Probabil că vasta majoritate a utilizatorilor YouTube vor aprecia această „inovație” preluată de la rivalul TikTok, platformei lipsindu-i o implementare funcțională pentru „doom-scrolling” între clipurile YouTube obișnuite. Știți voi, acel obicei de a derula aproape la nesfârșit feed-ul de clipuri TikTok, Instagram sau Facebook, oprindu-te pentru câteva secunde doar atunci când găsești ceva care să-ți capteze atenția. Și uite așa trec minute sau chiar ore în șir fără să faci nimic productiv, în afară de generat afișări pe platforma preferată de clipuri virale.
Dar probabil că vei spune că YouTube nu e o platformă de clipuri virale, așa că de ce face Google această mișcare. Simplu, pentru multiplicarea exponențială a afișărilor generate de clipurile încărcate pe platformă, simultan cu multiplicarea afișărilor din publicitate (ex. sari prin câteva clipuri sugerate în feed-ul ad-hoc și iei o pauză de reclamă full-screen).
Spre deosebire de feed-ul TikTok, clipurile la care poți sări printr-o comandă swipe-down pe imaginea redată în modul maximizat sunt relaționate cu subiectul clipului aflat inițial în redare. Cum ar fi, clipurile care-ți apăreau oricum în lista de sugestii afișată la derularea în jos, în dreapta listei de comentarii. Doar că acum poți schimba între ele mult mai comod, prin simple alunecări sus-jos pe imaginea maximizată.
Ce pierzi? Ei bine, vechiul mod de a interacționa cu clipurile redate în modul full-screen. În prezent, o alunecare în sus pe un videoclip redat în aplicația mobilă activează modul maximizat, o alunecare în jos inversând această comandă. Iar dacă derulezi în sus în modul maximizat, obții o listă cu videoclipuri recomandate pentru vizionare, relaționate cu subiectul celui aflat deja în redare.
The YouTube product team is fucking the gestures in the Android app one after another.
Who the fuck wants to scroll on a long form video? It was more useful to minimize/maximize videos.
As if fucking the in-app PiP wasn’t satisfying enough to whoever is getting off this. pic.twitter.com/1jY0XFbiMW
— Tushar Mehta (@thetymonbay) November 11, 2024
În noua formulă, o alunecare în sus pe ecran complet te trimite la următorul clip din lista cu recomandate, similar modului în care funcționează în YouTube Shorts sau în alte servicii precum TikTok sau Instagram. Iar cu o alunecare în jos, playerul te aduce la clipul redat anterior, fără a dezactiva modul maximizat. Într-un mod oarecum stângace, trebuie să revi la primul videoclip pentru a ieși din modul maximizat folosind gestul de glisare în jos. Alternativ, poți folosi butonul afișat în colțul imaginii pentru a părăsi imediat modul maximizat.
Momentan, nu este clar dacă funcționalitatea testată cu un grup restrâns de utilizatori va ajunge să fie încorporată în versiunea oficială a experienței YouTube, Google analizând mai întâi reacția utilizatorilor și beneficiile în ce privește creșterea numărului de afișări, inclusiv din publicitate.
Un posibil motiv pentru respingerea acestui experiment este chiar specificul YouTube, aceasta fiind o platformă axată mai degrabă pe clipuri de durată mai lungă, pe care nu le poți înțelege dacă sari pur și simplu de la un videoclip la următorul acordând doar câteva secunde de vizionare, insuficient pentru a vedea măcar introducerea pregătită de autorul respectiv. Sigur, funcționează pentru clipuri Youtube Shorts, dar nu ar fi o idee bună pentru Google să recompenseze autorii care produc conținut la nivel superficial, după principiul scurte dar multe și cu abordări cât mai exagerate, necesare pentru a capta atenția utilizatorilor tot mai greu de convins să se oprească din derulat.