
AMD ne tot amenință de anul trecut că FidelityFX Super Resolution 3, ori pe scurt FSR 3, o să vină și o să dea industria hardware peste cap. Doar că plăcile Radeon RX 7000 au ieșit de câteva luni și încă nici urmă de tehnologia de super-sampling a taberei roșii; asta așa, în timp ce NVIDIA defilează mândri nevoie mare cu DLSS 3 în brațe. Însă după ultimele actualizări ale codului sursă de pe GitHub, s-ar părea că suntem aproape de marea lansare.
Prima și cea mai interesantă chestie este că în sfârșit, plăcile video AMD Radeon vin cu nuclee dedicate inteligenței artificiale. Asta înseamnă că FSR 3 nu va mai funcționa doar software, ci are la îndemână și ceva hardware dedicat. Ceea ce ne duce la una dintre cele mai tari funcții ale noii tehnologii: frame generation. Introdus de NVIDIA odată cu DLSS 3, trucul ăsta creează cadre extra și automat, duce la medii de FPS mai mari.
FSR 3 va putea să genereze până la patru cadre interpolate pentru fiecare cadru randat. Asta s-ar traduce, teoretic, în performanță de patru ori mai mare, dar… NVIDIA folosește această tehnologie mult mai limitat, mai exact un cadru extra la fiecare cadru randat de placă. Și nici nu ai voie tu, ca utilizator, să modifici asta. În cazul soluției de la AMD, în codul sursă putem vedea o valoare Frame Generation Ratio care poate urcă până la 4X.
Dar asta mă face și să-mi pun anumite întrebări. Deși faină, tehnologia Frame Generation de la NVIDIA nu este perfectă și creează efect de ghosting și screen tearing. Oare cum vor reuși oare cei de la AMD să treacă peste asta ținând cont că hardware, sunt în urmă cu o generație față de tabăra verde. Ori poate ne așteaptă o pantă de evoluție în care tehnologia va pleca dintr-un stagiu experimental, urmând să se maturizeze în timp.
Some interesting implications for this:
– FSR3 being driver-side would not work on NVIDIA GPUs
– "FrameGenRatio" implies it can create more than 1 interpolated frame per real frame. https://t.co/WGEXcQlUH6— Kepler (@Kepler_L2) May 23, 2023
Tehnologia FSR 3 ar putea fi exclusivă pentru cei cu plăci video Radeon
Tehnologia FSR 3 promite multe, iar dacă cei de la AMD chiar livrează ce-au promis în cadrul prezentării de anul trecut din Las Vegas, competiția cu NVIDIA va deveni din ce în ce mai strânsă. Însă o chestie care a fost mereu la baza acestui concept, a fost abordarea open-source. Adică FSR funcționează pe orice, fie că e GPU de la AMD, NVIDIA sau Intel, însă cu noile adiții și probabil și nevoia de nuclee AI, zvonurile vorbesc despre un update la nivel de driver.
Adică FSR 3 va funcționa pe plăcile video care sunt compatibile cu driverele AMD. Cu toate astea, nu mi se pare o mișcare rea din partea producătorului. Făcând tehnologia exclusivă pe propriile plăci, controlul asupra acesteia este mai mare. Iar între timp, versiunea open-source poate fi întreținută de o echipă separată și desigur, de comunitatea care oricum o îmbunătățește cât de mult poate. Privind lucrurile prin așa numiții „rose tinted glasses” pot spune că sunt nerăbdător.