Începută ca un experiment la scară redusă, măsura prin care YouTube blochează accesul utilizatorilor care încearcă să ocolească reclamele afișate în versiunea Free a serviciului va fi în curând aplicată pentru toți utilizatorii platformei de video sharing.
Descrisă drept un “un efort global” de combatere a programelor ce blochează reclamele (precum AdBlock), măsura anunțată este în primul rând pentru securizarea veniturilor YouTube din publicitate, totodată „încurajând” cât mai mulți utilizatori să treacă la abonamentul Premium.
YouTube a început încă din vară să avertizeze utilizatorii care folosesc extensii precum Adblock, informând că refuzul dezactivării acestora ar putea atrage ”anumite consecințe”, cum ar fi golirea feed-ului de conținut, sau ascunderea anumitor clipuri intenționate pentru utilizatorii Premium.
Google recomandă utilizatorilor să permită afișarea reclamelor înainte, în timpul sau după videoclip, folosirea extensiilor de tip Adblock constituind o încălcare a termenilor de utilizare ai serviciului.
Cert este că, deocamdată, răspunsul YouTube împotriva acestor practici nu este unitar, putând varia de la ignorarea acestei practici la afișarea unui mesaj de informare/avertizare, până la blocarea completă a accesului până la dezactivarea extensiei Adblock. În ultimele săptămâni, mesajele au început să fie afișate inclusiv pentru utilizatorii din România, rămânând de văzut dacă eforturile YouTube vor viza toate programele de blocare a reclamelor, sau doar cele mai populare.
Anterior, administratorul YouTube a venit și cu o „avertizare”. Anume că ”utilizatorii care nu au un istoric de utilizare consistent și-ar putea găsi complet dezactivată secțiunea cu recomandări de vizionare. Fără istoric de vizionare activ, pagina de pornire YouTube ar arăta mult diferit, sugestiile de vizionare personalizate fiind înlocuite cu o selecție generică de clipuri, alese pe criterii cum ar fi locația geografică și preferințele observate la alți utilizatori din regiunea ta.
YouTube a făcut mai multe schimbări în ceea ce privește modul în care funcționează reclamele pe platformă, interfața pentru televizor afișând inclusiv reclame video de 30 de secunde fără opțiune skip. Astfel de „experimente” au fost sesizate și în aplicația pentru mobil, sau interfața web, dar fără a avea o răspândire prea largă.