Review AMD Radeon RX 6800 – Un competitor demn pentru NVIDIA!

Anul acesta am avut parte de o multime de lansari grozave, iar AMD a fost in spatele a doua. Odata sub forma procesoarelor din generatia Zen 3 care au invins Intel si pe partea de performanta single-core si gaming. Dupa care a venit randul consolelor next-gen care la baza folosesc hardware dezvoltat de aceeasi companie. Iar pentru a completa trifecta, astazi aruncam o privire amanuntita la noile placi video ale producatorului. Am petrecut cateva zile cu noua AMD Radeon RX 6800 si astazi va explic de ce cred ca aceasta lansare este mai importanta decat toate cele de mai sus.
Noua generatie de placi video de la AMD este cladita pe arhitectura RDNA 2 si pentru prima data in istorie ofera suport pentru tehnologia de Ray-Tracing pe altceva in afara de NVIDIA RTX. In plus, este pentru prima oara cand AMD poate sa se bata cot la cot cu modelele high-end ale producatorului rival. Iar aceasta lupta intre marii producatori poate fi foarte benefica pentru piata de placi video. Tabara verde a avut un oarecare monopol in ultimii ani, iar asta s-a vazut adesea in majorari de preturi de la o generatie la alta. Este oare acum, momentul in care situatia se va schimba?
Generatia RDNA 2 – Tehnologii, performanta si asteptarile pe care le putem avea
AMD Radeon RX 6800 este seria cu care AMD isi flexeaza muschii in departamentul de placi video dedicate. Chiar daca generatiile trecute au fost decente si au oferit produse atractive in segmentul mid-range, au dus o lipsa acuta de solutii high-end si enthusiast. Cu ocazia acestei lansari avem parte de trei modele noi, astfel RX 6800, RX 6800 XT si RX 6900 XT sunt deja pregatite la linia de start. Astazi vorbesc despre modelul entry al acestei generatii, o placa care si din aceasta pozitie ofera performante comparabile cu NVIDIA GeForce RTX 3070, dar are cateva avantaje interesante.
AMD RDNA 2 este urmasul primei generatii RDNA pe care am putut-o vedea la treaba sub forma Radeon RX 5000. Imbunatatirile sunt destul de mari de data aceasta, iar noua arhitectura aduce cu pana la 54% mai multa performanta-per-watt si cu pana la 30% mai multi megahertzi pe fiecare Compute Unit. Pe langa aceste imbunatatiri procentuale, avem parte si de Ray Accelerators care le ofera capabilitati Ray-Tracing noilor placi video si AMD Infinity Cache.
AMD Infinity Cache serveste ca o punte mult mai larga pentru accesul la date. Asta inseamna ca noile placi din generatia Radeon RX 6800 vor livra mai multe FPS, iar consumul necesar pentru a face asta scade comparativ cu seria precedenta. Placile au acum 128MB de Infinity Cache, iar comparativ cu memoria GDDR6 cu o magistrala 256-bit, ofera o latime de banda de mai bine de trei ori mai mare. Daca includem si consumul in ecuatie, ne uitam la un upgrade masiv.
Ray Accelerators se vor ocupa de acum de tot ceea ce inseamna Ray-Tracing pe placile video AMD. In practica functioneaza similar cu nucleele dedicate de pe placile NVIDIA. Fiecare Ray Accelerator poate calcula pana la patru raze de lumina individuale, iar cu un numar de minim 60 de astfel de acceleratoare, Radeon RX 6800 ar trebui sa fie o placa destul de capabila in titluri cu Ray-Tracing.
Variable Rate Shading este o alta tehnica prin care noile placi ofera o calitate mai buna a imaginii. Acestea se vor putea concentra pe o anumita parte a imaginii pentru a scoate in evidenta elemente importante. RDNA 2 suporta patru moduri diferite de analiza a imaginii, astfel dezvolatatorii de jocuri pot alege mai simplu pe care parte a unui cadru sa se concentreze.
Iar pentru a prinde din urma NVIDIA cand vine vorba de conectivitate si codecuri, noua generatie de placi video de la AMD este dotata cu cele mai noi tehnologii:
- Suport pentru codecurile H.264, H.265, VP9 (decode only) si AV1 (decode only).
- HDMI 2.1 cu suport VRR pentru a putea livra imagini cu rezolutie 4K120 si 8K60.
- USB Type-C pentru a oferi energia si conexiunea video necesara unui display prin intermediul unui singur cablu.
- AMD FreeSync care ofera gaming fara tearing, stutter sau alte probleme pe o gama foarte mare de monitoare si televizoare dedicate jocurilor si nu numai.
