GamingReviewsRSS PaginaDeMedia

Review FIFA 20 – Simulatorul de fotbal de care aveam nevoie

Platforma de test: PC

Acesta nu o sa fie un articol obisnuit in care voi vorbi despre FIFA 20 din perspectiva unui om platit sa joace tampenia ca si parte a meseriei. Astazi este despre pasiunea mea vis-a-vis de acest joc si cum vad lucrurile. Stiu, stiu, am cam intarziat, iar jocul a iesit de ceva timp, dar in acest fel vin cu niste pareri mai amanuntite dupa ce am jucat nu mai putin de 40 de ore.

De ce am asteptat FIFA 20 atat de mult?

Ca sa raspund intrebarii de mai sus, trebuie sa mentionez ca aici este vorba despre gameplay. Nu anul 2020 si inceputul unui nou sezon de FIFA este ceea ce am asteptat, ci revenirea unui gameplay bun si a unui simulator de fotbal de care sa ma pot bucura in liniste.

Ce noutati aduce FIFA 20?

Trebuie sa spun ca anul acesta, jocul mi se pare mult mai „fotbal” decat anii trecuti, iar franciza pare ca a sarit gardul spre zona de realism. Poate sunt doar eu, dar apararea este mult mai interesant de controlat si poti inchide un meci fara probleme in momentul in care ai marcat un gol si alegi sa joci defensiv restul partidei. De asemenea pot spune ca iubesc noul stil de a executa fazele fixe. Loviturile libere si penalty-urile au fost refacute aproape de la zero si necesita exercitiu, nu noroc, pentru a intra in poarta. In schimb, cornerele si loviturile libere indirecte sunt o durere in dos deoarece sistemul de centrari este foarte nefericit anul asta. La fel sunt si loviturile cu capul, astfel jucatori precum Lucas Moura sau Messi vor avea probleme grave in a finaliza cu capul, in schimb ce Harry Kane sau Lukaku vor avea sanse mult mai mari de succes in aceasta categorie. Multi ar spune ca jocul este stricat, dar sunt destul de sigur ca aceiasi oameni nu au mai vazut un meci de fotbal de mult timp.

Am peste 20 de meciuri la activ in modul Kick-Off impreuna cu un prieten care m-a ajutat sa strang orele de joc necesare acestui review, alaturi de inca vreo 40 de meciuri in Ultimate Team si cateva ore de Volta. O sa incerc sa ma leg de fiecare mod de joc in parte si voi acorda fiecaruia o nota separata, iar totalul acestora va insemna nota finala pentru sectiunea de gameplay. Acestea fiind spuse, sa trecem la treaba!

Ultimate Team – Un pachet aproape complet – 8/10

Pentru mine, FIFA este deja sinonim cu Ultimate Team si mereu astept noul sezon pentru a vedea ce mai este nou in acest mod de joc. Ei bine, FIFA 20 a insemnat o schimbare masiva si pentru acesta, iar din punctul meu de vedere, este o schimbare in bine pe care o asteptam de ceva timp.

Primul lucru despre care as dori sa vorbesc, este faptul ca dupa ~40 de meciuri jucate in Ultimate Team, nu am mai intalnit la fel de multe probleme ca si anul trecut. Am jocul pe PC, iar trecerea inapoi pe monitor cu rata de refresh mare de la vechiul meu TV pe care am jucat editia de anul trecut a jocului, a fost cea mai buna alegere pe care am luat-o recent. Chiar si in Ultimate Team, mod de joc care obisnuia sa fie inundat de probleme precum input lag si probleme de conexiune, s-a miscat nemaipomenit, meciurile curgand foarte fluid si spre surprinderea mea, am fost lipsit de probleme.

In primul rand voi vorbi despre progresia jocului. Chiar daca anii trecuti eram obisnuit sa cumpar toate boost-urile de banuti din magazinul in-game al FIFA folosind puncte de XP adunate in timp, anul acesta n-am mai avut parte de acest lux. In schimb, Ultimate Team 20 include un sistem de progresie bazat pe sezoane, pe indeplinirea a diverselor obiective si provocari pe care jocul ti le ofera si pe avansul in nivel. Completand obiectivele, fie castigi premii precum consumabile, coins sau pachete, fie castigi puncte XP. Acestea din urma, contribuie la progresia rank-ului (nivelul maxim fiind 30), iar fiecare rank obtinut iti ofera diverse premii, inclusiv pachete, jucatori cu imprumut pentru cateva meciuri sau obiecte de customizare a stadionului si a echipei.

Da, ati auzit bine. FIFA 20 introduce pentru prima oara in serie, un sistem de customizare a stadionului si a echipei, incat sa fii cu un pas mai aproape de a-ti construi un brand propriu. Pe langa sigle create de EA Sports si mingi pe care nu le poti obtine din alta parte, ai ocazia sa iti personalizezi stadionul cu o tema anume, care va aparea in anumite locuri ale constructiei, fie cu un tifo; un ornament ce vine agatat pe plasa menita sa opreasca mingile care trec de poarta pentru a nu ajunge intre fani.

