MORE

Va fi 2016 anul in care faci un upgrade?

Daca in momentul actual aveti un sistem echipat cu o namila de i5/i7 Devil’s Canyon sau Skylake, poate chiar un Haswell-E, cu o placa video de la GTX 970 in sus, sau un Fury, atunci nu. 2016 nu este anul in care veti face un upgrade. Totusi, se poate dovedii anul care, cel mai probabil, o sa va puna pe ganduri, urmand sa se intample cateva lucruri interesante pe segmentul hardware. Lucruri care nu s-au mai intamplat de ani de zile in aceasta industrie si care, pe termen lung, vor fi benefice pentru toata lumea.

Sa incepem cu ceva care cu siguranta va fi pe placul tuturor. Preturi mai mici, si nu ma refer la TVA. Costul de productie al SSD-urilor scade, iar tehnologia noua ofera densitati din ce in ce mai mari. 3D NAND, V-NAND, procese de fabricatie din ce in ce mai mici, toate vor contribui la scaderea preturilor.

Asa ca anul acesta ati putea face acel pas important catre a achizitiona un SSD. Nu de alta, dar diferentele fata de un HDD, cel putin pentru orice tine de boot si lucru cu fisiere, este colosala. 3D Xpoint fiind anuntat spre finalul anului. Evident, pentru cei care isi vor permite astfel de solutii de stocare care pot fi bagate pana si intr-un slot de RAM, pentru a putea atinge viteze absurde. Cu toate ca am o serie de dubii vis-a-vis de faptul ca multi dintre cititorii acestui articol vor face upgrade la Xpoint anul acesta. Poate doar daca lucrati la o mega-corporatie care trece la aceasta noua tehnologie din motive evidente.

Pretul memoriilor DDR4 este si el in scadere si cel mai probabil va continua cu acest trend,  asa ca zilele in care va multumeati cu 8GB de RAM ar putea avea un sfarsit, daca nu sunteti deja pe platforma DDR4. Cat despre DDR3, cel mai probabil va scadea in pret doar pentru a nu mai ocupa loc degeaba in depozite. Nu de alta, dar 16GB va deveni spre finalul anului cantitatea recomandata standard de RAM. Minimul oricum bate deja spre 8GB.

XpointSSSDIMIMG

Acum sa trecem la partile mai consistente.

Procesoare

De ani de zile nu prea vedeti cine stie ce dezvoltare serioasa in termeni de performanta. Un boost de putere bruta fiind inexistent inca de pe vremea lui Sandy Bridge. Doar mici imbunatatiri incrementale care nu au facut un upgrade tocmai necesar sau atractiv, decat pentru cei care chiar vor sa stoarca pana si ultimul cadru pe secunda dintr-un joc sau dintr-o codare video. Iar anul acesta, Intel nu prea va face mai nimic interesant pe acest segment. Doar o lansare a unei revizii pentru Skylake, numita Kaby Lake. Un fel de Haswell Refresh, pentru ca trecerea la 10 nanometri, sub forma lui Cannonlake, a fost amanata pentru jumatatea lui 2017. Aia chiar va aduce un salt de performanta. AMD nu a mai lansat nici un procesor cu adevarat nou din 2012, cu toate ca anul acesta este momentul in care isi spala pacatele. Va lansa chiar o platforma noua. Importanta sa nu trebuie trecuta cu vedere.

AM4 va schimba foarte multe pentru AMD, atat pentru ca are suport combinat pentru procesoarele APU si FX, cat si pentru ca este prima platforma pe care o lanseaza in 5 ani. Placile de baza actuale AMD sunt antice. Un Badaxe 2 ( D975XBX2) inca mai era considerat o forta venerabila atunci cand AM3+ a fost lansat, nu o vechitura de-acum un deceniu. Nu au suport pentru PCI-Express 3. Nu au suport pentru M.2 fara ca producatorul placii de baza sa se chinuie sa il adauge. Motiv pentru care cred ca doar MSI face asa ceva, pe doua sau trei modele. Nu au suport pentru foarte multe lucruri care mai au putin si vor fi inlocuite deja. AM3+ inca n-a renuntat la Northbridge, care nu mai este folosit nici macar de AMD pe platforma FM2. Dar asta se va schimba. Anul acesta, in primavara va fi lansata platforma AM4, iar spre toamna-iarna va sosi Zen.