AMD Radeon RX 6800 – Un design familiar si eficient
Placile video din seria Radeon RX 6800 au fost construite in concordanta cu standardele impuse de piata hardware actuala. NVIDIA a ales un sistem de racire nou cu nou port de alimentare proprietar si a redefinit modul in care o placa video arata si se raceste. AMD a ales o abordare standard insa, cu un sistem de racire format dintr-un heatsink care acopera PCB-ul de la un capat la altul si trei ventilatoare care asigura circulatia aerului prin acesta.
La o privire mai atenta, nu se observa niciun heatpipe si nu il vad nici macar in materialele trimise de AMD. Asta inseamna ca placa foloseste un sistem mai avansat de racire, numit Vapor Chamber. Acesta functioneaza oarecum similar cu un sistem de heatpipe-uri, doar ca suprafata de contact este mai mare si are o eficienta ridicata. Automat, este mai scump, astfel il regasim doar pe modele high-end de placi. AMD nu ar fi la prima utilizare a unui astfel de sistem, pe care l-am putut vedea pentru prima oara introdus de Sapphire undeva in 2003 pe o placa video de la ATI. Aceasta tehnologie asigura temperaturi mai mici si un nivel de zgomot scazut.
In afara de asta, placa arata normal. Atat RX 6800 cat si varianta XT masoara 26.7cm lungime cu o latime de 12cm. Singurele diferente fizice dintre acestea sunt doua la numar si sunt foarte mici. XT-ul are o grosime de 2.5 sloturi, unde varianta simpla ocupa doar doua. A doua diferenta este textul de pe placa. Pe varianta simpla avem parte de un font rosu, iar pe XT acesta este gri.
Temperaturi si consum
AMD a tinut sa specifice o schimbare si vis-a-vis de temperaturile placii. Pentru a masura aceste temperaturi, producatorul recomanda monitorizarea temperaturii Junction. Aceasta este detectata prin intermediul unui sistem de senzori care permit placii sa urce nucleele cat de mult poate pana in punctul in care temperatura Junction ajunge la 110 grade Celsius. Asta inseamna ca vom vedea temperaturi mai mari inregistrate pentru seria Radeon RX 6800, dar nu va fi iesit din comun sa avem 85 de grade, spre exemplu.
Alimentarea este asigurata de doua porturi de opt pini asezati la capatul placii, astfel nu este nevoie de un adaptor pe centrul placii sau alte chestii de genul asta. Insa asta indica si un consum mare, iar AMD nu s-a ferit cand vine vorba de asta. Astfel, Radeon RX 6800 consuma 250W, in timp ce RX 6800 XT urca pana la 300W. Producatorul recomanda niste surse destul de puternice pentru aceste placi.
- Capacitatea sursei recomandata pentru RX 6800 intr-un sistem modern este de 650W
- Capacitatea sursei recomandata pentru RX 6800 XT intr-un sistem modern este de 750W
Desigur, se pot face abateri de la regula, iar o sursa de 550W cu certificare 80+ Gold spre exemplu, ar putea sustine placa mai slaba. Asta cu mentiunea ca procesorul ar trebui sa aiba un TDP mai mic de 95W si sa nu includa alti consumatori mari.
In testele facute de mine, Radeon RX 6800 a ajuns si pana la cele 85 de grade mentionate mai sus. Doar ca este vorba despre temperatura Junction, astfel temperatura curenta afisata de softurile de monitorizare era de fapt pe la 64 de grade Celsius. Iar nivelul de zgomot a fost foarte mic, desi am testat pe o platforma open-air, fara pic de izolatie din partea unei carcase. Odata ce temperatura a scazut sub 55 de grade, ventilatoarele s-au oprit.
Specificatii
AMD Radeon RX 6800 este cea mai mica din aceasta generatie, insa ascunde niste specificatii impresionante. Noua arhitectura RDNA 2 in combinatie cu racirea noua asigura frecvente mai mari si automat, performante mai bune, iar in comparatie cu NVIDIA, memoria de 16GB este un numitor comun pe toata seria de la AMD.
