Review NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti – Veriga lipsă a generației sale

Cea de-a noua lună a lui 2020 a marcat lansarea generației NVIDIA RTX 3000, o serie de plăci video care promitea performanță foarte mare contra unor prețuri puțin prea bune ca să fie adevărate. Din păcate, o combinație nefericită de factori a provocat o criză de stocuri, astfel plăcile fie au dispărut de pe rafturile magazinelor aproape instant, fie au început să fie vândute la prețuri duble. Și iată cum NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti pășește sfioasă într-o piață afectată de o criză cum n-am mai văzut până acum. Dar viața merge înainte și la fel și meseria mea, așa că astăzi vom vorbi despre noua placă video știind că ceea ce zic rămâne aici și pentru viitorul mai roz in care stocurile vor reveni la normal.
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti este veriga lipsă a generației sale
Când am testat RTX 3080 pentru prima dată am fost dați pe spate de performanța pe care o aducea acea placa. După care am dat nas în nas cu flagship-ul generației, RTX 3090 și am fost fascinați de eficiența sa în softuri profesionale și de ce poate susține când vine vorba de editare video și gaming la rezoluție 8K. Dar parcă diferența între cele două plăci era cam mare. De la 10GB VRAM la 24GB este distanță mare, iar unde 3090 mânca videouri 4K pe pâine, 3080-ul reușea să o întreacă în gaming.
Și uite cum NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti pică natural în spațiul dintre cele două plăci, cu un upgrade modest al memoriei care acum a ajuns la 12GB și cu ceva tuning pentru a oferi un balans foarte bun între muncă și distracție. Și unde RTX 2080 Ti a fost cea mai cea a generației trecute, îi voi compara specificațiile cu cele oferite de urmașa sa.
GPU | GeForce RTX 2080 Ti | GeForce RTX 3080 | GeForce RTX 3080 Ti |
Frecvența | 1635MHz | 1710MHz | 1665MHz |
Capacitatea memoriei | 11GB | 10GB | 12GB |
Tipul memoriei | GDDR6 | GDDR6X | GDDR6X |
Frecvența memoriei | 7000MHz | 9500MHz | 9500MHz |
Bus | 352-bit | 320-bit | 384-bit |
Procesoare de shading | 68 | 68 | 80 |
Unitați de texturare | 272 | 272 | 320 |
ROPs | 88 | 96 | 112 |
Nuclee CUDA | 4352 | 8704 | 10240 |
Nuclee Ray-Tracing | 68 (1st Gen) | 68 | 80 (2nd Gen) |
Alimentare | 2x 8-pin | 2x 8-pin | 2x 8-pin |
Consum | 260W | 320W | 350W |
Cu astfel de specificații, NVIDIA a reușit să umple spațiul dintre cei doi monștri sacri ai seriei RTX 3000. Nu doar că vine cu un upgrade simțitor față de RTX 3080 pe partea de nuclee CUDA, dar are și mai multe SMs (procesoare de shading) și ceva nuclee pentru Ray-Tracing în plus. În acest fel va fi îmbunătățită atât performanța în gaming, cât și eficiența în softuri profesionale. Consumul este și el un „upgrade” dar la astfel de specificații era și de așteptat să vedem o creștere, fie ea și modestă.
Specificațiile nu sunt totul
Când am văzut noua generație de plăci video de la AMD, m-am gândit că pentru prima oară în mulți ani vom vedea o confruntare de la egal la egal între cele două companii. Dar NVIDIA a avut așii din mânecă: tehnologiile extra. În felul ăsta specificațiile au picat pe locul doi, după inovații precum DLSS, drivere dedicate pentru gaming sau studio și softuri suplimentare pentru îmbunătățirea apelurilor video și a livestream-urilor.
Printre caracteristicile extra pe care NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti le oferă, regăsim și următoarele:
- HDMI 2.1 – Seria GeForce RTX 3000 de la NVIDIA introduce pentru prima oară suport pentru HDMI 2.1 pentru a transmite semnal 8K prin intermediul unui singur cablu. Această caracteristică este o necesitate pentru cei care se încumetă să încerce gaming în rezoluție 8K la 60FPS deoarece este nevoie de minim 71.66Gbps pentru a atinge această rezoluție la 60Hz. Acest lucru nu ar fi fost niciodată posibil prin intermediul HDMI 2.0b sau DisplayPort 1.4a iar un TV 8K necesită nu mai puțin de patru conexiuni HDMI 2.0 sau un convertor scump de la DisplayPort la HDMI 2.1.
- Inregistrare video 8K HDR – Odată cu suportul pentru rezoluție 8K prin intermediul unui singur cablu, noile plăci NVIDIA GeForce RTX 3000 oferă și posibilitatea de a captura imagini 8K cu HDR prin intermediul GeForce Experience. În acest fel elimini nevoia de a folosi o placă de captura specială pentru materiale 8K. Singura limitare este prezentă pe partea de framerate, acesta fiind limitat la 30FPS.
