GamingReviewsRSS PaginaDeMedia

Review eFootball PES 2020 – Sa inceapa noul sezon!

Platforma de test: PlayStation 4

Iata ca a venit si toamna si odata cu ea, un nou inceput in lumea fotbalului. Inceputul campionatelor, al cupelor si desigur, aparitia celor doua simulatoare de fotbal de pe piata. Astazi voi vorbi despre eFootball PES 2020, cea mai noua intrare in franciza japonezilor de la Konami.

Simulator vs. Arcade

Personal, sunt de parere ca piata jocurilor de fotbal este impartita de ceva timp in doua categorii: PES, care inseamna simulare si o experienta de joc mai realista, mai tactica si FIFA; arcade-ul preferat de majoritatea jucatorilor gratie usurintei in procesul de adaptare si spectacolului pe care il poti crea. Unde PES are o abordare mai greoaie, tactici care chiar influenteaza puternic jocul si odata cu acestea o experienta de utilizare ceva mai dificila, FIFA este intuitiv, simplu si nu necesita o gandire tactica anume pentru a chema doi prieteni la tine impreuna cu berea aferenta ca sa va distrati intr-o seara.

Astazi vorbim insa despre tactici, vorbim despre schimbarile acelea mici care fac diferenta dintre a ridica cupa sau de a vedea infrant, cum adversarii se bucura de succes. Anul acesta nu este cu nimic diferit, iar eFootball PES 2020 a reusit sa pastreze si sa rafineze reteta care i-a castigat fanbase-ul.

Cred ca este momentul insa sa vorbim despre elefantul din incapere si anume, noutatea din numele jocului. De unde a aparut oare acel „eFootball”? Pai, japonezii s-au gandit ca vor sa creeze jocul de fotbal perfect pentru eSports. Un joc care sa necesite acelasi nivel de rabdare pe care il necesita si un shooter spre exemplu si care sa ofere mai multe optiuni decat sa alergi pe banda si sa centrezi in speranta ca un Harry Kane plictisit in careu va sari bine si va baga mingea in ate. In scopul acesta, l-au abordat pe Andres Iniesta, care joaca in prezent in Liga Japoneza de fotbal pentru Vissel Kobe.

Gameplay

Pe partea de gameplay, mereu am avut o afinitate vis-a-vis de PES. Jucatorii se misca ca in realitate si cred ca cel mai notabil lucru la noul joc este modul in care se misca mingea. Daca am urat ceva la jocurile cu fotbal tot timpul, a fost modul in care incasezi gogosi de goluri din suturi first-touch care incalca legile fizicii. Ei bine, eFootball PES 2020 este un pas in directia buna, intrucat fizica mingiei a fost rafinata, iar acum, nu doar o data am aruncat-o „in urzici” dupa ce am vrut sa centrez dintr-o bucata, dupa o pasa lunga pe flanc. Asta se vede si in miscarea mingiei in aer, unde rotatia acesteia chiar influenteaza modul in care va reactiona in momentul in care un jucator o loveste.

Mai devreme am amintit despre Andres Iniesta. Atat el, cat si Ronaldinho, si-au oferit suportul pentru a crea un nou mod in care jucatorii se misca si actioneaza in teren, astfel a luat nastere finesse dribbling. Acum poti lua decizii in functie de spatiul dintre tine si adversar si poti sa gasesti portite prin care sa spargi linia de aparare intr-un mod mult mai realist decat pana acum. Alaturi de noi tehnici de preluare a balonului, mecanici noi de marcaj a jucatorilor si noi scheme si abilitati, pe partea de miscare, Konami a nimerit jackpot-ul.

Un lucru care nu s-a schimbat, pe principiul „Ain’t broke, won’t fix it” este sistemul de tactici. Poti alterna in timp real intre formatii, poti focusa marcajul pe un anumit jucator daca observi ca adversarul iti face probleme cu acesta si ai control total al echipei.

