GAMINGREVIEWSRSS PaginaDeMedia

Google Stadia a venit oficial in Romania: testam cel mai nou serviciu de game streaming

Serviciile de game streaming devin din ce in ce mai reale de la o zi la alta. Mare parte din aceasta popularizare se datoreaza celor de la NVIDIA si al lor GeForce Now, dar piata nu este lipsita si de alti jucatori. Unul dintre acestia este Google Stadia, serviciu care a venit si in Romania si pe care am avut ocazia sa-l testam inainte de lansarea oficiala. Mai mult de atat, Google ne-a pus la dispozitie atat un controller Stadia, cat si cateva jocuri pentru a le testa. Iar pentru a vedea ce ii poate pielea, l-am pus in competitie directa cu GeForce Now de la NVIDIA pentru a vedea care este al’ mai tare dintre serviciile de gaming cu capu-n nori.

Google Stadia si-a inceput ciclul de viata fiind poate cea mai promitatoare platforma de acest gen. Din nefericire, o lansare maxim decenta si un parcurs greoi, nu au ajutat serviciul. S-a implinit insa anul de cand acesta a fost lansat, iar acum vine si in Romania pe cai oficiale. Oare merita atentia noastra, sau este doar o alta incercare nereusita?

Review Google Stadia Romania

Ce este Google Stadia?

Google Stadia nu este un simplu serviciu de game streaming. Comparativ cu solutiile competitiei, vorbim mai repede despre o platforma de sine statatoare. Asta inseamna ca nu capeti acces la un PC virtual pe care sa te joci si pe care te poti bucura doar de titlurile pe care le detii pe Steam, Ubisoft Connect sau Epic Games Store. Serviciul celor de la Google propune mai de graba o platforma asemanatoare cu o consola; ai controller, ai chiar si hardware sub forma lui Google Chromecast Ultra si jocuri dedicate. Adica nu poti sa te joci Hitman 2 de pe Steam, ci tre’ sa il mai cumperi odata si pentru Stadia.

Miscarea cu jocurile poate fi atat buna, cat si rea. Adica, deschide posibilitatea unor jocuri exclusive, finantate din marea de miliarde de dolari de la Google, ori poate fi doar o alta platforma cu trei jocuri si doua tampenii. Iar in punctul de fata, pare sa fie mai de graba varianta a doua. Titlurile cele mai importante care isi fac aparitia pe Google Stadia in punctul acesta sunt Cyberpunk 2077, Immortals Fenyx Rising, Watch Dogs: Legion, Hitman 1 si 2, Destiny 2 si inca vreo doua AAA-uri mai vechi. In rest, o mana de indie-uri interesante putin spre deloc si cam aia e.

O alta chestiune specifica Google Stadia este modul in care ai acces la platforma. Poti sa folosesti serviciul gratuit, astfel te poti juca titluri Free-to-Play sau cumparate pe Stadia, fara sa platesti extra. Vei fi limitat la rezolutie FullHD, framerate de 60FPS si o calitate mai slaba a sunetului. Iar acestea sunt diferentele tehnice. Pe partea de beneficii, abonamentul Pro sau Founder’s Edition iti ofera si jocuri gratuite, cat si reduceri exclusive la titlurile disponibile in magazinul platformei.

Noi am avut un cont Google Stadia Pro, astfel am capatat acces la o lista maricica de jocuri si nu am dat de limitari cand vine vorba de gameplay. Sau cel putin, nu cat a dus platforma, dar despre partea asta voi vorbi mai tarziu. Oricum, toate beneficiile astea aduse de abonamentul Pro te vor costa 10 euro/luna. O suma acceptabila tinand cont ca primesti o lista generoasa de jocuri gratuite alaturi de subscriptie.

Pe scurt, Google Stadia este ca o consola virtuala. O platforma deschisa pe care te poti inregistra gratuit si te poti juca chiar daca nu ai un PC capabil de gaming; iar experienta nu se opreste aici, deoarece te poti bucura de serviciul acesta chiar si pe TV direct, daca ai un controller si un Google Chromecast Ultra. Ori daca vrei sa te joci in miscare, direct pe telefon. Iar utilizatorii de PC/laptop isi vor putea folosi chiar mouse-ul si tastatura.

