Gaming

Epoca remake-urilor de jocuri: cinci exemple reușite și cinci catastrofe

De ceva timp, tot mai mulți dezvoltatori și publisheri aleg să refacă jocuri vechi și să le aducă în epoca modernă a jocurilor video, atât din perspectiva graficii cât și a mecanicilor de joc în unele cazuri. Iar 2023 a fost unul dintre cei mai buni ani atunci când vine vorba de remake-uri și remaster-uri. Dar asta ne-a făcut să ne întrebăm: care sunt cele mai bune remake-uri lansate vreodată?

Și, poate și mai important, care sunt cele mai proaste? Pentru că pentru fiecare lansare bună avem mai multe care nu ar fi trebuit să vadă lumina zilei vreodată. Poate că unii veți descalifica un remake din start pe motiv că este aceeași supă, reîncălzită. Dar perspectiva mea nu e asta.

În realitate, cred că un remake bine făcut, care să aducă omagii și să respecte materialul sursă și care să modernizeze unele aspecte importante face un joc bun din trecut mai accesibil pentru gamerii de azi, mulți dintre ei mai tineri, care nu au avut ocazia să experimenteze unele opere de artă de acum 10-20 de ani. Așa că, fără să o mai lungim aiurea, haideți să vorbim despre cele mai mișto, dar și despre cele mai eșuate remake-uri și remaster-uri.

Bun: Resident Evil 4: Remake

Începem cu un remake lansat chiar anul trecut deoarece, așa cum ziceam și la început, 2023 a fost un an foarte bun pentru remake-uri. Resident Evil 4: Remake duce tradiția seriei mai departe cu o altă reinterpretare modernă foarte reușită. Considerat cel mai bun joc din franciză, baza așternută de originalul Resident Evil 4 era deja solidă, deci un refresh de grafică și câteva schimbări majore, dar cu bun gust, aduse mecanicilor fac din cel mai recent joc din serie o adevărată capodoperă.

Ba mai mult, Resident Evil 4: Remake a fost nominalizat la categoria de „Jocul Anului” în cadrul The Game Awards, spre furia multora. Cei mai vehemenți spun că o reinterpretare de genul nu are ce căuta în aceeași listă alături de titluri precum The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Baldur’s Gate III (despre care, apropo, vom vorbi mai multe în alt clip, curând) și Spider-Man 2. Dar părerea mea este că, la câtă muncă au băgat cei de la Capcom în acest joc, omisiunea lui din top ar fi o adevărată crimă.

Prost: Warcraft III Reforged

Sunt puține jocuri din genul Real-Time Strategy (sau RTS) care au avut un impact atât de mare precum Warcraft III. Jocul ăsta a spus o poveste foarte bună, a avut un gameplay complex dar ușor de înțeles, un mod multiplayer extrem de reușit și de popular iar, poate mai presus de toate, a avut suport pentru hărți și moduri de joc create de comunitate. Până la urmă, în Warcraft III s-a născut genul MoBA cu originalul Defense of the Ancients (DotA pe scurt), un lucru care nu ar fi fost posibil fără abordarea deschisă a studioului când vine vorba de conținut făcut de jucători.

Astfel, perspectivele unui remaster erau foarte bune, și tot ce trebuia Blizzard să facă era să actualizeze componenta grafică și să păstreze ideea de platformă deschisă, care îmbrățișează ideile și creațiile comunității. Ei bine, din nefericire, nu asta s-a întâmplat.

În schimb, dezvoltatorii au ales să aducă niște modificări ciudate personajelor din joc, totul în timp ce texturile și hărțile au primit upgrade-uri mici iar, la lansare cel puțin, uneltele necesare pentru crearea de conținut nou lipseau cu desăvârșire. Partea cea mai rea este că versiunea originală a jocului nu mai poate accesa modul online, deci fie că vrei sau nu trebuie să te joci noua lansare. Și uite așa, Warcraft III Reforged a rămas în istorie drept unul dintre cele mai slabe remaster-uri din toate timpurile.

Bun: Mafia Definitive Edition

În 2020, 2K Games au ieșit pe piață cu ceva neașteptat: unul dintre cele mai reușite remake-uri of all time sub forma lui Mafia Definitive Edition. Și dacă stau bine să mă gândesc acest joc a fost o alegere bună, dat fiind faptul că originalul Mafia este considerat excepțional de mulți. Dar în zilele noastre, titlul inițial avea nevoie de multe îmbunătățiri la mai toate capitolele pentru a putea fi jucat de gamerii mai tineri.

