Agențiile europene de reglementare acuză Google de practici anti-concurențiale, constând în modificarea abuzivă a algoritmilor Google Search pentru a reduce vizibilitatea anumitor site-uri de internet și furnizori de servicii online.
Măsurile anunțate de autoritățile europene vin în urma unei hotărâri nefavorabile pe acest subiect pronunțată în tribunal, care a cerut Google să schimbe modul în care serviciul de căutare afișează rezultatele. Potrivit investigațiilor desfășurate și adăugate la dosar în acțiunea judecătorească, modificările algoritmului Google Search a adus o reducere a traficului cu până la 30% pe platforme precum Booking, Expedia și Airbnb. Însă lista platformelor afectate este mult mai mare, potențial afectând mii de site-uri web.
Fără a impune și restabilirea algoritmilor Google Search la un stadiu de dinaintea manifestării problemelor semnalate, lista cerințelor publicate de Comisia Europeană prevede posibilitatea companiilor să afișeze prețuri și imagini direct în rezultatele generate la Căutare.
O altă cerință este ca serviciile Google să nu aibă un impact vizual atât de proeminent în listele Google Search care includ elemente vizuale diferite. Spre exemplu, la căutarea după numele unui produs lista cu rezultate afișează la partea de sus o selecție de oferte promovate prin platforma de publicitate deținută de Google, evidențiate în mod strident pentru ademenirea utilizatorilor care astfel ajung să ignore adevărata listă cu rezultate la căutare. Iar în lipsa unei potriviri perfecte cu expresia de căutare folosită, ofertele promovate scoase în față sunt mai degrabă aproximări după categoria respectivă, irosind timpul utilizatorilor și îndreptându-i de informația căutată de fapt. Iar această problemă este chiar mai presantă pentru site-urile de conținut, care și-au văzut veniturile diminuate prin prăbușirea afișărilor generate cu cel mai popular motor de căutare.
O altă cerință este ca rezultatele căutării în limbile germană, belgiană și estonă să nu afișeze o hartă cu locații.
Comisia Europeană folosește legislația DMA (Digital Markets Act) pentru a forța companiile de tehnologie să-și ajusteze practicile de business folosite în spațiul comunitar, sub sancțiunea aplicării de amenzi usturătoare și alte restricții. Cu toate acestea, nici Google și nici companiile afectate de modificarea algoritmului nu au fost mulțumite de remediile propuse de UE.
Pe de o parte, Google susține că modificările cerute sunt compromisuri dificile ”. În plus, Oliver Bethel – director juridic la Google – a spus că astfel de cerințe nu vor avea niciun efect pozitiv asupra companiilor. Pe de altă parte, unele companii și experți au opinii similare cu cele ale lui Oliver Bethel. Cu alte cuvinte, modificările propuse nu par să abordeze problema principală, care este noul algoritm de căutare.
Criticii cred că serviciile Google vor continua să iasă în evidență față de alte rezultate de căutare, iar solicitările UE pentru ascunderea hărții cu locația furnizorilor relevanți pentru căutare vor afecta tot companiile mici (ex. hoteluri, restaurante), care vor fi mai dificil de găsit în lumea reală.