Google anunță platforma de Cloud Gaming Stadia
Efortul celor de la Google de a realiza un sistem de streaming pentru jocuri s-a materializat sub forma unui produs efectiv, Stadia.
Noua platformă a fost prezentată pe larg la GDC, și promite să ofere ceva la care lumea tot visează de mai bine de un deceniu. Un serviciu ce îți permite să joci cele mai noi titluri direct din vestitul „cloud”, indiferent de modul în care o accesezi. Stadia poate fi accesat de pe PC, poate fi accesat de pe televizor, poate fi accesat de pe un Chromebook, de pe o tabletă, de pe un telefon, în esență de pe orice poate folosi browser-ul Chrome.
Stadia este o platformă ce va permite atât utilizatorilor de rând să se distreze cu jocuri disponibile și pe alte platforme, cât și una menită pentru ca dezvoltatorii să creeze experiențe noi. Platforma este construită în jurul unor sisteme cu procesoare x86, ce se folosesc de tehnologie AMD, și Vulkan, pentru a oferi o putere grafică de mai bine de 10TFLOPS. Asta se va traduce în suport din prima zi pentru redarea de jocuri la 4K, cu HDR, la 60 de cadre pe secundă, iar cu timpul intenția este cea de a ajunge până la rezoluția de 8K.
Puterea hardware-ului nu se limitează doar la asta ceea ce ați putea vedea în mod normal la o consolă, din moment ce toată tehnologia șade pe un server unde poate fi în mod constant dezvoltată și îmbunătățită. Așa că infrastructura se va putea folosi de Machine Learning pentru a implementa tot soiul de efecte, și va putea fi inter-conectată, oferind experiențe până acum foarte greu de realizat. Un exemplu ar fi realizarea unui joc de tipul Battle Royale cu mii de jucători la care să nu existe sacadare, sau a unui joc cooperativ la care veți putea vedea în mod constant punctul de vedere al coechipierilor într-un ecran dedicat, fără să fie un impact asupra performanței. Partea de multiplayer va mai permite experiențe lipsite de lag-ul asociat prezenței unui individ cu latență groaznică, deoarece totul se întâmplă în centrele de date. Tot din această cauză nu ar fi probleme cu trișori.
Inițiativa celor de la Google nu vine fără suportul industriei. Ubisoft și-a anunțat sprijinul continuu pentru proiect, jocul lor Assassin’s Creed Odyssey fiind folosit la testele inițiale. Id Software a pregătit Doom Eternal pentru această platformă. Motoarele Unreal și Unity vor avea suport pentru Stadia, ceea ce înseamnă că dezvoltatorii se vor putea folosi de unelte cunoscute pentru a crea jocuri pentru această platformă, dar în ceea ce privește hardware-ul, se vor putea folosi direct de centrele de date Google. Și dacă sta nu era destul, există acum și un studiou dedicat producției de jocuri în cadrul companiei, la cârma căruia se află Jade Raymond.
Compania a dezvăluit și un controller special creat pentru Stadia, ce include două funcții suplimentare față de unul Xinput de zi cu zi. Are inclus Google Assistant, ce va face probabil mai multe lucruri decât face în acest moment Google Assistant. Are un buton de Share, ce permite încărcarea pe Youtube automată a conținutului din joc. Din moment ce toată înregistrarea se produce pe server, nu veți observa probleme de performanță din cauza înregistrării sau a streaming-ului, iar integrarea cu Youtube permite interacțiune destul de directă cu publicul. Se pot împărți până și salvări prin serviciu. De asemenea, controller-ul nu este conectat la PC/sistem prin Bluetooth, ci prin Wi-Fi la serverul Google de pe care rulează jocul, ceea ce înseamnă că poate fi folosit pe orice platformă.
Stadia va fi lansat anul acesta, dar nu sunt informații concrete despre dată și despre prețul sau modul în care va fi vândut acest serviciu. Când va fi lansat, va fi disponibil în SUA, Canada și câteva părți din Europa printre care se pare că nu ne numărăm. Detalii mai multe vor fi disponibile pe parcursul anului.