AMD Radeon RX 6800 | AMD Radeon RX 6800 XT | |
Arhitectura | RDNA 2 | RDNA 2 |
Proces de Fabricatie | 7nm | 7nm |
Numar de Tranzistori | 26.8 milioane | 26.8 milioane |
Compute Units | 60 | 72 |
Ray Accelerators | 60 | 72 |
Procesoare de Streaming | 3840 | 4608 |
Frecventa Gaming | Pana la 1815 MHz | Pana la 2015 MHz |
Frecventa Boost | Pana la 2105 MHz | Pana la 2250 MHz |
ROPs | 96 | 128 |
AMD Infinity Cache | 128MB | 128MB |
Capacitatea Memoriei | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 |
Latime de Banda | 512 GB/s | 512 GB/s |
Interfata Memoriei | 256-bit | 256-bit |
Consum | 250W | 300W |
Performanta
Pentru a testa performanta noii placi video de la AMD, am folosit o platforma de teste cu mici modificari. De data aceasta, procesorul este un AMD Ryzen 7 5800X, alaturi de 16GB de memorie RAM la 3600MHz pe aceeasi placa de baza ROG Crosshair VIII Dark Hero. Desi am folosit un procesor Ryzen 5000, nu m-am legat de Smart Acces, intrucat tehnologia este inca la inceput. Pe viitor o sa vorbesc si despre aceasta, dar pentru moment m-am concentrat pe nivelul de performanta bruta pe care il poate oferi placa. Am comparat-o cu RTX 3070 de la NVIDIA pentru a intelege pe unde se afla ca performanta si m-am adresat putin si tehnologiei de Ray-Tracing prin intermediul DirectX Ultimate. Dar haideti sa incepem cu sinteticele.
In testele sintetice, AMD Radeon RX 6800 s-a impus pe langa rivala de la NVIDIA, iar aceste diferente de performanta si-au facut simtita prezenta si cand vine vorba de gaming. Doar ca am ales sa testez si ceva mai special si veti vedea in ultima imagine despre ce este vorba.
Cand vine vorba despre jocuri, frecventele mai mari si-au facut simtita prezenta pe placa de la AMD si au rezultat intr-o comparatie inegala cu RTX 3070 care a fost mai slaba in toate titlurile. O diferenta sesizabila s-a vazut atunci cand am testat Metro Exodus cu Ray-Tracing activ. Aici, NVIDIA s-a distantat binisor de AMD si este clar ca in acest moment, tabara rosie nu se va putea lupta de la egal la egal cu cea verde. Bine, asta se datoreaza si faptului ca tehnologia de Ray-Tracing este deja optimizata si dezvoltata de NVIDIA de mai bine de doi ani, in timp ce AMD este la prima iesire pe piata. O placa nelansata in momentul testelor, cu un driver experimental si istorie pe piata zero, deci fara parteneriate cu dezvoltatori dedicati pentru aceste placi inseamna ca NVIDIA are avantajul cel putin moral in acest punct. Chiar si asa insa, doar zece FPS-uri diferenta in conditiile astea inseamna ca fie in viitorul nu foarte indepartat, fie odata cu urmatoarea generatie, AMD va fi un competitor important si pe partea de Ray-Tracing. Cu atat mai mult cu cat noile jocuri lansate pentru PlayStation 5 si Xbox Series X|S vor fi optimizate pentru RDNA 2 deoarece acesta arhitectura este prezenta si in console.
AMD Radeon RX 6800 este cea mai interesanta lansare din 2020
Faptul ca AMD a reusit sa invinga Intel pe frontul de procesoare nu ar trebui sa ne mai mire in acest punct. Conditiile au fost optime, iar compania a reusit sa isi dezvolte procesoarele Ryzen armonios, in timp ce Intel pare ca se zbate din ce in ce mai rau si va dura o vreme pana va lupta iarasi pentru pozitia de lider de piata. La fel este si cu consolele: AMD a venit cu hardware-ul deoarece are si procesoare si placi video destul de bune cat sa poata oferi o solutie eficienta si puternica pentru consolele next-gen. De fapt, de aici vine si profitul companiei, nu din cateva zeci de mii de procesoare si placi video vandute.
Insa AMD a reusit cu Radeon RX 6800 sa faca ceva ce multi ar fi crezut imposibil acum doi ani. Nu doar ca a ajuns si chiar intrecut NVIDIA ca performanta bruta, insa se apropie periculos de mult si pe partea de Ray-Tracing, tehnologie cu care tabara verde spera ca va segrega piata si va oferi utilizatorilor fie placi video RTX care o pot rula, fie se lupta pe segmentul mainstream cu AMD si ale sale RX 500 si RX 5000. Dar iata ca acum echilibrul pare sa se modifice, iar AMD va capata un avantaj mare daca reuseste sa integreze eficient ecosistemul de procesoare si placi video si sa ofere aceleasi tehnologii ca si rivalii. Pana acum merge bine, iar noi nu putem fi decat fericiti intrucat aceasta competitie va duce la preturi mai bune de partea ambelor tabere si la o nevoie mai mare de inovatie pentru relevanta pe piata.