Youtube este o mafie si lumea s-a saturat
Doug Walker, cunoscut mai bine pe internet ca Nostalgia Critic sau That Guy With The Glasses, a avut in ultima vreme multe probleme cu Youtube, din cauza modului in care functioneaza sistemul de copyright al serviciului. Asa ca a decis sa faca o emisiune in care sa subliniezea abuzurile comise cu buna stiinta tuturor partilor implicate.
Pe scurt, sistemul de copyright de pe Youtube nu tine in nici un fel cost de leagea Fair Use, care permite folosirea unor portiuni dintr-un material care are copyright pentru critica, parodie, satira sau media transformativa.
Abuzurile acestea sunt facute de marile studiouri de la Hollywood, de regizori foarte rautaciosi sau de hoti care iti pot in orice moment revendica munca si iti pot fura toti banii generati, fara nici un fel de repercursiune.
Si este genul de comportament care nu se va opri prea curand, pentru ca nu exista nici un fel de motivatie pentru Youtube sau Google sa schimbe ceva.
Adaugand propria mea experienta cu Youtube, va pot oferi si un motiv pentru care nu se va schimba ceva. Youtube este o mafie de protectie.
Sistemul este in mod intentionat construit pentru ca oricine creaza continut pe cont propriu sa fie extrem de usor de abuzat de absolut oricine. De companii mari care intr-o zi iti dau acces la material video pentru a face emisiuni despre produsele lor, iar ziua urmatoare iti dau un copyright strike pe acele materiale… iar o luna mai tarziu renunta la a cel copyright si doua saptamani mai tarziu il pun la loc… Activision-Blizzard imi vine in minte din motive necunoscute.
Youtube a facut sistemul de copyright care permite oricarui anonim sa iti fure toti banii pe care i-ar fi generat munca ta. Care ii permite unui individ fara scrupule sa iti ruineze toata munca, sa iti toceasca nervii, prin atacuri constante cu interdicti de copyright fara fundament si fara sa sufere vreun fel de consecinta pentru acest abuz in mod repetat dezvaluit. Sistemul care le permite celor de la Nintendo sa iti ia banii generati de emisiunea ta de 10 minute pentru 15 secunde dintr-un clip de la un joc Zelda.
Ani de zile,singurul mod in care puteai primi vreun fel de protectie pentru aceste aceste marsave era sa intri intr-o retea. Sa intri intr-un MCN care revendica in general cam jumatate din venitul tau, dar iti oferea protectie impotriva abuzului. Youtube, prin modul in care a fost construit de catre Google, te obliga sa apelezi la aceste retele ca sa ai o sansa sa scapi fara sa iti smulgi tot parul din cap.
Iar din momentul in care intrai intr-un MCN, erai al lor. Youtube chiar spune ca in nici un moment nu este interesul lor cum vei fi abuzat mai departe de MCN-ul care iti poate revendica intregul cont pe termen nedefinit.
Astfel s-au ridicat la putere retele precum Machinima sau Maker, care au abuzat creatorii de continut de pe Youtube, pana si pe cei ca PewDiePie, care sunt literalmente cel mai mare lucru de pe Youtube.
Retelele au primit o lovitura foarte mare atunci cand Youtube a fost obligat de companiile de mass-media, ca maleficul Viacom, sa nu mai permita retelelor MCM sa ofere imunitate completa la copyright. Atunci, oameni care pana acum aveau protectie, si au putut sa isi cladeasca o afacere prin continutul pe care il produceau, au fost expusi la acelasi tratament la care erau supusi cei ca mine ani de zile, si nu au fost multumiti. Au facut scandal, au facut zarva, si chiar daca nu au si-au primit inapoi imunitatea completa, au reusit sa convinga MCM-urile sa isi reduca taxa de protectie la doar 10%, nu jumatate.
Dar acum ca retele precum Maker sunt parte din corporatii malefice masive precum Disney, simpla procurare a banilor de la oamenii de la creatorii de continut umili nu mai este partea esentiala. Acum controlul este, falsa impresia a unor avocati dementi ca atunci cand oricine pomeneste proprietatea ta, cumva pierzi bani din cauza asta. Ceva de asteptat de la compania responsabila pentru crearea copyright-ului perpetuu, cu scopul final probabil de-a detine totul pe veci, si de a crea gulaguri in care sa ii trimita pe cei care incep sa cante Let It Go in propria lor casa fara sa plateasca o taxa de licentiere peste vreo 20 de ani. Pentru ca, la urma urmei, daca aceste companii isi permit sa ignore legea de Fair Use, nu ar fi prea greu sa forteze aplicarea unor legi care sa pe permita sa faca orice vor. Acum pot face doar cea mai mare parte din ceea ce vor.
Iar asta nu se va schimba. Nu cat timp Google continua sa fie o companie fara sira spinarii, care este complet in regula cu ideea de… cum ar spune englezul, sa isi arunce utilizatorii „sub autobuz” daca ar insemna ca Viacom su Disney nu i-ar da in judecata pentru cateva sute de milioane de dolari.
Si daca la final va intrebati, dar de ce nu foloseste lumea altceva si gata, eh, aici este partea amuzanta. Nu prea ai alternative reale. Youtube a fost capcana perfecta. La inceput era liber, puteai face orice, puteai sa caldesti ceva acolo, era atat de atractiv. Cand capcana s-a declansat, ai ramas prins. Publicul tau este pe Youtube, venitul este pe Youtube, si vor ramane acolo chiar daca tu pleci altundeva. Iar una din singurele alternative viabile pentru mult timp, Blip, a disparut in mod misterios dupa ce a fost cumparata de Disney.