Review: Oddworld: New ‘n’ Tasty, sau nostalgia anilor ’90

Despre Oddworld nu prea am vorbit in review-urile mele. Nu pentru ca nu este in lista mea de preferinte, ci pentru ca pur si simplu l-am jucat doar de cateva ori. La drept vorbind, am jucat mai mult Captain Claw, Jazz Jack Rabbit si Lemings la vremea respectiva decat am jucat Oddworld. Poate nu eram eu destul de copt sau poate nu am fost atat de impresionat de acest titlu. Cine stie…Cert este ca in afara de Oddworld a Strangers Wrath nu prea am amintiri nostalgice cu aceasta serie. Dupa ce am pus mana pe Oddworld: New ‘n’ Tasty o serie de amintiri si nostalgii nebanuite mi-au lovit cortexul in mod dubios, amintindu-mi de ce nu mi-a placut atunci aceasta serie. Oddworld are o poveste neagra de tot fratilor. Atat de neagra incat este in imediata vecinatate cu canibalismul si tortura. Bine, intr-o forma mascata, „pentru copii”. Dar daca stai sa cauti semnificatiile ascunse in fiecare scena si analizezi cu atentie jocul, originalul Oddworld este un joc destul de horror.
Oddworld: Abe’s Oddysee, originalul din 1997, explora teme mature intr-o maniera cerebrala, facand uz de metafore si elemente vizuale destul de „explicative” in fundalul nivelelor pentru a livra o poveste asa cum nu mai exprimentasem pana atunci. A rupt gura targului la data lansarii, atat pe Playstation, cat si pe PC, combinand platforming-ul cu secventele de puzzle si cu o lume distopica. Acum, la multi, multi, ani dupa lansarea originalului, Oddworld: New ‘n’ Tasty este recreeat de la temelie de cei de la Just Add Water si pot spune ca atunci cand au afirmat „realizat de la zero” nu s-au incurcat. Jocul este un build impresionant si un testament ca nu se mai fac jocuri asa cum se faceau „in anii ’90”
Pentru cei care se asteapta la o poveste simpla cu floricele si panselute, similara in ton cu Super Mario, acest 2.5D platformer nu este pentru ei. Povestea din Oddworld: New ‘n’ Tasty este o experienta unica. Ca si in anii 90, Oddworld: New ‘n’ Tasty foloseste simbolurile, dar si imagini destul de explicative pentru a-ti livra povestea lui Abe, personajul principal. Povestea incepe la fermele Rupture, in Oddworld, unde Abe este printre altele…sclav, dar un sclav cu titlul de lucratorul anului, asta pana descopera ca rasa din care face parte, Mudokon, urmeaza sa fie transformata in…mancare! Asta pentru ca cei care au inrobit rasa lui Abe, numitii Glukkon, au cam distrus intrega fauna de pe Oddworld si acum trebuie sa gaseasca o noua sursa de…hrana. Asa ca soarta Mudokon-ilor pare pecetluita, acestia fiind destinati transformarii in … acadele. Evident ca Abe scapa din Rupture Farms si de aici incepe aventura ta. Trebuie sa iti salvezi prietenii, sa treci peste fel si fel de pericole, iar finalul este influentat de cati Mudokoni ai slavat. Daca nu salvezi destul de multi, vei avea un final destul de sumbru. Daca ii salvezi pe…aproape toti, acesta va fi o idee mai fericit. Pana la urma, povestea este un deliciu! Chiar daca esti sau nu fan al jocurilor video, Oddworld: New ‘n’ Tasty este un titlu extrem de bine realizat din punct de vedere narativ si chiar daca nu are cele mai bune cinematice, are ceva vechi inglobat in ceva nou, asa ca merita incercat. Mai ales ca discutam despre o reinterpretare moderna a unei povesti clasice, cu ceva insertii ici si colo. Si chiar daca povestea este sumbra, personalitatea lui Abe straluceste peste elementele negative, fiind totusi un joc distractiv, poate chiar haios in unele momente. In concluzie, un 9,5 pentru poveste.
Inainte de toate, trebuie sa spun ca multe dintre elementele care frustrau in jocul original nu se mai regasesc in Oddworld: New ‘n’ Tasty. Asta nu inseamna ca jocul original era plin de buguri. Nici pe departe. Pur si simplu suferea de aceleasi probleme cu indentificarea marginilor si muchiilor ca si primul Price of Perssia. Aici, totul este fluid, bine implementat, rafinat si mai ales cu o estetica magnifica. Principiul de baza este extrem de simplu. Trebuie sa supravietuiesti in nivelele jocului, folosind un mix inteligent de platforming, adica atunci cand sari de pe o margine pe alta, si rezolvare de puzzle-uri. Este o combinatie pe care am mai intalnit-o si in alte titluri, dar in Oddworld: New ‘n’ Tasty pare sa functioneze extrem de bine, mecanica nivelelor si arhitectura acestora integrandu-se perfect cu miscarile lui Abe. Asta nu inseamna ca o sa stai prea mult la cate un puzzle. Oricum, nu mai mult decat este necesar. Jocul alterneaza secventele in care trebuie sa iti pui la contributie bostanul cu cele in care trebuie sa sari in mod stralucit, finalul fiind un platformer care nu iti lasa impresia de statut sau salciu, antrenand tot timpul jucatorul in ceva nou.