Iar aceste îmbunătățiri au venit în versiunea Definitive Edition. Grafica a fost refăcută de la zero și arată senzațional chiar și acum, trei ani mai târziu, mecanicile de shooting au fost adaptate după filosofiile de design moderne iar majoritatea misiunilor din joc au fost modificate și îmbunătățite pentru a face firul narativ mai plăcut de parcurs. A fost unul dintre cele mai bune jocuri din 2020 și cred eu că merită din plin o poziție în această listă.

Prost: Silent Hill HD

Originalele jocuri Silent Hill, lansate pe primul PlayStation, sunt un punct de cotitură important în industria de jocuri video. Ele au jucat un rol important în definirea genului survival horror și sunt considerate de mulți drept unele dintre cele mai bune titluri de genul, deci când Konami au anunțat că vor remasteriza primele jocuri din serie, fanii aveau așteptări mari.

Ceața din joc a fost implementată original pentru a masca limitările tehnologice ale vechii console, dar juca și un rol atmosferic important, deoarece ascundea inamicii și crea un sentiment de neliniște constant, exact ceea ce vrei de la un joc horror. Greșeala capitală pe care dezvoltatorii au făcut-o a fost eliminarea aproape în totalitate a ceții dense odată cu lansarea jocurilor pe sisteme mult mai potente, lucru care a știrbit mult din experiență. În plus, multe texturi erau de proastă calitate și, per total, jocurile arătau mai plictisitor decât versiunile originale de pe PS1.

Bun: Final Fantasy VII Remake

Square Enix și-au asumat un risc major atunci când au decis să refacă complet originalul Final Fantasy VII, unul dintre pionierii JRPG-urilor și primul joc 3D din serie. Dar, din fericire, riscul a meritat, pentru că Final Fantasy VII Remake este o reinterpretare perfectă a unuia dintre cele mai bune jocuri din toate timpurile. Iar cum comunitatea fanilor Final Fantasy este atât de vocală și de critică, astea sunt cuvinte mari.

Noul sistem de combat cu mai multă acțiune care a înlocuit bătăliile turn-based din trecut este foarte bine implementat, componenta grafică este superbă iar multe personaje care în jocul original nu au avut prea mult screen time s-au întors aici cu mai multe lucuri interesante de spus. Sigur, puriștii au criticat remake-ul pentru faptul că a deviat destul de mult de la firul narativ inițial, dar oricine a jucat ambele jocuri îți poate spune că asta a fost de bine, ținând cont că povestea a fost unul dintre punctele forte ale noului joc.

Prost: Goldeneye 007

Originalul Goldeneye 007, dezvoltat de Rare Entertainment și lansat în 1997 pe Nintendo 64 este unul dintre jocurile care au definit genul First-Person Shooter pe care îl iubim astăzi. Spre deosebire de DOOM și alte titluri asemenea, Goldeneye 007 venea cu o campanie plină cu misiuni story-driven foarte bune, o componentă stealth bine pusă la punct și un gameplay rafinat și amuzant.

Astea fiind zise, atunci când Activision au anunțat că vor face un remake al jocului original în 2010, toată comunitatea de gameri a fost în delir… până când au aflat că jocul va fi disponibil exclusiv pe Nintendo Wii, o consolă cunoscută pentru jocurile casual, nicidecum pentru shootere. Ei bine, așa cum mulți s-au așteptat, rezultatul a fost dezamăgitor. Schema de controale era ciudată grație telecomenzilor cu giroscop, grafica era ținută în spate de puterea relativ mică a consolei iar componenta stealth aproape că nici nu funcționează, un downgrade major față de originalul titlu.

Bun: Demon’s Souls

Mulți ați auzit de studioul FromSoftware, echipa din spatele legendarei serii Dark Souls. Dar înainte de Dark Souls, FromSoftware au lansat Demon’s Souls, primul joc cu și despre suflete și titlul care a pus bazele unui gen de joc atât de răspândit și de apreciat astăzi, cel de „souls like”. Dark Souls este jocul care a popularizat ideea, dar formula inițială a fost implementată în Demon’s Souls în 2009.

Dar în 2020, FromSoftware au încredințat Demon’s Souls în mâinile unui studio pe nume BluePoint Games cu o singură condiție: să facă cel mai bun și mai corect remake ever. Și fix asta au făcut, iar remake-ul lui Demon’s Souls de pe PS5 este absolut superb. Dificultatea înfiorătoare care a fost văzută inițial acum aproape 15 ani este recreată perfect aici, totul în timp ce grafica a fost îmbunătățită major, dialogul a fost reînregistrat și noi arme și animații au fost adăugate. Este un omagiu adus materialului sursă, și un exemplu de remake extrem de reușit.

