Agenția pentru Educație din Texas (TEA) a anunțat că introduce inteligența artificială în sistemul său de notare al elevilor din învățământul primar și gimnazial. Noua tehnică de evaluare numită ”hybrid scoring” va folosi un ”automated scoring engine”(ASE) pentru a înțelege testele mai repede și a comunica cu utilizatorii mai eficient, dar nu elimină complet factorul uman.
Reforma STAAR din 2023 a implicat și o schimbare a modului în care sunt evaluați elevii, pentru că a crescut numărul de răspunsuri la testele acestora, cu 13.6 milioane. Pentru a face față acestor modificări, TEA a trecut la evaluarea hibridă, combinând evaluarea automată cu evaluarea umană pentru a menține calitatea și a controla costurile.
Factorul uman este implicat în evaluarea hibridă prin supervizarea și validarea rezultatelor obținute prin notarea automată. În acest proces, rezultatele generate automat sunt revizuite și corectate de către evaluatori umani pentru a asigura acuratețea și fiabilitatea scorului final.
Aspecte ale acestui pas al TEA către inteligența artificială
În documentul prezentat, autoritățile nu folosesc termenul inteligență artificială decât ca să nege că ar fi același lucru cu sistemul hibrid de acordare a a notelor (hybrid scoring). Ba, mai mult, spun ”Acest tip de tehnologie este diferit de inteligența artificială în sensul că AI este un computer care utilizează algoritmi de învățare progresivă pentru a se adapta, folosește datele pentru a face ajustări și pentru a învăța în timp. În schimb, motorul de scorare automată este o bază de date închisă, cu date despre răspunsurile studenților accesibile doar de către TEA și cu controale stricte de confidențialitate contractuale, ale Cambium și Pearson (n.r. două companii din domeniul educației).”
Clarificarea nu contrazice complet ideea că folosesc inteligență artificială, ci că automated scoring engine (ASE) e antrenat doar pe datele agenției și că acestea sunt confidențiale. O altă interpretare ar putea fi că motorul de scorare automată este mai degrabă o bază de date închisă care stochează datele despre răspunsurile elevilor și le procesează în mod automat, dar nu învață sau se adaptează în mod activ, în timp real.
Dar poate mai interesant decât dezbaterea ”este sau nu este inteligență artificială” mi se pare motivul pentru care au recurs la acest sistem: banii. În document apare informația ”Comisarul (n.r. un oficial al Texas Education Agency (TEA) sau o altă persoană implicată în administrarea și evaluarea testelor) a depus mărturie că punctajul automatizat este un pas necesar pentru a controla costurile, asigurând în același timp fiabilitatea. Să te bazezi exclusiv pe oameni pentru notare a testelor în cadrul STAAR ar necesita 15-20 milioane de dolari pe an.”
Avem o lege europeană pentru inteligență artificială și o rezoluție ONU, dar aștept cu interes momentul când copiii noștri și poate chiar noi vom fi testați cu instrumente de notare automată. Oricum știm de prea multă vreme că ”sistemul e perfect”!