
AI Overviews este una dintre cele mai disruptive tehnologii Google bazate pe AI, create pentru a înlesni accesul utilizatorilor Google Search la orice informație vizată cu expresia de căutare folosită. Doar că sistemul s-a dovedit „un pic” prea eficient în ce privește atingerea scopului propus, rezumatele generate cu ajutorul inteligenței artificiale oferind răspunsurile așteptate de utilizatori într-un mod care scoate din „circuit” tocmai site-urile/autorii care au depus tot efortul pentru crearea respectivei baze de informații. Mă refer la site-urile din internet al căror conținut este folosit de Google în mod discreționar, doar citat prin afișarea de link-uri ce arată sursa informației.
Doar că odată ce răspunsul este prezentat chiar în deschiderea listei cu rezultate Google Search, deja rezumat și personalizat pentru a reflecta direct întrebarea pusă de tine, motivația ta pentru a da click pe link-urile adăugate pentru citarea surselor respective poate fi cel mult un act benevol de recunoștință, dispărând aproape orice motivație de a vizita site-ul care oferă de fapt acea informație.
Iar dacă inteligența artificială a devenit atât de eficientă în a furniza răspunsuri pentru orice, atunci site-urile de conținut rămân doar ca surse de informații liber de recoltat pentru „hrănirea” mașinăriilor bazate pe algoritmi, cu practic zero beneficii pentru autorii informațiilor respective.
Adresând acest „fenomen”, o coaliție de editori independenți au înaintat o plângere antitrust, solicitând sprijinul autorităților de reglementare din UE. Aceștia își exprimă îngrijorarea serioasă că rezumatele bazate pe inteligență artificială ale Google le afectează în mod nedrept afacerile. Inițiativa marchează o escaladare notabilă a tensiunilor continue dintre giganții inteligenței artificiale și creatorii de conținut, care se văd în mod simultan exploatați prin folosirea fără consimțământ a oricăror opere create, totodată pierzând și mijloacele de obținere a veniturilor care au funcționat până acum.
În loc să ofere pur și simplu linkuri, rezumatele AI Overviews scot din circuit autorii informațiilor generând răspunsuri concise, lungi de câteva paragrafe și foarte convingătoare în ce privește formula de prezentare. Și chiar dacă acuratețea informațiilor lasă deseori de dorit, rezultatul obținut este în cele mai multe cazuri suficient pentru a satisface curiozitatea utilizatorului Google Search, care pleacă cu informația servită în modul cel mai comod, fără să caute în altă parte.
Intenția Google este de a face căutarea mai rapidă și mai eficientă, permițând utilizatorilor să obțină răspunsuri imediate fără a fi neapărat nevoiți să acceseze un site web. Totuși, asta contravine scopului fundamental pentru care a fost creat motorul Google Search, anume, de a conecta utilizatorii în căutare de informații cu răspunsurile disponibile pe internet.
Dar în formula actuală, Google Search funcționează mai puțin ca un motor de căutare creat pentru înlesnirea accesului la surse de informare liber disponibile pe internet și mai mult ca un „oracol” atotștiutor, cu acces la o bogăție nespusă de informații pe care le interpretează în baza unor algoritmi opaci, controlați în cerc restrâns. Iar atunci când rezumatele AI Overviews nu sunt din categoria „halucinațiilor” generate de AI, informațiile prezentate pot distorsiona opinia cititorului folosind surse de informare preferate de algoritmii platformei.
Însă din perspectiva publicațiilor independente de știri, bloguri și alți furnizori de conținut, principala preocupare este că inteligența artificială a Google le „aspiră” conținutul și îl reîmpachetează. Teama este profundă: dacă utilizatorii obțin toate informațiile de care au nevoie direct din rezumatul inteligenței artificiale al paginii de căutare, de ce ar da click pentru a mai accesa articolul original? Iar dacă traficul web se „evaporă”, atunci și sursele de informare credibile și echidistante vor dispărea și ele, rămânând doar cele care supraviețuiesc din finanțarea obținută prin alte mijloace. Iar cum publicațiile premium, cu bază de abonați fideli, dispuși să plătească lună-de-lună pentru conținutul obținut sunt foarte puține la număr, rezultă că introducerea conținutului direct în AI Overviews, fără a-i compensa în mod adecvat pe autorii conținutului respectiv, este de fapt o formă de comportament anticoncurențial care subminează publicațiile independente, dar și libertatea presei independente, la modul general.
Plângerea oficială îndeamnă autoritățile de reglementare antitrust din UE să lanseze o investigație amănunțită pentru a stabili dacă funcționalitatea AI Overviews de la Google încalcă legile concurenței aplicabile în prezent.