ȘtiriTech&IT

Apple a rămas liderul pieței smartphone și în 2024, dar scăderea vânzărilor și erodarea cotei de piață accelerează

Vânzările iPhone au scăzut la finalul anului trecut cu 4.1%, iar asta într-o piață smartphone care a crescut cu 6.4% la nivel global, după doi ani de declin susținut.

După ce piața smartphone a fost distorsionată în perioada de pandemie COVID prin creșterea abruptă a vânzărilor, motivate de cerințele muncii remote și distanțare sociale, prăbușirea inevitabilă a lovit în mod special brandurile premium, de talia Apple și Samsung. Pur și simplu, consumatorii aprovizionați cu dispozitivele de care aveau nevoie nu au găsit suficiente motive să le înlocuiască în perioada imediat următoare. Nu pentru că un telefon Samsung sau Apple, odată cumpărat este atât de bun încât poți să-l ții „până la pensie”, dar respectivii producători s-au arătat deosebit de reticenți în a aduce inovații reale, mulțumindu-se cu o strategie cât mai puțin riscantă pentru investitori, bazată pe upgrade-uri incrementale.

Astfel, după un 2021 în care cererea a stagnat iar LG chiar a părăsit piața smartphone, jucătorii rămași au avut de îndurat doi ani de declin. Dar această perioadă a fost și una de oportunitate pentru producătorii dispuși să riște mai mult, speculând apatia și lipsa de viziune a brandurilor consacrate. Mă refer desigur la producătorii asiatici, precum Huawei, Xiaomi, Honor, Oppo și alții care au reușit să erodeze pentru al doilea an consecutiv vânzările Apple și Samsung.

smartphone

Potrivit Counterpoint Research , Apple adjudeca în trimestrul Q4/2024 o cotă de 23.2% din piața smartphone la nivel global. Raportat la o cotă de 24.7% raportată în 2023, scăderea de 4.1% ar trebui să ridice mari semne de întrebare pentru conducerea Apple. Raportat la volume de vânzări, Apple a livrat în ultimul trimestru din 2024 cu 3.3 milioane mai puține iPhone-uri, semn că interesul consumatorilor pentru actuala ofertă iPhone este în scădere.

smartphone

La nivelul întregului an situația este ceva mai nuanțată, Apple și Samsung raportând vânzări în scădere cu 0.9% și 1.4%. Nu pare mult, dar faptul că Xiaomi a raportat în aceeași perioadă o creștere cu 15.4% a vânzărilor smartphone prevestește un viitor tot mai nefericit pentru jucătorii din piață care nu reușesc să se reinventeze lansând produse nu doar inovatoare, dar care să și corespundă cu așteptările și nevoile consumatorilor.

Analiștii Counterpoint Research atribuie creșterea livrărilor de smartphone-uri în 2024 mișcărilor strategice ale mărcilor, inclusiv promoții, lansarea de dispozitive în mai multe segmente de preț, planuri de finanțare fără dobândă și condiții de trade-in mai favorabile. Un alt factor este creșterea remarcabilă a vânzătorilor realizate de producătorii chinezi, care tocmai au raportat cel mai mare volum combinat de livrări pentru un singur trimestru înregistrat vreodată.

Prefigurând o schimbare de direcție în noul an, interesul consumatorilor pentru telefoane pliabile este în continuă scădere, campaniile agresive de promovare și cele câteva modele pliabile de succes nereușind să aducă creșterile de vânzări anticipate de producători. Astfel, toți mai mulți jucători din industrie au început să-și realoce resursele pentru cercetare și dezvoltare în domeniul inovațiilor bazate pe AI, nedorind să riște pierderea competitivității într-un domeniu atât de „fierbinte” la momentul actual.

Aurelian Mihai

Îmi place să fiu la curent cu ultimele inovații și gadgeturi high-tech. Când nu scriu articole pentru Zona IT, îmi ocup timpul cu seriale SF, documentare sau periind internetul după tot felul de știri sau informații care-mi captează atenția. În week-end mă găsești cu bicicleta în parc sau colindând prin țară cu familia.

Articole asemanatoare

Back to top button