Progresia in joc este destul de comoda si comparativ cu versiuni mai vechi, EA a reusit sa echilibreze putin balanata si in favoarea jucatorilor noi, fara sa devina insa un calvar pentru veterani. Fiecare jucator va avea acelasi parcurs, trecand prin fiecare rank cu aceleasi premii. Mai departe, cum alege fiecare sa obtina bani, fie trading, SBC-uri sau prin joc, este o alegere personala. Eu unul am inceput direct sa joc pentru a face ceva level, dupa care am completat cateva SBC-uri si cu putin noroc am reusit sa imi construiesc aceasta echipa.

Alt element care imi place, este meniul. Acesta a primit o reimprospatare pe care fanii au cerut-o de foarte mult timp. Acum totul este mai comod si chiar daca la inceput iti va parea enervanta roata de controale, in scurt timp vei intelege de fapt ca este bine implementata, la fel ca si meniurile pe baza de tab-uri prin care navighezi cu R1/L1.

Ceva ce nu s-a schimbat insa in Ultimate Team, sunt modurile de joc. Pe langa clasicele Rivals, FUT Champions, Draft si Squad Battles, EA a mai introdus si meciuri amicale cu regulile casei: Mistery Ball, King of the Hill, Headers & Volleys, No Rules, etc. Cele din urma sunt niste chestioare noi si bine-venite, dar as fi preferat insa sa vad reintoarcerea cupelor cu anumite cerinte, in special pe cele facute pentru echipe bronze si silver, astfel, aceste doua categorii de jucatori raman, din nou, doar ca umplutura pentru SBC-uri.

Volta – Reintoarcerea oii negre – 9/10

Cea mai mare aditie de anul acesta este Volta. Un mod de joc care pentru multi poate parea nou, dar in esenta este doar FIFA Street inclus intr-un FIFA normal. Pentru aceia dintre voi care va intrebati „despre ce avioane vorbeste nebunul asta”, anul 2012 nu a gazduit doar FIFA 13, ci si FIFA Street, un spin-off al seriei care aduce realismul din FIFA 12 in strada, pentru a inlocui caricaturile din precedentele titluri FIFA Street.

Ei bine, Volta preia reteta acestui joc si o imbunatateste. Chiar daca sistemul de progresie este asemanator si harta lumii cu obiective m-a trimis direct in 2012, de data aceasta avem parte de o poveste in care tu esti protagonistul, ai parte de incercari reale si este prezent chiar si un antagonist. Daca va suna oarecum familiar, da, cam pe acolo sunteti. Volta inlocuieste The Journey si sincer, abia asteptam ca povestea plictisitoare a lui Alex Hunter sa ia odata sfarsit.

In Volta, va trebui sa iti construiesti o echipa de fotbal de strada aproape de la zero. Vei putea recruta jucatori in timp ce il imbunatatesti pe al tau, ai multe optiuni de personalizare a personajelor si chiar si un sistem de progresie numit Volta Drop. Nu, nu este vorba de loot box-uri, ci de iteme pe care le deblochezi prin indeplinirea de obiective. Exista chiar si un Volta Shop, in care folosesti, desigur, Volta Coins, dar si acestea sunt usor de strans si nu va trebui sa iti folosesti cardul de credit.

Career Mode – Un dezastru colosal – 1/10

Doamne apara si fereste de atrocitatea care este modul de cariera in acest moment in FIFA 20! Am incercat, credeti-ma, dar am fost profund dezamagit de starea in care se afla acest mod de joc. Chiar daca este internetul plin de discutii pe tema asta, o sa mai vin si eu sa intregesc perspectiva negativa.

Am zis ca n-am cum sa patesc doar eu si ca baietii de pe Reddit care se tot plang de asta or fi prea fitosi, sau poate nu stiu ei ce si cum, dar de cum am intrat in Career Mode si am inceput sa umblu prin meniuri, am intampinat de prima problema: au disparut meniurile. Efectiv scrollam printre tab-uri, dar acestea erau goale. Nici un restart al jocului nu a rezolvat problema, iar cu asta, am sa inchei si o sa numesc acest mod nejucabil, chiar daca in trecut pierdeam zeci sau chiar sute de ore incercand sa iau o echipa slaba pe care sa o reconstruiesc pentru a gasi gloria cupelor europene.