- Decodor AV1 –Rămânem în sfera 8K unde avem parte de un nou decodor video. În mod normal pentru a transmite la această rezoluție, decodorul H.264 necesită până la 140Mbps pentru o transmisie fluidă. Odată cu noul AV1 lățimea de bandă necesară este redusă cu mai bine de 50%. Acesta nu a devenit însă un standard din cauza sarcinii enorme pe care o pune pe procesorul din sistem, însă noile plăci de la NVIDIA oferă accelerare grafică astfel încât utilizatorii pot urmări conținut 8K60 HDR direct de pe YouTube fără nici un fel de problemă.
Performanță
Acum că am aflat ce specificații are noua NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti, este timpul să vedem cum se traduc acestea în teste. Pentru a testa noua placă am folosit următoarea configurație:
- AMD Ryzen 7 5800X @ 5GHz
- MSI MPG B550 Gaming Carbon WiFi
- ADATA XPG D50 Xtreme 16GB @ 4000MHz
- Kingston KC2500 1TB NVMe
- be quiet! Straight Power 11 850W Platinum
- be quiet! Pure Base 500DX
Testele sunt o combinație între scenarii sintetice și gaming, astfel am încercat să acopăr cât mai mult din fiecare scenariu de utilizare. De notat însă că am avut la dispoziție o singură versiune de driver, astfel rezultatele obținute în acest review ar putea să fie puțin diferite în momentul in care placa va fi lansată și driverele vor stoarce și mai mult din ea.
Benchmark | RTX 3080 Ti | RTX 3080 |
SuperPosition 4K Optimized | 16492 | 14463 |
TimeSpy | 17632 | 14533 |
FireStrike Ultra | 12516 | 10674 |
V-Ray GPU RTX | 2720 | 2262 |
V-Ray GPU CUDA | 1668 | 1296 |
Blender (BMW + Classroom) | 1m16s | 1m28s |
În testele sintentice noua NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti a punctat foarte bine și a reușit să învingă modelul non-Ti la o diferență simțitoare de 17 procente. Dar acestea nu ne spun întreaga poveste, astfel va trebui să aruncăm o privire și peste benchmark-urile in-game. Pentru a testa jocuri au fost folosite setările Ultra și am folosit Ray-Tracing acolo unde a fost disponibil.
Joc | RTX 3080 Ti (FPS Minim) | RTX 3080 Ti (Medie FPS) | RTX 3080 (FPS Minim) | RTX 3080 (Medie FPS) |
Cyberpunk 2077 1080p (Ultra) | 59 | 101 | 73 | 101 |
Cyberpunk 2077 1440p (Ultra) | 54 | 81 | 55 | 71 |
Cyberpunk 2077 4K (Ultra) | 37 | 53 | 30 | 35 |
Cyberpunk 2077 1080p (Ultra + RT) | 59 | 82 | 54 | 79 |
Cyberpunk 2077 1440p (Ultra + RT) | 56 | 75 | 53 | 71 |
Cyberpunk 2077 4K (Ultra + RT) | 39 | 49 | 30 | 48 |
Cyberpunk 2077 este primul joc pe care l-am testat. În cazul acestuia, am vrut să calculez atât performanța obținută la setările Ultra, dar și performanța cu Ray-Tracing și DLSS setat pe Balanced. Primele două rezultate sunt obținute cu RTX dezactivat și oferă o experiență foarte bună. Iar spre surprinderea mea, următoarele două câmpuri sunt populate cu rezultatele obținute cu RTX ON și DLSS activat. În toate cele patru scenarii, framerate-ul nu a scăzut prea mult sub numărul magic de 60, iar mediile au fost destul de constante, fără drop-uri semnificative.
Același tratament l-am aplicat și în Fortnite, unde NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti s-a chinuit să mențină un framerate jucabil odată ce am activat RTX, fie el și combinat cu DLSS. Ceva îmi spune că asta se datorează implementării proaste a tehnologiei de iluminare, mai ales că diferența de FPS-uri este absurd de mare, în timp ce calitatea imaginii este in continuare… Fortnite.
Joc | RTX 3080 Ti (FPS Minim) | RTX 3080 Ti (Medie FPS) | RTX 3080 (FPS Minim) | RTX 3080 (Medie FPS) |
Fortnite 1080p (Epic) | 203 | 315 | 129 | 216 |
Fortnite 1440p (Epic) | 99 | 197 | 89 | 166 |
Fortnite 4K (Epic) | 51 | 95 | 50 | 91 |
Fortnite 1080p (Epic + RT + DLSS) | 49 | 92 | 60 | 85 |
Fortnite 1440p (Epic + RT + DLSS) | 29 | 63 | 38 | 62 |
Fortnite 4K (Epic + RT + DLSS) | 15 | 40 | 14 | 38 |
Celelalte jocuri pe care le-am testat au fost Assassin’s Creed Valhalla, Metro Exodus Enhanced Edition și Resident Evil Village. În fiecare dintre acestea, noua placă video de la NVIIDA a oferit rezultate foarte bune, mai ales pentru rezoluția 2560×1440 și într-o singură situație a scăzut simțitor sub 60FPS, dar și asta pentru o perioadă de numai câteva secunde. Pentru gaming, avem parte de un adevărat cal de curse, iar cu mici ajustări grafice va putea duce orice joc la 144FPS și rezoluție 1440p, sau la 4K cu 60FPS ori mai mult.