In jocul original aveai de salvat 99 de Mudokoni. Aici ai 299. Iar salvarea acestora este imperativa. Finalul este strans legat de salvarea lor, iar multi dintre ei sunt ascunsi extrem de bine. Pe langa asta, trebuie sa fii extrem de atent cand ii salvezi, avand in vedere ca acestia pot fi omorati extrem de repede de pericolele prezente in nivel. Asta ca sa nu spun ca eu, care mi-am batut capul cu acest titlu ceva ore, am reusit sa salvez doar 173 din cei 299, si chiar m-am chinuit sa fac asta. Multi dintre acestia sunt ascunsi prin cotloane si colturi nebanuite, iar jucatorul nu va sta sa-i caute. In primul nivel, pe care l-am periat cap coada, am putut jura ca am salvat tot ce era de salvat, doar pentru a descoperi ca am dus spre siguranta doar jumatate dintre mudokoni. Multi jucatori vor lasa balta salvarea mudokonilor. Bine, mai poti sa-i scoti de pe unde sunt ascunsi comunicand cu ei prin vanturi si facandu-i sa rada.
Chiar si pe cea mai joasa setare a dificultatii, Oddworld: New ‘n’ Tasty este un joc greu. Extrem de greu. Indiferent ce lume explorezi, totul te poate ucide. Pana si podeaua de sub tine se poate deschide si te lasa sa cazi intr-un hau, sau sa se transfome intr-un baraj de tepi. Asta nu inseamana ca jocul nu este corect cand vine vorba de dificultate. Nu poti da vina pe joc pentru ca tu nu ai apsat pe un buton cand trebuie. Totul este aranjat si explicat in asa maniera incat tu, jucatorul, sa intelegi cum si unde trebuie sa mergi si ce trebuie sa faci. Fiecare saritura pe care ai efectuat-o la timp te va face sa te mandresti cu ea. Atunci cand te furisezi pe langa un inamic te vei simti ca un adevarat spion. Sau momentele in care dezamorsezi turetele pe care daca nu esti atent si le activezi, o sa primesti o tona de gloante in fizic. Fizic care, sa fim realisti, seamana cu o scobitoare rahitica.
In concluzie gameplay-ul este mult peste original, si adauga multe elemente care ne-au placut si ne-au facut sa indragim acest titlu. Are ceva magic si mistic care ne-a facut sa il rejucam de cateva ori. Cu toate astea are si ceva probleme, care nu pot fi ignorate, cum ar fi faptul ca jocul este o reimaginare a unui clasic, asa ca unele dintre problemele de miscare si de detectare a distantei se regasesc si aici. Dar, per ansamblu, este un joc cu un gameplay solid, placut si neiertator. Pentru Gameplay un 8.5
Grafic, Oddworld: New ‘n’ Tasty ne-a depasit asteptarile. Nu numai ca recreeaza lumea ciudata a jocului original, dar face o treaba exceptionala in a pune accentul pe ceea ce conta acolo, adaugand cateva chestii mici pentru a imbogati experienta. De exemplu, in primul joc ecranul era static. Acum imaginea inainteaza odata cu tine. Este un minus si un plus in egala masura, asta pentru ca discutam despre un joc in care „o perspectiva” a inamicilor te-ar ajuta. Dar trecand peste aspect, animatiile si intreg ansamblul grafic sunt superbe. Fluid, cursiv, corect si mai ales placut din punct de vedere estetic sunt cateva cuvinte care caracterizeaza acest titlu. Ne-a placut felul in care lumea este prezentata, felul in care personajele se misca si ceea ce este impresionant este faptul ca nu a pierdut prea mult din sentimentul pe care originalul il oferea jucatorilor. Un alt punct forte este sunetul. Primul joc, Oddworld: Abe’s Oddysee este printre putinele platformere cu un sunet atat de bun incat si un nevazator l-a putut termina. Sunetul, muzica si intreg ansamblul auditiv sunt de nota zece si in acest remake. Ne-a placut ca poti sa auzi la distanta un inamic sau rotile cum se invart sub picioarele tale, asta ca sa nu mai pomenim faptul ca are un mod deosebit de a te face sa simti fiecare saritura, lovitura sau actiune pe care o intreprinzi. Pentru grafica si sunet un 9.
Oddworld: New ‘n’ Tasty inglobeaza perfect nostalgia anilor 90′. Este un remake, nu un reskin HD si asta il face un joc la care se vede cata munca a fost depusa la dezvoltarea acestui titlu pe care producatorii Just Add Water l-au iubit in tinerete. Atentia la original si realizarea acestui nou joc au mers mana in mana, si nu putem decat sa ii acordam, fara discutie, un 9. Asteptam versiunea de PC, jocul fiind momentan disponibil doar pe console. Si se pare ca nu vom avea prea mult de asteptat. n