TECHTech&IT

Presa s-a supărat pe Elon Musk

Ultimele zile au fost foarte încinse pentru Elon Musk, deoarece a reușit stârnească furia a cam toată presa de peste ocean. Ca urmare a unui articol despre Tesla pe care Musk l-a interpretat a fi mai interesat de-a provoca scandal decât de adevăr, antreprenorul a dezvăluit o nouă inițiativă. De această dată una care nu implică aruncătoare de flăcări.

Dacă această declarație în sine nu era suficient de aspră la adresa presei, atunci sondajul pe care l-a publicat prin care cerea publicului să își exprime părerea despre o astfel de inițiativă a început să atragă critici foarte multe.

Departe de a fi încă o gluma de-a sa, Musk chiar pare să fi depus actele necesare pentru înființarea unei entități numite Pravda Corp., o denumire în mod intenționat împărțită cu cel mai mare ziar din URSS.

Ideea sa este cea de-a pune bazele unui sistem pe care oamenii de rând îl pot folosi pentru a stabili dacă o știre, un articol, o poveste, în general orice element de natură jurnalistică de pe internet este adevărat sau nu. Alături de asta ar fi și o bibliotecă a muncii fiecărui jurnalist din care s-ar putea observa cu ușurință dacă individul cu pricina are anumite înclinări, preferință sau încearcă mai presus de tot să formeze propriul narativ în ciuda realității.

Democratizarea adevărului în mod normal nu este o idee bună, din moment ce indiferent cât de multă lume ar vota pentru ca Pământul să fie turtit, tot va fi o sferă bombată. Totuși, există un exemplu la care conceptul de crowd sourcing al cunoștințelor a fost nu doar o idee bună, dar atât de bună încât a distrus competiția controlată de entități singulare. Acel exemplu este Wikipedia, enciclopedia digitală cea mai des utilizată de întreaga planetă.

Dacă Musk are de gând să creeze ceva similar, dar a cărui scop va fi cel de-a dezvălui cât de multă încredere ar trebui acordată publicațiilor, jurnaliștilor și articolelor de pe internet, ar putea avea un efect pozitiv asupra distribuirii de informații în era digitală. Atât timp cât nu se transformă în ceva de genul Yelp, a cărui motiv de existență este mai mult șantajul decât să ofere informații consumatorului, n-ar fi o idee rea. Cel puțin, n-ar fi o idee rea pentru publicul larg.

Presa în schimb pare să fi sărit direct la jugulară, făcându-și apariția numeroase articole prin diverse publicații de pe internet și diverse postări ale jurnaliștilor pe rețelele de socializare în care Musk era târât prin noroi de parcă ar fi Stalin la pătrat altoit cu Hitler. Pe lângă asta, articolele tindeau să meargă și pe ideea că „ce știe publicul larg despre jurnalism ce nu știm noi mai bine”, ceva ce este o reacție de-a dreptul oribilă, după cum pot atesta toți cei care îmi citesc știrile. Mai țineți minte când am încurcat un Arduino cu un Edison, sau JavaScript cu Java(în apărarea mea, încă mă recuperam după operație)? Ați vrea ca cineva ca mine să aibă ultimul cuvânt când vine vorba de ce este adevăr sau nu? Foarte probabil nu.

Războiul dintre Elon Musk și presă occidentală va continua pe măsură ce este pusă la punct inițiativa aceasta. Așa că vă puteți aștepta să vedeți mai mult scandal în curând. La urma urmei, nu toată lumea care scrie ceva greșit într-un articol are intenții rele, dar de la un anumit moment începe să bată la ochi.

Iulian Mocanu

Redactor Știri

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button