știa deja că are pe mâna o franciză profitabilă, NFS începând să prindă atât la gameri, dar și la critici. Astfel, a început lucrul la unul dintre cele mai interesante jocuri din serie. Need for Speed 4 a avut nici mai mult, nici mai puțin de trei subtitluri și o schimbare de nume în Japonia din cauza drepturilor de licențiere. Deși titlul oficial a fost Need for Speed: High Stakes, în Europa sau Brazila el a fost vândut sub numele de Need for Speed: Road Challenge, Need for Speed: Brennender Asphalt în Germania și Over Drivin’ IV în Japonia. Dar această parte a fost și ultima care și-a mai schimbat numele sau sub-titlul, EA dorind-și după 1999 o franciză mult mai ușor recognoscibilă. Și a reușit.

High Stakes a fost și el subiect de controversă, existând deosebiri substanțiale între varianta de PC și cea de Console, precum mașini exclusive pentru varianta de Playstation, texturi, sunete și melodii disponibile doar pe una dintre variante și faptul că acum există un sistem de deformare a caroseriei, care din păcate nu funcționa prea bine nici măcar pe varianta de PC. Chiar și așa, acest sistem de avariere a vehiculelor a prins foarte bine, aducând noi jucători la linia de start. Iar de data asta aveai ce face: exista o carieră, care introducea ideea unui sistem monetar în joc, gamerul fiind nevoit să cumpere bolizii de această dată, campania fiind mult mai bine gândită, iar cursele mult mai variate.

Și surprizele pentru fanii seriei nu s-au oprit aici. High Stakes a pus și el o cărămidă în temelia seriei, fiind primul joc care includea un sistem de editare al mașinii, cu pachete de upgrade, atât de performanță, cât și estetice. High Stakes a fost și primul joc care te lăsa să îți tunezi mașina la nivel de detaliu. Din păcate, cea mai mare problema, Inteligentul Artificial, nu a primit un upgrade, funcționând aproape identic cu cel din Hot Pursuit, lucru care i-a deranjat serios pe gameri. Dar nu pentru mult timp, următorul titlu din franciză avea să vină cu pedigree, tradiție… și bolizi de mare clasa!

Porsche și Hot Pursuit 2 au pus seria pe un piedestal

Need For Speed: Porsche este primul și singurul joc din serie care conține vehicule produse de un singur fabricant. Porsche a adus în joc peste 80 de modele, noi și vechi, de la clasicul 356 Ferdinand până la noul 911 Turbo 2000. Need For Speed: Porsche a prins la public instant ca nessul. Aici am găsit rute alternative ale unor traseee, posibilitatea de a „tăia” drumul, dar și două experiențe diferite single-player: prima ca un șofer de fabrică, apoi ca pilot de test. Din păcate este și ultimul joc din serie care afectează performanța mașinii în funcție de daunele caroseriei, EA făcând pasul decisiv către Arcade după Need for Speed Porsche. Cockpit view-ul și damage-ul s-au mai întors în franciză abia în ProStreet.

Istoria Need for Speed
Need for Speed Porsche

Din păcate și la NFS Porsche au fost probleme. Modul Factory Driver în varianta de PC era extrem de diferit față cel de pe Playstation 1, iar în 13 noiembrie 2003 Porsche împreună cu EA lansează și un DLC aniversar, introducând 40 Jahre 911 Bundle, pentru a aniversa 40 de ani de la lansarea primului 911. Prețul a fost un pic piperat pentru acest Bundle, având în vedere că a fost lansat doar în Germania. Un joc care a făcut istorie, existând zvonuri cum că EA ar fi fost în tratative și cu Ford pentru un joc similar, dar acesta nu s-a materializat.

Un alt lucru pe care EA l-a făcut odată cu lansarea lui Porsche, a fost să aducă și prima portare pe consolele handheld, Need for Speed Porsche fiind adus și pe Game Boy Advanced. Mai sărăcăcios, cu doar 25 de modele de mașini, dar cu suport de multiplayer pentru 4 jucători.  EA a tot cochetat cu un concept de joc online, iar seria NFS era găina cu ouă de aur în acele vremuri, anul fiind 2001, piață fiind încă tânăra, iar franciză făcea pasul către online-racing. Motor City Online a fost prima încercare a celor de la Electronic Arts de a pune cap la cap un joc online masiv, gândit pentru fanii racerelor. Dechis în luna Octombrie 2001 și închis în luna august în 2003, Motor City Online nu a avut o soartă strălucită, dar este considerat ca făcând parte din seria NFS, având în vedere că se pot vedea cu ochiul liber asemănările dintre High Stakes și Motor City, jocurile folosind de fapt același motor și aceleași asset-uri. Motor City a fost numit cel mai bun joc de racing la E3 2000, iar coloana sonoră era presărată cu Funk, Surf, Classic Rock sau Oldies. Din păcate toate acestea nu au scăpat Motor City de la închidere în 2003. Rămâne totuși în istorie ca prima încercare de a trece seria într-un mediu online, lucru pe care EA avea să îl facă… dar nu într-un viitor apropiat. Următoarea parte a seriei a revenit la origini, și a închis prima eră NFS, de aici franciză începând să se transforme in ceea ce este astăzi.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 apare pe PC, Playstation 2, Xbox și Gamecube în anul de grație 2002, fiind un joc de nota 8, conform GameRanking și Metacritic, variantele jocurilor fiind totuși bine primite de către gameri, cu excepția portării pe Gamecube, considerată a fi cea mai slabă. Hot Pursuit 2 a avut și un ciclu de dezvoltare alambicat rău. Varianta de Xbox , Gamecube și PC au fost dezvoltatate de EA Seattle, în timp ce varianta de PS2 era produsă pe atunci de EA Black Box în Vancouver. De aceea și în acest caz avem deosebiri mari între jocuri, precum curse exclusive pentru Playstation, dar și modele diferite de mașini și alte mici inserții în gameplay, care făceau pe atunci ca varianta de PS2 să fie mai bună în unele cazuri.

Este din păcate și ultimul din serie care te lasă să controlezi mașini de poliție, cel puțin până în 2010, când EA alături de Criterion Games readuce cursele cu poliția în prim plan. Aici s-a concentrat pe elementul arcade, fiind și un pas înapoi față de Posche, lucru pe care gamerii l-au remarcat. S-au dus editarile în detaliu ale caroseriei, ciclul zi-noapte precum și efectele atmosferice. Din păcate, tot ceea ce puteai să faci era să schimbi culoarea mașinii. Din fericire, modurile de joc au fost variate, acum existând Be the Cop, Challange, curse speciale menite să fie editate de către jucător, Championship, Hot Pursuit, cum era de așteptat, și Quick Race. Mai mult sau mai puțin, Hot Pursuit 2 a rămas în memoria fanilor ca o amintire plăcută, în funcție de platforma pe care au încercat titlul. Cert este că următorul joc a adus înapoi nu doar editarea mașinilor, dar și unele elemente care vor face din acest nou NFS o legendă!

Istoria Need for Speed
Need for Speed Hot Pursuit 2

Va urma: Perioada de glorie

Acesta a fost primul captiol din istoria unei serii legendare. În capitolul 2 din Istoria Need for Speed vom urmări modul în care franciza a apucat o direcție nouă și a ieșit în stradă, a luat mașini precum Peugeot 206 și le-a transformat în adevărați bolizi de curse și mai mult de atât, în opere pentru pasionații de artă urbană. Cu siguranță perioada cea mai glorioasă din viața seriei și cea în care se vor regăsi cele mai frumoase amintiri ale multora dintre voi.

Articole asemanatoare

Back to top button