AMD a anunțat la IFA 2024 noua arhitectură numită UDNA, care va unifica arhitecturile procesoarelor grafice RDNA, destinate consumatorilor, și CDNA, folosite în centrele de date. Anunțul a fost făcut de Jack Huynh, vicepreședinte senior al diviziei Computing and Graphics Business Group, într-un interviu acordat Tom’s Hardware. Noua arhitectură a fost dezvăluită la puțin timp după ce AMD a confirmat că nu intenționează să lanseze o nouă placă video care să concureze gama flagship de la NVIDIA.
Chiar dacă AMD nu se mai concentrează pe high-end gaming, UDNA este poziționată pentru a aborda o gamă largă de utilizări, inclusiv AI și HPC, zone unde CUDA domină. Astfel, unificarea arhitecturilor nu este doar un pas pentru a îmbunătăți performanțele GPU-urilor, ci și o mișcare strategică pentru a concura direct cu NVIDIA în domenii cheie, în afara gaming-ului de vârf.
Trecerea la UDNA și strategia AMD
Până acum, AMD a menținut arhitecturi separate pentru piața de consum (RDNA) și pentru centrele de date (CDNA), fiecare optimizată pentru nevoi diferite. Totuși, această abordare a creat provocări pentru dezvoltatori, deoarece optimizările separate au complicat procesul de dezvoltare. Jack Huynh, vicepreședintele senior AMD, a explicat că UDNA va simplifica acest proces, oferind o platformă comună și compatibilă atât cu RDNA, cât și cu CDNA.
Astfel, AMD își propune să crească numărul dezvoltatorilor care utilizează platforma, de la sute de mii la milioane, ceea ce i-ar putea oferi un avantaj competitiv în lupta cu NVIDIA.
Unul dintre principalele obiective ale arhitecturii UDNA este de a păstra optimizările și performanțele obținute de RDNA și CDNA păstrând structura și organizarea actuală a memoriei interne a GPU-urilor. Această strategie va asigura că tranziția la UDNA nu va afecta negativ performanța, iar dezvoltatorii nu vor trebui să refacă total optimizările anterioare.
UDNA va facilita, de asemenea, integrarea capacităților AI și HPC, domenii în care NVIDIA domină cu ajutorul arhitecturii CUDA. AMD a primit critici pentru lipsa unităților dedicate pentru accelerarea AI în RDNA, dar UDNA ar trebui să remedieze această problemă, aducând funcționalități similare cu tensor cores de la NVIDIA.
AMD încearcă să conteste poziția NVIDIA prin utilizarea ROCm, un ecosistem software open-source, dar succesul acestei strategii depinde de sprijinul comunității și de adoptarea amplă a ROCm. UDNA vine ca un răspuns la limitările actuale ale AMD în fața NVIDIA, care deține 88% din piața de plăcilor grafice high-end. AMD intenționează să se concentreze mai întâi pe segmentul de GPU-uri accesibile, înainte de a reveni la gama high-end, în speranța de a câștiga o cotă de piață mai mare.
Mișcarea AMD de a unifica arhitecturile RDNA și CDNA sub umbrela UDNA pare o strategie promițătoare, dar succesul depinde de modul în care această idee va fi implementată. În urmă cu 10 ani, AMD se afla într-o poziție similară în ceea ce privește competiția cu Intel pe piața procesoarelor. Atunci, mulți considerau că AMD nu are șanse reale să concureze cu gigantul Intel, care domina piața. Cu toate acestea, AMD a reușit să schimbe complet balanța de putere prin lansarea arhitecturii Zen, care a readus compania în fruntea competiției și a transformat percepția asupra produselor sale.
În prezent, în segmentul de procesoare grafice, AMD se află într-o situație similară față de NVIDIA, care domină cu arhitectura sa CUDA și cu performanțe superioare în gaming și AI. AMD trebuie să demonstreze că UDNA poate să ofere nu doar un raport preț-performanță competitiv, ci și o platformă solidă pentru dezvoltatorii care creează aplicații avansate, de la gaming la AI și HPC.