Prost: Dark Souls Remastered

În interesul corectitudinii, dacă am inclus Demon’s Souls la categoria „bun”, trebuie să vorbim despre Dark Souls Remastered la categoria „nu atât de bun”. Și înainte să îmi sară comunitatea iubitoare de Dark Souls în cap, nu spun că jocul în sine este prost, ci doar că nu merită numele de „remaster”. Pe parte grafică, singurele modificări au fost creșterea rezoluției maxime până la 4K pe PS4 Pro și Xbox One X.

Asta înseamnă că texturile și efectele vechi au rămas, doar sunt randate la o rezoluție ceva mai mare, o lovitură grea pentru cei care se așteptau ca noua versiune a jocului să aducă originalul titlu în pas cu vremurile. Sigur, câteva modificări de quality of life au fost implementate, cum ar fi adăugarea unui nou Bonfire lângă Vamos, dar multe dintre problemele semnalate de fani în versiunea originală au rămas nerezolvate și, overall, lansarea asta a lăsat un gust amar în gurile multora.

Bun: Black Mesa

Putem spune cu certitudine că originalul Half-Life este unul dintre cele mai importante jocuri din toate timpurile. Este titlul care i-a propulsat pe Valve în vârful industriei, și nu e de mirare de ce: a fost primul first-person shooter story driven și a implementat puzzle-uri cum niciun alt joc de la vremea nu a făcut-o. Astea fiind zise, un remaster sau remake era ceva dorit de mulți, dar Valve nu au ascultat cerințele comunității. În schimb, comunitatea a luat problema în propriile mâini, iar rezultatele sunt incredibile.

Black Mesa este un remake complet al primului Half-Life în motorul Source, motor pe care CS:GO era bazat. Și când zic remake, I mean it. Multe puzzle-uri noi au fost adăugate, AI-ul NPC-urilor a fost îmbunătățit și ultimele capitole din poveste au fost refăcute aproape complet. Proiectul a fost pornit de o echipă talentată de fani cam prin 2012, a ieșit în early access în 2015 iar în 2020, după opt ani lungi, Black Mesa a fost gata. Calitatea rework-ului i-a impresionat chiar și pe cei de la Valve, care au binecuvântat proiectul și le-a permis echipei din spate să îl vândă pe Steam.

Prost: GTA Trilogy: Definitive Edition

Acum urmează o pastilă greu de înghițit pentru fanii GTA. Deși seria nu poate fi asociată cu termenul de „dezamăgire”, nu toate lansările au fost perfecte. Și, cum GTA 6 este la orizont și vom vedea primul trailer al jocului curând, în decembrie, nu pot să nu mă gândesc la GTA Trilogy: Definitive Edition, un remaster al jocurilor care au propulsat seria asta pe culmile gloriei la începutul anilor 2000.

Pentru cine nu știe, primul joc GTA care a făcut tranziția la o lume 3D a fost GTA III în 2001, joc care a fost urmat mai apoi de Vice City în 2002 și San Andreas în 2004. Iar aceste trei jocuri au fost un succes atât de mare și au avut o influență atât de puternică în spațiul jocurilor video încât au devenit aproape o religie, chiar și aici în România. Astea fiind zise, îți dai seama că momentul în care Rockstar au anunțat un remaster complet al jocurilor ăstora, internetul a explodat.

Ce am primit în schimb a fost… tragic. De la bug-uri cu nemiluita până la schimbări majore care au alterat serios magia jocurilor precedente, este safe to say că GTA Trilogy: Definitive Edition nu a fost lansarea așteptată de fani. Acum, la doi ani după, toate trei jocurile sunt într-un stadiu mai bun decât erau la început, dar mulți tot preferă să joace versiunile originale, ceea ce spune multe despre calitatea remaster-urilor.

Acum a venit rândul vostru să-mi spuneți în comentarii: ce alte remake-uri sau remaster-uri proaste mai știți, care nu au adus nimic în plus față de materialul sursă sau care chiar au stricat magia originalului? Totodată, ce remake-uri fantastice ați jucat în ultima vreme?

Tudor Bostan

De la compunerile din clasele primare citite în fața clasei, până la timpul meu petrecut în presă, de mic am avut o pasiune pentru scris. Sunt student la o facultate de inginerie iar la Zona redactez știri din gaming și tech, presărate cu câte o recenzie pe ici-colo. Când nu scriu pentru site, mă prinde soarele dimineții în World of Warcraft sau în orice alt joc bun lansat recent.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button