AMDZen1

Zen este foarte important. Chiar daca nu sunteti un fan AMD, nu pot sa nu subliniez cat de importanta este aceasta lansare. De ce? Pentru ca un i7 costa aproape 20 de milioane, iar urmatoarea generatie Enthusiast, Broadwell-E, pare ca va incepe de la 1500 de dolari. Costa atat pentru ca nu exista motiv sa coste mai putin. Este varful de lance la performanta pentru consumatorul de rand si pentru aplicatiile dedicate lor, nu are competitie de la un AMD FX. Daca intram in discutii despre virtualizare, sigur, FX rupe, dar vorbim aici de aplicatii uzuale si jocuri.

Zen va oferi un spor de performanta de 40% fata de generatia actuala, conform estimarilor facute de AMD. Va mai fi realizat si pe un proces de fabricatie mult mai mic, de 14 sau 16 nanometri. Procesoarele FX sunt realizate pe 32 de nanometri, sunt cu patru generatii in spatele a ceea ce face Intel acum. Scaderea procesului de fabricatie in sine va duce la o eficienta mai mare, un consum mai redus de energie, pierderi mai putine si performanta mai buna. Daca acest upgrade in performanta va avea efectul dorit, Intel ar putea face miscari pentru a se asigura ca nu pierde piata pe care o are deja. Sigur, in trecut au facut miscari de genul inserarii unui cod de „cripple AMD” in compilator, dar ma refer la alterarea pretului procesoarelor proprii. Lucruri care chiar ar fi benefice pentru consumator.

Competitie

Competitie in domeniul procesoarelor este lucrul de care avem cu disperare nevoie. Din cauza competitiei am ajuns sa avem procesoare ca cele Sandy Bridge, Core 2 de care ne-am bucurat ani intregi, multe fiind inca in uz in acest moment. Daca Zen va oferi aceasta competitie, atunci industria procesoarelor se va redresa si poate in sfarsit vom avea parte de acele salturi tehnologice din erele de alta data. Si de ce si-ar dori cineva sa avem iar salturi de tehnologie? Voi ajunge la asta mai spre finalul articolului. Acum ajungem la partea care ne intereseaza cel mai mult pe segmentul de jocuri, placile video.

Placi video

2016 este cel mai important an pentru progresul placilor video din ultimul deceniu. De ce? Pentru ca stagnam. Tehnologic, stagnam de ani de zile, lucru ce i-a impins pe cei de la AMD si Nvidia sa gaseasca noi arhitecturi care sa permita imbunatatirea performantei pe tehnologie existenta. Nvidia in special a excelat la partea de eficienta, iar AMD a pionierat un nou standard de memorie care spulbera GDDR5.  Dar anul acesta totul se schimba. 14 nanometri. O jumatate din marimea procesului de fabricatie curent, care in premiera pentru o placa video va folosi si tranzistoare tridimensionale, FinFET.

De la sine, doar procesul de fabricatie va duce la un spor de eficienta colosal, temperaturi mai mici si posibilitatea de-a impinge performanta produselor peste ce ne-am obisnuit pana in acest moment. Dar AMD si Nvidia nu se vor multumi doar cu asta. Nu au cum. Acest salt este prea important sa nu profite de el din plin. Grupul Radeon deja a demonstrat tehnologie capabila sa ruleze un joc precum Battlefront la 60 de cadre pe secunda, pe detalii medii, dar cu un consum de energie care face Maxwell, o arhitectura deja foarte eficienta, sa para ca Hawaii prin comparatie.

Realist, probabil vei putea face SLI/Crossfire cu surse atat de firave ca putere, incat producatorii lor nu aveau motiv pana acum sa includa mai mult de doi conectori PCI-E. Cantitatea de memorie va creste semnificativ, modele de placi video de top avand pana la 16GB, gratie lui HBM 2, cu o latime de banda ridicola. Veti putea baga modificari in Skyrim atat de mari, incat doar textura unei pietre ocupa mai mult loc decat intregul Morrowind. Simplu spus, saltul de performanta va fi cel mai mare din ultimul deceniu. Nu doar pentru ca la nivel de tehnologie se face un progres insemnat, dar si pe partea de software exista schimbari foarte mari.