Controller-ul Stadia si neajunsurile sale

Nu este usor sa creezi un controller care sa fie calitativ, rezistent in timp si sa ofere un confort sporit. Pana la urma, de asta avem pe piata doar controllerele de la Sony si Microsoft ca si lideri separati, alaturi de maxim cinci alte modele ceva mai rasarite. Google si-a incercat norocul in acest departament, insa pe mine m-a dezamagit. Materialele folosite pentru controller-ul Google Stadia sunt departe de fericite, iar ca experienta de utilizare, design-ul simetric asemanator lui DualShock nu prea mi-a placut. Bine, nici controller-ul de PlayStation nu ma atrage atat de tare, deci se poate sa fiu putin biased in privinta asta.

Review Google Stadia Romania

Butoanele de pe partea frontala, adica L1/L2 si R1/R2 se simt de parca am gasit controller-ul in punga de pufuleti. Acelasi sentiment mi-l lasa si plasticul ce le inconjoara, cat si unele butoane de pe fata controller-ului; cu precadere D-Pad-ul. Thumb stick-urile sunt decente, atat ca si calitate cat si ca raspuns, desi mi-ar fi placut sa fie ceva mai sensibile. Eu am simtit un fel de offset, astfel trebuia sa misc un stick destul de mult pana ca acesta sa inteleaga ca se misca si sa trimita comanda. Iar asta s-a simtit si mai rau atunci cand am intampinat input lag in jocuri.

In momentul testelor, adica saptamana trecuta, nu am putut sa conectez controller-ul fara fir. Adica, functia este acolo, doar ca se leaga la reteaua Wi-Fi, nu la Bluetooth. Pentru a face asta ai nevoie de aplicatia Google Stadia, care aplicatie ma punea sa ma conectez la Chromecast, care Chromecast nu era in birou. Nu era deloc pentru ca nu am avut si d-ala si nu credeam ca va fi nevoie de el. In fine, am conectat un Type-C la controller si capatul celalalt la PC/telefon. Si asa au fost anumite probleme, insa am reusit pana la urma sa leg nemernicul la un ecran si sa ma joc.

Review Google Stadia Romania

Inteleg ca serviciul nu era disponibil in momentul testelor, asa ca o sa las de la mine cand vine vorba de controller si o sa spun ca fara problemele de conexiune intampinate, este decent. Nu se ridica la nivelul unui controller dedicat de consola, insa isi face treaba. Are si butoane dedicate pentru Google Stadia, deci un bonus pe partea de functionalitate. Iar daca vrei sa conectezi alt controller, o poti face via aplicatia oficiala, ori prin intermediul Bluetooth. Platforma nu tine cont de asta, ci doar de prezenta unui controller cu care sa poti controla jocurile.

Poate ca asteptarile mele au fost ceva cam mari

Cea mai mare greseala pe care o poti face ca jurnalist tech este sa-ti creezi asteptari despre produse. Am facut-o si in trecut, o s-o mai fac cu siguranta si in viitor. Insa cu Google Stadia parea ca instinctul nu ma inseala, iar asteptarile mari pe care le aveam, pareau nu doar motivate, ci si sustinute de specificatiile produsului cat si de campaniile de promovare de la Google. Asadar, am plecat cu parerea ca aceasta platforma are ceea ce ii trebuie pentru a concura cu GeForce Now; si nu, nu ma voi opri din comparatie doar pentru a pune Google intr-o lumina buna. Nu exista scuze pentru care compania net mai mare sa nu poata oferi un produs competitiv. Mai ales ca Stadia a fost lansat inaintea serviciului de la NVIDIA.

