Administrația SUA pare îngrijorată de scenariul unde autoturismele importate din China și vândute în piețele occidentale ar putea fi dezactivate la comanda regimului de la Beijing, paralizând traficul auto și cauzând pagube economice uriașe națiunilor „adversare”.
Iar un astfel de scenariu este mai mult decât teorie. Producătorul american Tesla are deja capacitatea de a dezactiva orice mașină conectată la internet, după cum am văzut deja în cazul intens mediatizat al exemplarului Tesla Cybertruck ajuns la Ramzan Kadyrov, un apropiat al dictatorului Vladimir Putin.
Anticipând repetarea unei astfel de ispravă, dar la scară mult mai mare și îndreptată împotriva cetățenilor americani, Departamentul American al Comerțului a propus o interdicție privind implementarea softurilor și componentelor fizice fabricate în China sau Rusia pe autoturismele conectate la internet și vândute în SUA. Prin extensie, reglementarea va bloca de facto și vânzarea mașinilor chinezești în SUA, fără a mai apela la tarifele pe importuri care au atras furia regimului de la Beijing,
În schimb, SUA va obliga producătorii auto care doresc să vândă în țară să înlocuiască de pe autoturismele importate piesele și programele de proveniență chinezească. De asemenea, autoritățile americane vor opri testarea mașinilor prevăzute cu sisteme de conducere autonomă, blocând folosirea pe teritoriul SUA a sistemelor de asistență la condus ce ar putea fi deturnate/transformate în armă în eventualitatea unui conflict.
Potrivit secretarului american pentru Comerț, “într-o situație extremă, un adversar al SUA ar putea închide sau prelua controlul asupra tuturor vehiculelor care operează în Statele Unite, provocând accidente și blocând drumurile”. În ciuda faptului că în SUA sunt aduse relativ puține vehicule din China pentru vânzare, oficialul american a afirmat că autoritățile acționează “înainte ca furnizorii, producătorii auto și componentele cu legături cu China sau Rusia să devină ceva obișnuit pentru sectorul auto american. Nu vom aștepta până când drumurile noastre vor fi pline de mașini, iar riscul va fi extrem de ridicat”.
Liniștind temerile consumatorilor care au achiziționat deja autovehicule ce ar putea fi prevăzute cu tehnologiile incriminate, un alt oficial american a confirmat că măsura nu vizează autoturismele aflate deja în circulație, interdicția privind partea de software intrând în vigoare abia pentru cele fabricate din 2027, iar cea vizând componentele hardware începând cu anul 2030.
Deși măsurile anunțate de administrația Biden nu au deocamdată un corespondent european, având în vedere afluxul de producători auto din China dornici să se extindă pe continent, precum și diversele colaborări între industria auto europeană și partenerii din China, este greu de crezut că astfel de măsuri nu vor fi discutate cât de poate de serios în perioada următoare.