Ceea ce m-a enervat insa la eFootball PES 2020 a fost modul in care te aperi. Daca pe partea de atac este super fluid si ai nevoie de ceva creativitate ca sa reusesti sa legi un atac care eventual sa rezulte intr-un gol, apararea este la ghici. Am incercat sa fac pressing, sa abordez o tactica mai agresiva, am facut si ca Hagi, mingea sau jucatorul, dar nu merge pur si simplu. Singura varianta care pare sa mearga bine este sa rupi picioarele adversarilor si sa te pregatesti sa joci in 10 oameni.

Visul meu a fost sa fiu fotbalist

Dar m-am apucat de IT. Macar in eFootball PES 2020 am ocazia, fie ca antrenor, fie ca jucator, sa pornesc pe drumul meu si sa pun mana pe trofeul mult dorit. Modurile au ramas aceleasi: Master League si Become a Legend. Cel din urma nu prea a mai suferit modificari in ultima vreme, iar reteta de baza este deja solida, astfel nu o sa vorbesc despre el. Schimbarile mari au aparut in zona modului de cariera ca antrenor.

Acum poti alege dintre opt legende ale fotbalului in pielea caruia sa intrii pentru a-ti duce echipa spre glorie. Inculpatii sunt Diego Maradona, Johan Cruyff, Socrates, Romario, Ruud Gullit, Roberto Carlos, Bebeto si Lothar Matthaus.

Odata ales, vei porni in ceea ce consider cea mai solida baza pentru un Career Mode. Master League din eFootball PES 2020 este o experienta cinematica la inceput, in care sunt incluse momente cand poti alege una din variantele de dialog disponibile, cu mentiunea ca selectiile facute, afecteaza „povestea”. Personal, prefer oricand cut scene-urile incluse aici, decat meniurile plictisitoare, dar despre asta mai tarziu. Imi plac momentele in care vezi cinematice din vestiar, cand iei parte la conferintele de presa la propriu si cand ti se mai vede mecla ici-colo.

Pe langa aceste momente, tot pe lista de noutati in acest mod sunt transferurile. Preturile reflecta mai bine realitatea in care traim, astfel ultimul descaltat de 75 rating poate valora 10 milioane de euro sau mai bine, in timp ce jucatori precum Neymar valoreaza peste 100 de milioane. Alaturi de asta se adauga si noul sistem de fani, unde primesti feedback sub forma unui counter in functie de performantele tale si de deciziile luate. Astfel, Master League a devenit un mod de cariera foarte solid pentru fanii jocurilor cu fotbal.

Grafica si Prezentare

Ma uit la subtitlul asta si nu ma pot gandi decat la un joc de alba-neagra. O sa iau jocul in brate pentru anumite chestiuni si o sa-l dau de pamant pentru altele, asa ca haideti sa punem raul in fata si sa vorbesc despre ce NU mi-a placut cand vine vorba de grafica si prezentarea lui eFootball PES 2020.

Cred ca orice om care a jucat vreodata PES poate fi de acord cu mine cand spun ca meniul este scos din PES 2006. Frate, pe bune, 13 ani mai tarziu, navigarea prin meniurile jocului de la Konami este greoaie, foarte non-intuitiva, facuta de si pentru asiatici. Nu doar o data am ajuns sa caut pe Google ce imi trebuia mie de prin meniu, dar macar ajungi sa-l inveti dupa trei ani de PES, mai ales ca este fix acelasi mereu. Scuze, mai schimba culorile.

Cum e vorba aia de la doctor? Gata, am terminat! Nu a fost atat de rau, nu? Acum este timpul sa vorbesc despre ce mi-a placut, de fapt, cand vine vorba de jocul asta. Nu a fost mecanica, nu a fost muzica extrem de buna comparativ cu editiile trecute sau cu FIFA. Ce m-a dat pe spate anul asta este grafica. Atentia la detaliu si faptul ca pentru prima oara, un simulator de fotbal chiar mi-a dat senzatia ca vad, sau ca fac parte dintr-un eveniment sportiv real. Stadioanele au personalitate, par vii si te arunca fix in actiune, de parca ai fi de acolo.