Printre problemele pe care le veti intalni in acest mod, se numara urmatoarele:

• Echipele mari vor folosi doar jucatorii slabi si vor retrogada
  • Jucatorii nu vor avea fete reale chiar daca acestea sunt prezente in toate celelalte moduri de joc
  • Unii jucatori vor suferi schimbari de rating/pozitie in urma editarii vizuale a acestora (ex. poti schimba ghetele pe care un anumit jucator le foloseste)
  • Meniuri lipsa care un reapar (patit, este foarte enervant)

Kick-Off – Multiplayer-ul offline redefinit – 10/10

O treime din timpul petrecut de mine in FIFA 20 a fost in modul kick-off. Am avut un prieten cu care am jucat si sincer, ne bagam „la un meci” ca mai apoi sa ne trezim ca au trecut cateva ore bune, iar noi nu jucasem decat vreo zece. Mi-a placut la nebunie ca ai de unde alege. Chiar daca este 1v1, asta nu inseamna ca esti limitat la clasicele meciuri. Poti juca House Rules, care sunt o gura de aer proaspat cand te plictisesti de fotbalul clasic, ori poti alege sa joci fotbal de strada care este presarat cu scheme spectaculoase. Daca cele de mai sus nu sunt tocmai ce vrei, sau sa joci finala Champions League cu Clinceni versus FCSB nu este chiar felia ta de tort, atunci poti muta actiunea in sala, pentru un Futsal.

Alta aditie foarte desteapta este sistemul de statistici. Fiecare prieten isi poate crea un alias cu care sa joace, iar acesta va avea automat un fel de profil. De aici, statisticile se salveaza individual si poti avea o analiza a modului in care joci cu doar cateva butoane. Poti vedea zonele terenului unde esti cel mai activ si eficient, perioadele meciului in care marchezi cele mai multe goluri si statistici versus ceilalti prieteni, alaturi de un mic istoric al meciurilor disputate. Am pierdut si voi mai pierde multe ore in kick-off anul asta; si nici macar nu-mi pare rau.

Vizual, PES inca detine coroana drept cel mai aratos titlu despre fotbal

O sa ma leg de partea grafica a FIFA 20 comparand jocul celor de la EA cu PES 2020, competitia reprezentata de Konami. O sa fac o alegorie, unde PES 2020 este o productie Hollywoodiana cu buget mare, iar FIFA 20 este un sitcom difuzat pe TV la ora 16:00 in weekend-uri. Chiar daca amandoua arata bine, fara sa abstractizeze realitate, PES 2020 este mult mai dichisit, cu mai multa atentie la detalii si pare mai viu. Jucatorii, fanii, stadioanele si lumina sunt superbe in jocul japonez, in timp ce FIFA 20 este sters, fara un caracter aparte si se concetreaza doar pe jocul din teren, de parca acesta ar lua parte intr-un bol in spatiu. Asta stirbeste din calitatea jocului si nu il face mai deloc imersiv. Este un aspect pe care multi nu-l vor lua in considerare, dar pentru mine este un minus, deoarece pierde din esenta de simulare si devine doar un alt joc.

FIFA 20 castiga, din nou, titlul de cel mai bun simulator de fotbal al anului

Chiar daca nu este cea mai fericita comparatie intre cele doua titluri, trebuie sa recunosc ca FIFA a revenit in forta oferind un joc pe care chiar mi-a facut placere sa-l joc si punand japonezii la colt. Chiar daca acestia din urma au inhatat licenta pentru Juventus si FIFA a ramas cu Piemonte Calcio si niste echipamente foarte urate, asta este cam singura victorie pe care Konami a obtinut-o in fata EA Sports in aceasta categorie.

Chiar si fara Juventus, EA detine in continuare licentele pentru cele mai importante ligi de fotbal ale lumii, iar asta atarna mult mai greu in favoarea FIFA. O alta aditie interesanta despre care vreau sa vorbesc este includerea campionatului romanesc de fotbal. Chiar daca rudimentar, fara stadioane, fete, elemente custom si alte extra de acest gen, este foarte placut sa vedem intr-un final si campionatul romanesc intr-un joc, mai ales ca de-a lungul anilor am avut si noi cateva echipe care au fost prezente in cupe europene.

Mecanicile noi mi-au placut, iar jocul este mai rafinat, mai, nu stiu, realist?! E un cuvant bun? Nu prea. In fine, FIFA 20 este mai placut de jucat decat eFootball PES 2020 si chiar daca mi-ar fi placut sa vad o competitie feroce anul acesta pe piata de jocuri despre jocul frumos (da, am scris asa intentionat), ma voi multumi cu FIFA si ma voi ruga la zeii programatori sa nu il strice, iarasi, chiar daca jocul a supravietuit, spectaculos as putea spune, primului patch, care in anii trecuti obisnuia sa strice jocul pentru tot restul anului. Cateva mici retusuri pe partea de gameplay n-ar fi rele, in special pe partea de centrari, dar per total, nu prea ma pot plange. Mie unul imi place. Aruncand o privire obiectiva, pot vedea ca alti jucatori inca se plang de probleme, dar ma intreb daca nu este si constiinta colectiva de vina aici, fiind obisnuiti sa credem ca FIFA sux si PES e prea ireal ca sa aiba o sansa.

Verdict

Gameplay - 7
Grafica - 8