Nu este zi în care să nu avem cel puțin câteva știri despre Elon Musk sau Tesla, mașini, baterii, procese, bani câștigați sau pierduți, acțiune care crește mult sau scade și mai mult etc. Astăzi, având în vedere că este zi liberă – Martin Luther Day, avem o știre „cuminte”, despre vânzările de mașini electrice din SUA.
Pe întreg anul 2022 au fost vândute 808.619 mașini electrice, din care 225.689 în ultimul trimestru. Ponderea în totalul mașinilor noi s-a dublat la 6% în ceea ce a fost un an bun pentru această tehnologie, unde treizeci de modele au atins borna de 1000 de mașini.
Cota de piață a TESLA a scăzut de la 78% în trimestrul al patrulea al anului 2021 la 58% în acest trimestru, toate cele patru modele situându-se în primele șase locuri ale clasamentului. Model Y a fost modelul cel mai bine vândut cu peste 25.000 de unități urmat de Model 3 cu peste 210.000 de unități. Deși în scădere, cota de piață rămâne uriașă raportându-ne la cota de piață a TESLA din China – de aproximativ 12% sau din Europa – cel mai probabil situată undeva între 15% și 20%. Per total, vânzările TESLA au fost de 522.388 de unități.
Ceilalți competitori sunt destul de departe de cota de piață a liderului, Ford a fost pe locul al doilea reușind să vândă per total 61.575 de mașini Mustang Mach E și pick-ul F-150 (care pare să fie un succes anul acesta), iar General Motors s-a situat pe locul al treilea, cu puțin peste 39.000 de mașini vândute (modelul Chevy Bolt fiind cel mai bine vândut). Hyunday Ioniq 5 și Kia EV6, cu un design futurist și specificații multiple, au dus la clasarea Hyunday Motor Group pe locul al patrulea.
Ca și element de diversificare, avem prezența truck-ului Rivian R1T in top pe locul al zecelea, cu aproximativ 17.500 de unități vândute.
Perspectivele pentru anul 2023 par să fie destul de bune, mai ales la nivel global cota de piață a mașinilor electrice va continua să crească cu procente bune. Pentru vânzările din SUA, stimulentul de 7500 de $ ce se acordă mașinilor nou vândute va aduce în continuare vânzări bune pentru mașinile electrice. Totodată, pare ca începem să asistăm și la un război al prețurilor, TESLA reducând prețurile modelelor sale cu până la 20% săptămâna trecută, mutare ce, speră Musk, va poziționa TESLA mai bine în competiția cu mașinile chinezești ce vin tare din urmă.
Cu toate acestea, pe termen scurt, cred că vom mai avea șocuri la bursă cu prețul acțiunilor, inflația ridicată, dobânzile mari și perspectiva unei recesiuni vor încetini probabil vânzările în primul semestru al anului. Dar, începeți să pregătiți bani pentru că, totuși, tehnologia și ecosistemul TESLA este la ani lumină față de restul competitorilor, iar dacă Elon va reuși să stea cuminte o perioadă, finalul scăderii pentru prețul acțiunilor nu este departe.