Atmosfera creata, alaturi de jucatorii care arata extrem de bine si de mici chestiuni precum faptul ca pot citi pe minge dimensiunea balonului si pot vedea site-ul producatorului, ma fac sa inteleg ca cineva chiar a acordat atentie sporita detaliilor mici si fiind atent la prostioare de genul, nu pot decat sa ma bucur. Un singur lucru am de comentat despre grafica, dar presupun ca este o limitare a consolei. Atele din plasa portii au un fel de sclipire ciudata care este extrem de enervanta in replay-uri, care oricum ajung de multe ori sa iti arate arate actiunea din spatele portii.

PES cu baietii, da’ fiecare la el acasa

Sau cum ii zic producatorii, multiplayer. Aici este tinta jocului de fapt: eFootball PES 2020 pune accent pe componenta multiplayer si profita de licenta exclusiva pentru UEFA Euro 2020 pentru a crea un mod in care alegi echipa favorita de la campionatul european pe care o vei sustine. De asemenea, in timpul desfasurarii campionatului, competitiile online vor fi legate strans de meciurile din realitate, dar mai multe detalii despre aceasta parte vom primi odata cu DLC-ul Euro 2020 care va aparea probabil la anul.

Sa trecem insa la myClub. Unde FIFA are Ultimate Team, PES are propria alternativa. Singura problema este ca nu-mi place, iar aici nu sunt singurul. myClub este o incercare jalnica de a replica modul de joc introdus de FIFA oferind o experienta mai rudimentara, mai inaccesibila si extrem de enervanta din perspectiva mea. Vreau sa-mi fac o echipa cu care sa joc, nu sa stau sa ghicesc ce Scout imi va gasi jucatorul dorit sau ce Agent imi va da un Messi sau Ronaldo. De asemenea, o idee 100% originala este includerea de legende si in acest mod, astfel Ronaldinho are un loc special, fiind una dintre legendele cele mai interesante din editia de acest an.

Un aspect foarte neplacut in editiile anterioare de PES au fost serverele, iar aici Konami par sa inteleaga ca ceva era stricat si incearca sa-l repare. Cat de des? In fiecare marti seara. Merge? Nu prea pare. Inca dureaza o eternitate sa gasesti un adversar online? DA!

Conferinta de dupa meci

A venit momentul in care trebuie sa pun si eu un stop acestui articol care deja s-a intins destul. Daca ar fi sa mai mentionez ceva, este vechea discutie cu lipsa de licente, iar faptul ca am ocazia sa joc cu Juventus in PES, dar nu am Anglia sau Spania licentiate, iar Bundesliga pur si simplu lipsa, nu-mi incalzeste cu nimic sufletul, dar asta este o poveste antica fara o rezolvare fezabila intr-un viitor apropiat.

Deci, este eFootball PES 2020 un joc bun? Un joc de fotbal bun? Intrebarea asta este la fel de incerta si in cazul PES, cat si in cazul FIFA. Este un joc bun, mecanici bine implementate si o apropiere de realitate mai mare decat am vazut vreodata in orice alt joc. Lipsa licentelor si probleme mecanice precum apararea insa ma fac sa cred ca este un joc de fotbal decent. Este greu de invatat, este tipul de joc pe care nu prea il poti juca cu prietenii daca nu sunteti pasionati si componenta multiplayer, cea care trebuia sa spele pacatele seriei, dezamageste lamentabil.

Verdict

Gameplay - 8
Grafica - 9
Multiplayer - 5
Prezentare Generala - 7

7.3

Decent

eFootball PES 2020 este un joc bun si rau in acelasi pachet. Mi-au placut anumite aspecte, dar am urat altele. Grafica este foarte buna si te duce fix acolo, fie San Siro sau Camp Nou, dar problemele de natura tehnica lasa seria inca o data in aer, iar eu stiu sigur ca si anul asta, o sa-mi hranesc microbistul interior cu FIFA.

User Rating: 3.59 ( 11 votes)