Project Maven provoacă răscoala de la Google
În momentul de față, Google se confruntă cu unul dintre cele mai de amploare valuri de proteste interne din întreaga sa istorie, cauzate de parteneriatul încheiat cu Pentagonul pentru Project Maven, un acord controversat și care afectează atât direcția și viziunea companiei, cât și publicul larg.
Totul a început în anul 2016, când a fost format un consiliu consultativ al cărui scop era acela de a asista armata americană în adoptarea și implicarea tehnologiei în domeniul militar. În iulie 2017, acest consiliu s-a reunit pentru a doua oară, iar la scurt timp Google și Departamentul Apărării SUA au dat startul unui proiect intitulat Project Maven.
Această inițiativă presupune angrenarea diviziei de cloud a gigantului tehnologic în domeniul Inteligenței Artificiale, cu scopul de a spori capacitățile dronelor militare utilizate de către armată.
Ca urmare a acestui parteneriat, nu mai puțin de 4,000 dintr-un total de 85,000 de angajați Google au dat startul unui protest vehement împotriva deciziei luate de conducere și cer anularea Proiectului Maven, precum și oprirea oricărei implicări a companiei în afacerile militare. Protestatarii au semnat o petiție, apelând și la bine-cunoscutul slogan Google ,,do no evil”. Această reacție are loc pe fondul lipsei de popularitate a actualului lider de la Casa Albă, Donald Trump, dar și a curentului politic liberal, puternic manifestat în zona golfului San Francisco, acolo unde Google își are sediul.
Peste 700 de cercetători din mediul academic, care studiază tehnologiile digitale, sprijină această mișcare de protest inițiată de angajați, iar lor încep să li se alăture și jurnaliști de la cele mai importante publicații internaționale.
Acum, cei aflați la conducerea gigantului furnizor de servicii virtuale caută să contureze niște parametri care să permită o colaborare echilibrată cu instituțiile militare. Google urmărește de ani buni să încheie un contract cu armata, care e cel mai scump angajator guvernamental, un astfel de contract valorând cel puțin 10 miliarde de dolari. Pe de altă parte, nici Pentagonul nu duce o politică diferită, încercând de ceva timp să convingă Google să se implice în domenii precum contra-terorismul, cibernetica sau telecomunicațiile.
Miza reală o repezintă dominarea în domeniul AI, imposibilă pentru Google fără o implicare în tehnologia militară. Tocmai de aceea, Diane Green, șef al Google Cloud, susține o astfel de colaborare, justificând rolul divizei pe care o conduce ca fiind unul benign și care implică doar activități non-violente, precum analizarea filmărilor realizate de drone pentru a depista minele de teren și transmiterea acestor informații către personalul uman.
Chiar și așa, angajații Google se tem că această colaborare va îngreuna procesul de recrutare a personalului și va afecta serios relațiile dintre companie și utilizatorii serviciilor oferite de aceasta. Nu în ultimul rând, se mai adaugă și faptul că divizia de cloud a gigantului nu este încă certificată în domeniul proiectelor clasificate.
Parteneriatul cu Pentagonul implică o reorientare a eforturilor companiei și probleme majore de etică: armele autonome ajung să aibă dreptul și puterea de a lua sau de a cruța vieți omenești, iar experții se tem și ei de instabilitatea acestor noi arme, doarece pot fi deturnate de hackeri.
O privire în perspectivă ne aduce la cunoștință faptul că Microsoft, Oracle și Amazon sunt deja implicate în acest domeniu, utltimul menționat având un parteneriat cu CIA încă din 2014.
Rămâne de văzut care este direcția pe care o va lua atât Google, cât și ceilalți giganți din industrie și dacă succesul în domeniul AI presupune și implicare în tehnologia militară.
Problema majoră o reprezintă investirea acestor resurse de cercetare ale companiilor în direcția menționată, pentru că nimeni nu poate da un verdict cu privire la ce urmează sau care sunt efectele pe termen lung asupra utilizatorilor serviciilor Google și nu numai.
Un lucru este cert pentru toată lumea – contractele cu instituțiile din domeniul militar aduc milioane de dolari, iar asta va cântări foarte mult în deciziile companiilor de a se implica în acest doemniu. Colaborarea dintre Amazon și CIA a generat 600 de milioane de dolari în 2014, conform datelor publicate de Bloomberg, iar cifrele vor crește cu siguranță.