Joc | RTX 3080 Ti (FPS Minim) | RTX 3080 Ti (Medie FPS) | RTX 3080 (FPS Minim) | RTX 3080 (Medie FPS) |
Assassin’s Creed Valhalla 1080p (Ultra) | 64 | 89 | 62 | 86 |
Assassin’s Creed Valhalla 1440p (Ultra) | 59 | 79 | 56 | 74 |
Assassin’s Creed Valhalla 4K (Ultra) | 46 | 59 | 41 | 53 |
Metro Exodus EE 1080p (Extreme + RT) | 56 | 100 | 41 | 67 |
Metro Exodus EE 1440p (Extreme + RT) | 50 | 87 | 35 | 59 |
Metro Exodus EE 4K (Extreme + RT) | 42 | 62 | 23 | 31 |
Resident Evil Village 1080p (Ultra + RT) | 125 | 190 | 111 | 151 |
Resident Evil Village 1440p (Ultra + RT) | 115 | 163 | 101 | 134 |
Resident Evil Village 4K (Ultra + RT) | 85 | 116 | 71 | 105 |
Per total, performanța în jocuri a fost cam aceeași între RTX 3080 și varianta sa Ti, însă diferențele le putem observa mai mult în testele sintetice și în scenarii de utilizare profesională, unde cei 2GB în plus de memorie video și nucleele CUDA suplimentare reușesc să plaseze RTX 3080 Ti mult mai aproape de flagship-ul cu 90 în coadă.
Implementare, consum și temperaturi
Despre răcirea seriei RTX 3000 am mai vorbit și în trecut, dar o să mai explic pe scurt pentru aceia dintre voi care ați ratat materialele precedente. NVIDIA a abordat o soluție ceva mai specială de această dată, dotând placa cu câte un ventilator pe fiecare față, o noutate în momentul lansării și o soluție care s-a dovedit extrem de eficientă în utilizarea pe termen lung.
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti păstrează același sistem de răcire ca și 3080/90. Aerul rece ajunge la placă pe două cai: ventilatorul frontal asigura fluxul de aer pentru nucleul grafic și componentele de pe PCB-ul plăcii. Ventilatorul din spate care este așezat pe cealaltă față a plăcii trage aer din podea și-l trimite prin radiator pentru a-i scădea temperatura, dar îl și evacuează prin tavan, adesea spre direcția procesorului. Impactul acestei soluții de răcire asupra procesorului s-a dovedit a fi infim, deci nu trebuie să vă faceți griji că o placă video Founders Edition va crea probleme într-un sistem.
Consumul plăcii s-a învârtit prin zona specificațiilor producătorului, astfel în sintetice am înregistrat până la 372W. Trece puțin de ceea ce scrie în „fișa tehnică” a plăcii, dar nu este o diferență enormă. Iar tot felul de spike-uri am mai întâlnit și pe 3080-ul personal, deci sunt obișnuit cu asta. În gaming, situația a fost mai aproape de realitate, astfel valoarea maximă pe care am văzut-o în jocuri a fost de 352W. Iar pentru a va dovedi cât de eficient este acest sistem de răcire, temperatura în idle a fost undeva pe la 37 de grade Celsius, iar în load am înregistrat un maxim de 76 de grade Celsius în condițiile în care nu am folosit o platformă open-air, ci o carcasă standard cu sticla montată pe ea in timpul testelor.
Faceți loc noului campion!
Dacă mă întrebai acum o săptămână care este cea mai bună placă raportându-mă la ce primești vs. cât plătești, aș fi răspuns pe loc că RTX 3080 este cu siguranță acolo. Dar uite că acum mă gândesc de două ori și consider că NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti este cea mai bună placă video pe care banii o pot cumpăra. Specificațiile foarte versatile care îi permit să facă și muncă și gaming se combină foarte bine cu tehnologiile extra pe care NVIDIA le pune la îndemâna clienților săi și creează un pachet extrem de bine dotat.
O să fac abstracție și de la faptul că probabil nimeni nu va pune mâna pe placa asta la MSRP, ori prea curând, doar pentru a aprecia ce powerhouse a obținut producătorul aici. Iar în condițiile de față, dacă nu ar avea 24GB de VRAM, flagship-ul RTX 3090 ar fi în pericol de a deveni irelevant; sau poate că va deveni odată ce lucrurile se vor calma și mulți oameni vor realiza că nu au ce face încă cu cei 20 și ceva de gigi de memorie video. Până atunci, fie ca ce-am scris azi să rămână aici și să va ajute într-un viitor cât mai apropiat să vă alegeți placa potrivită la un preț corect!