DirectX 12 AMD 3

Arhitecturile noi sunt construite pentru a se folosi din plin de noile API-uri DirectX 12 si Vulkan. Acestea ofera un acces mai bun, mai direct, la resursele sistemului si permite realizarea de efecte imposibile pana acum, precum iluminare globala adevarata, in care fiecare obiect capabil sa fie o sursa de lumina chiar este o sursa de lumina. Sigur, unii producatori de jocuri, in mod paradoxal chiar Microsoft, nu par sa vrea sa se foloseasca din plin chiar de propria tehnologie, si dezvolta lucruri precum Fable Legends care foloseste DirectX 12 cam asa cum foloseau jocurile de acum 9 ani DirectX 10. Adica mai din parti si cu putin succes.

Din fericire, nu toate jocurile vor fi atat de lenes dezvoltate, iar cu trecerea timpului vom avea parte de titluri din ce in ce mai tehnologic avansate, care vor impinge fidelitatea grafica la cote mult mai mari. Luati ca un exemplu: Ashes of the Singularity, un RTS masiv, cu un nivel de detaliu imposibil pe DirectX 9, dar care se putea sustine pe DirectX 11, dar la un cost de performanta atat de mare incat ar fi fost nejustificat si in unele cazuri imposibil de jucat. Mai este si jocul pentru care Oxide Games a dezvoltat un nou tip de SLI/Crossfire, Explicit Multi-Adapter, care practic este ambele la un loc. Asta va permite un grad de libertate fara precedent pe partea de configurare a sistemelor. Desigur, asta daca nu cumva producatorii decid sa impiedice la nivel software sau la BIOS si drivere orice fel de „colaborare”.

Aplicatii

Si de ce ati vrea toata aceasta performanta superioara intr-un upgrade? Doua motive. Primul ar fi ca anul acesta vor fi lansate monitoare noi. Unele OLED, altele 4K, dar la preturi acceptabile. Altele Freesync, altele G-Sync. Si desigur, avem monitoare HDR. Genul de monitoare care vor redefini calitatea imaginii si pot suporta pana la 120Hz pe panourile de 1920×1080, multumita noilor standarde DisplayPort 1.3 si HDMI 2.0a. Pe rezolutia aceasta vom mai avea si monitoare normale de 200Hz. Parca ar fi pacat sa ai atat de multe frecventa libera, neexploatata.rtg1-34

Dar mai important, foarte important, veti avea nevoie de acest hardware pentru cea mai mare inovatie tehnologica de la grafica 3D, VR. Cu aparitia la precomanda a lui Oculus Rift, VR este acum un subiect foarte discutat si controversat, pentru ca unii oameni nu prea se asteptau sa coste atat de mult. Asta desi pana acum daca doreai VR trebuia sa platesti cateva zeci de mii de dolari pe hardware foarte specializat. 600 de dolari, pentru prima generatie de hardware VR comerciala, este o nimica toata. Ce costa mai mult este PC-ul capabil sa foloseasca din plin VR, cel care sa mentina acele 90 de cadre pe secunda necesare pentru a nu exista un sentiment de disociere prea puternic intre ce vezi si propria miscare. De la generatia a doua se va ajunge la panouri de 120Hz pentru Oculus Rift, iar asta va necesita si mai multa performanta. Ce bine ca tocmai de anul acesta avem parte de placi video atat de puternice. Sigur, nu vor fi ieftine, cel putin cele de top, dar tehnologia de anul acesta se va propaga mai jos in categoriile de performanta cu timpul.

Cerintele de sistem Oculus Rift

Ar mai fi, desigur, si jocurile care vor aparea spre finalul anului, precum Star Citizen. Sau cel putin campania sa de singleplayer, care ar trebui sa va dea suficiente motive pentru a va gandi la un upgrade. Nu de alta, dar daca inca mai rulati un Q6600, am neplacuta placere de a va informa ca a inceput sa cam scartaie performanta sa, ceva destul de usor de inteles, avand in vedere ca procesorul va implini in curand 9 ani de existenta.

Asa ca daca planuiati un upgrade in viitorul apropiat, ar fi bine sa incepeti sa strangeti un buget, pentru ca de pe la toamna veti avea de unde alege.

Iulian Mocanu

Redactor Știri

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back to top button