Criza de semiconductori încă este reală, cel puțin conform specialiștilor din domeniul auto, și asta deși producătorii de chip-uri cresc capacitatea de fabricare constant. Problema a început odată cu pandemia, atunci când lumea s-a oprit în loc preț de câteva luni. Asta a dat peste cap lanțurile de aprovizionare, iar efectele majore încă sunt resimțite.
Spre exemplu, jurnaliștii de la publicația Automotive News se așteaptă ca în 2023 să fie construite mai puține autovehicule față de anul 2022, mai exact cu 3 milioane mai puține față de acest an. Totuși, suntem pe un drum bun, ținând cont că în 2022 au fost construite cu 4,5 milioane mai puține mașini față de 2021, iar în 2021 au fost pierdute peste 10 milioane de autovehicule față de 2020.
Puși față în față cu această situație, producătorii de mașini au venit cu idei care mai de care mai ingenioase. În mod tradițional, majoritatea mașinilor aveau chip-urile și aparatura preinstalate pentru mai toate funcțiile opționale pe care producătorul le oferă, chiar dacă ele nu sunt activate din fabrică. Asta scădea complexitatea procesului de fabricație și și le dădea dealerilor opțiunea de a cere mai mulți bani pentru activarea anumitor funcții.
Dar ca să contracareze această criză de chip-uri, producătorii au ales să nu monteze de-a dreptul unele semiconductoare pe mașinile care nu aveau nevoie de ele. Este o metodă ingenioasă pentru a mai salva niște chip-uri, dar vine cu câteva probleme și costuri crescute, costuri care s-au reflectat în ultima vreme în nota de plată achitată de către clientul final.
Astfel, dacă vrei să-ți cumperi o mașină nouă curând, o să te confrunți fie cu liste lungi de așteptare, fie cu prețuri umflate. Recomandarea mea ar fi să mai aștepți un an, pentru că se pare că 2024 va fi anul în care această situație se va remedia (cel puțin în mare parte) iar lucrurile vor reveni la un oarecare normal.