Nu le-am comparat doar pe foaie, ci am ales alta abordare. Doua laptop-uri, unul langa altul, unul cu Google Stadia, unul cu GeForce Now; ambele ruland acelasi jocuri. Iar rezultatele au fost de-a dreptul interesante, insa putin neasteptate. Despre serviciul NVIDIA stim deja multe, mai ales ca a existat suport pentru utilizatorii din Romania si multi deja l-am incercat. Despre Stadia insa, informatiile erau putine, asteptarile mari. Si ca sa o spun pe scurt, putem face urmatoarea comparatie: PC (GeForce Now) vs consola (Google Stadia). Asta este o comparatie bazata fix pe experienta de joc, pe fidelitatea grafica si pe serviciul in sine.

Dintre GeForce Now si Google Stadia, cel din urma a iesit cel mai sifonat la o comparatie directa a detaliilor grafice. Google Stadia pare sa ruleze versiunile de consola ale jocurilor si unde GeForce Now iti ofera o multime de ajustari grafice, aici ai doua-trei (Motion Blur, Brightness, Contrast). Asta nu inseamna insa ca nu se vede bine, doar ca lipseste elementul acela de control asupra setarilor. Plus ca oricum nu conteaza hardware-ul tau, iar jocul va rula tot la 60FPS si pe Low si pe Ultra. Ori nu; acum depinde ce platforma hardware a pregatit Google in spatele cortinelor lui Stadia.

Am testat trei jocuri si le-am comparat direct: HITMAN 2, Destiny 2 si Watch Dogs: Legion. In fiecare dintre cele trei scenarii, jocurile au rulat bine pe ambele platforme. Google Stadia a oferit insa o experienta mai proasta din perspectiva graficii, iar problemele de conexiune au facut jocurile „literally unplayable” dupa cum zice americanu’. Adica, aveai momente in care nu puteai controla nimic din ce se intampla pentru ca era un lag teribil. Si inainte de a-mi spune ca avem net prost sau ceva, GeForce Now nu a intampinat niciuna dintre problemele astea.

Ca si platforma, atat aplicatia cat si site-ul sunt destul de bine realizate. Gasesti tot ce ai nevoie destul de usor daca stii sa citesti si sa apesi pe imagini colorate. Dar daca tot veni vorba de gasit chestii, imi zice cineva de ce mama naibii nu are o bara de search pentru jocuri?! In fine, lasand asta la o parte, Google face ca de obicei, o treaba buna din perspectiva user experience. Ai toate chestiile explicate, interfata este intuitiva si nu vei avea dificultati in a seta totul cum trebuie.

Google Stadia nu prea este un produs pentru piata din Romania

Per total Google Stadia pare o idee buna. Platforma pe care a creat-o Google este destul de bine inchegata si faptul ca a mers atat de departe incat sa dezvolte si hardware dedicat acestui serviciu este de apreciat. In schimb, nu vad cum ar putea prinde intr-o piata precum cea din Romania. Da, pretul este bun la 10 euro pe luna si faptul ca ai acces si gratuit la el ajuta, dar ce faci cand vine vorba de o lansare noua? Sansele ca jocul sa nu ajunga pe Stadia sunt mari spre foarte mari, iar daca va ajunge, sa nu va asteptati la reduceri. In acelasi timp, la GeForce Now iti procuri singur jocurile, iar site-urile ce vand key-uri, adesea au reduceri chiar si imediat dupa lansare pentru multe titluri noi. Plus ca serviciul de la NVIDIA ofera si o lista deja imensa si in continua crestere de jocuri suportate.

Personal, nu imbratisez ideea unei platforme separate. Sunt gamer pe PC si deja stiu cat de nasol e sa ai libraria impartita intre Steam, Epic Games Store, Origin si Uplay (Ubisoft Connect). Deja ala era un motiv destul de serios pentru a alege gaming-ul pe consola, unde totul este integrat intr-o singura platforma. Acum ca vine si Google Stadia cu o platforma noua si nevoia de a cumpara jocuri dedicate si toata aiureala asta, ma vad nevoit sa zic pas. Poate intr-o situatie in care aveam siguranta ca toate jocurile care apar de acum inainte, vor fi disponibile si pe Stadia vorbeam altfel. Dar pana atunci ramane o platforma indrazneata, cu o mana de jocuri, un controller mediocru, un pret prea mare pentru o tara ca Romania si asteptarile mele calcate in picioare.